Skrytý a nebezpečný

Bez zájmu médií došlo v květnu letošního roku k nejvýznamnější události v historii českých počítačových her....


Bez zájmu médií došlo v květnu letošního roku k nejvýznamnější události v
historii českých počítačových her. Uznávaný americký vydavatel Take 2 začal
distribuovat strategicko-taktickou simulaci speciálních jednotek z druhé
světové války: Hidden & Dangerous. Tu však pro něho vyvinula brněnská firma
Illusions Softworks.
Je to první případ, kdy se nějakému vývojářskému centru v České republice
skutečně podařilo jasně a jednoznačně prorazit na světový trh. H&D není první
hra vyvinutá u nás, která se prodává i za hranicemi. Ale všechny její
předchůdkyně sledovaly obrácený postup: hra by-la vyvinuta primárně pro domácí
publikum a pak nabízena v zahraničí. Většinou neúspěšně a pokud o ni někdo
přece jen projevil zájem, většinou skončila na trhu takzvaných "budget" her,
tj. levných titulů bez ambicí i bez možnosti stát se skutečně úspěšnými.
Illusion Softworks je výjimečná v tom, že byla od počátku koncipována jako
profesionální vývojářská firma. Většinový podíl v ní má Cash Reform Group, a.
s., která se zabývá obchodem s pohledávkami a rizikovým kapitálem a podle
důvěryhodných zdrojů investovala do rozjezdu Illusion Softworks necelých deset
milionů korun. Dnes už vidíme, že to byla investice výhodná. Ale význam tohoto
počinu je zásadnější ukázal, že v Čechách lze vyvíjet špičkové hry, že je možné
je prodat a že americké firmy netrpí žádnými předsudky vůči "Východu".
Ale podívejme se na širší aspekty tohoto podnikání. Nářky nad stavem obchodní
bilance, potažmo nad nemohoucností našeho exportu slýcháme stejně často jako
kvílení sanitek při průjezdu Prahou za deštivého dne. Tradičním receptem jsou
nové technologie, vyšší přidaná hodnota a tak dále. Z tohoto hlediska je vývoj
a prodej počítačových her (a softwaru obecně) optimálním řešením: prodává se
jen čistá informace, kromě dovozu trochy počítačů tvoří náklady jenom platy
zaměstnanců a režijní výlohy.
Jaké jsou reálné ekonomické možnosti takové firmy? Proveďme několik zkušebních
výpočtů. Podle neoficiálních (ale důvěryhodných) informací se Hidden &
Dangerous za první tři měsíce prodalo čtvrt milionu kusů. Konzervativně
předpokládejme, že za dalších devět měsíců se jich prodá ještě jednou tolik
(křivka prodeje u her podobně jako u knih poměrně strmě klesá). To je celkem
pět set tisíc kusů. Velkoobchodní cena H&D bude kolem dvaceti dolarů a lze míti
za to, že odměna pro vývojáře se pohybuje kolem dvaceti procent z hrubého
zisku, tj. velkoobchodní tržby minus náklady na výrobu a marketing. Tyto
náklady mohou představovat zhruba dva dolary na kus a odměna pro vývojáře je
tedy zhruba 3,5 dolaru. 3,5 x 500 000 = 1 750 000 dolarů, což je něco málo přes
60 milionů korun.
Je to hodně, nebo málo? Pro firmu, jakou je Illusion Softworks, je to rozhodně
dost. Ale z širšího hlediska? Export ČR za rok 1998 činil 26 351 milionů
dolarů. Snadno nahlížíme, že export jedné úspěšnější české počítačové hry
představuje necelou desetinu promile. Je to tedy všechno podvod? Je budoucnost
exportu v surové oceli, lokomotivách a hnědém uhlí?
Nemyslím, a to hned ze dvou důvodů: za prvé, absolutní objem exportu není tak
důležitý jako rozdíl mezi dovozem a vývozem. V případě vývoje softwaru je třeba
dovážet počítače a programy, případně nějaký specializovaný hardware. Odborníci
odhadují, že náklady na hardware pro vývoj H&D se pohybují okolo deseti milionů
korun (přičemž jeho značná část má mnohem delší morální životnost než
"obyčejné" počítače, které představují spíše spotřební materiál než investici).
Export je tedy nejméně pětkrát vyšší než import.
Druhý důvod je následující: čtvrt milionu prodaných kusů je velmi slušný výkon;
opatrný odhad minimálního prodeje (za předpokladu, že se vývojářské firmě
podaří najít nakladatele "z první ligy") je sto tisíc kusů. Na druhou stranu
skutečný hit může prodat ještě desetkrát tolik. A v takovém případě vývojář
dostane podstatně více než desetinásobek. A kromě toho není nikde psáno, že
Illusion Softworks musí zůstat jedinou firmou, která se u nás věnuje vývoji
počítačových her. Bude-li jich více, bude větší i šance, že se někomu podaří
rozbít bank a export softwaru si vyslouží samostatnou kolonku ve výkazech
Českého statistického úřadu.
9 2454 / or









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.