Sloupek

Život lidí je stále závislejší na komunikacích. Je jedno, jestli mluvíme o komunikacích datových, nebo fyzických. D...


Život lidí je stále závislejší na komunikacích. Je jedno, jestli mluvíme o
komunikacích datových, nebo fyzických. Doprava lidí, zboží a informací: to jsou
stále důležitější, a proto výnosnější obory podnikání.
Vše se prostě přemisťuje daleko častěji než dřív a také dopravní vzdálenosti se
prodlužují. Celý svět je (až na malé výjimky) značně provázán. Stačí si vzít
jenom obyčejný počítač: americký operační systém běhá na stroji, který je
složen ze součástek z Tchaj-wanu, Číny, Jižní Koreje, Japonska, Německa,
Francie a Spojených států (omlouvám se všem, koho jsem neuvedl). Stačí, aby
jedna jediná "obchodní cesta" byla přerušena, a výroba se komplikuje.
Každý systém má své slabé místo. Příkladem (opravdu z jiného soudku?) budiž
havárie v tunelu pod vrchem Tauern. Podle prvních zpráv bude tato cesta, která
je hojně využívána i českými turisty, celé léto uzavřena. Všichni, kteří chtějí
trávit svoji dovolenou na Jadranu, tak musejí počítat s dopravními zácpami.
Toto "hrdlo" je totiž možná nejdůležitějším silničním spojením mezi jižní a
střední Evropou. Ukazuje se, že Rakousko není na přerušení této cesty
připraveno objízdné trasy se připravují až teď. Fungující komunikace
jakéhokoliv druhu lidé berou již jako naprostou samozřejmost a každé jejich
přerušení či zpomalení přináší dodatečné náklady.
Obdobná situace může nastat i v datových přenosech. Když se před časem mluvilo
o stávce českých providerů, hrozilo všem, kteří byli k Internetu připojeni přes
službu Internet On-Line, že přijdou o obsah českých stránek. K blokádě pak
naštěstí nedošlo (i když pohnutky ostatních českých providerů chápu). Kolik z
vás pravidelně využívá nejrůznější služby na Internetu? Je prostě naprosto
přirozené, že na Internetu hledáte telefonní číslo, pražskou ulici, anglické
slovíčko...
Telekomunikace prostě nebývale šetří čas a náklady. Není se proto čemu divit,
že o velké evropské (a dříve monopolní) telekomunikační společnosti je takový
zájem, a proto např. např. firma Olivetti při získávání Telecomu Italia použila
snad všechny možnosti, které mohla. Protože lidé si začínají uvědomovat, že za
spolehlivou a kvalitní komunikaci se platí.

9 1451 / orn









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.