Škola hrou

Byl jsem v poslední době už v několika domácnostech, kde koupili domů počítač. Jistě, nechodil bych tam, kdyby s tí...


Byl jsem v poslední době už v několika domácnostech, kde koupili domů počítač.
Jistě, nechodil bych tam, kdyby s tím nebyly nějaké problémy, proč by mě také
jinak zvali... Ale o to mi tentokrát až tolik nejde. Spíš se chci zaměřit na
důvod, proč se vůbec počítač dokázal do těchto rodin vetřít. Prý pro děti,
protože se dostaly na školu. Vcelku je jedno, zda střední nebo vysokou, jde o
to, aby měly nějaké zkušenosti. Většinou se jednalo o stroje z několikáté ruky,
nejrůznější repasy a vyběhané typy. Pokud na pevném disku o velikosti maximálně
desítek megabajtů byl alespoň základ MS-DOSu, byl to úspěch. Zcela vynechám
kategorii těch, kteří dokázali investovat můj roční plat, spíš mi jde o ty
"normálnější".
Ach, kdyby ti lidé nejprve přišli... Snad by se z nich podařilo vymámit, co
vlastně chtějí, jakou vůbec mají představu o možnosti sebevzdělání potrefených
dětí, co očekávají od "domácí" práce pro školu. I když pochybuji.
Když totiž jeden říká něco, co ten druhý nechce slyšet, je většinou považován
za hlupáka a ignoranta. Proto se dostávám až k hotovému dílu a je přede mne
položena základní otázka. Co vy teď s tím uděláte, když my jsme svoje učinili?
Je mi těch lidí líto. Ono i těch 10 či 15 tisíc, které do domnělého domácího
mazlíčka výhodně investovali, není zrovna málo a když jim má člověk sdělit, že
nic, připadá si trapně.
Po urputném vysvětlování, že jim na ten jejich počítač zadarmo texťák nenahraju
a že Windows by jim tam nechodily, i kdybych jim je dát chtěl, znejistí, mávnou
rukou a prohlásí "ale co, aspoň si
na tom můžou hrát...". A jsme zase na začátku. Pokud někdo z těch nešťastníků
nakonec vyrazí do krámu a chce třeba i koupit hru, není s ním o čem diskutovat.
Celá ta myšlenka mi totiž připadá zcestná. Proč by zrovna museli mít studenti
doma počítač? Učitel jim těžko může dát z výpočetní techniky domácí úkol. Pokud
by to mělo být psaní textu T602 dodnes stojí kolem 3 tisíc korun, o aplikacích
typu Office nemluvě (tam je navíc třeba Windows). Pokud by to mělo být
vytvoření nějakého programu kolikpak asi stojí vývojové prostředí
programovacího jazyka nebo databáze? Ostatně kterého? Dřív se u nás vyučoval
PASCAL, ale nějak se z poslední doby nepamatuji, že bych ho vůbec v ceníkách
viděl. Obdobně o tabulkových kalkulátorech či kreslicích programech. Nemyslím
si, že všichni rodiče by jásali nadšením, kdyby měli dětem pořizovat takovéto
učební pomůcky. Nebo snad učitelé rozdají instalační diskety, aby si studenti
mohli doma nainstalovat a vyhotovit, co je třeba? To snad ne, to by pro BSA
bylo docela sousto. Stejně tak by bylo prapodivné, kdyby si každý student
všechno potřebné překopíroval na diskety a odnosil to domů. Ono to totiž zavání
krádeží, i když tomu nikdo pořád nechce věřit.
Nebo se mají studenti doma učit formátovat diskety? Nevím jak kdo, ale u nás
jsme za poslední dva roky prodávali jenom ty předformátované. A navíc mi trvalo
měsíc, než jsem ve Windows 95 našel, jak se vůbec diskety formátují. Nebo se
mají učit DOSovské příkazy? Když na každém (nebo téměř každém) dnes prodávaném
počítači jsou předinstalovány Windows 95? Nebo nějaký obslužný program? Pozor,
zase program on ani ten Norton Commander není zadarmo, navíc ve Windows 95 je
Průzkumník, který s ním nemá až tak moc společného. Nebo snad mají najít něco s
pomocí Internetu?
Nic smysluplného mi tedy nezbylo. A co se her týče, tak tam taky nenacházím
schůdnou cestu doma mám to poslední, co se dalo sehnat před nástupem Pentií. V
dnešní době už nejsem schopen spustit ani demoverze většiny novějších her.
Kromě toho ve výše zmiňované kategorii asi těžko předpokládat CD mechaniku a
zvukovou kartu. A shánět u někoho hry vykopávky staré 5 let? To už kdekdo
raději z disku vymazal.
Nechci nikoho navádět, ale to už by snad bylo lepší ty peníze projíst.
8 0465 / jaf









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.