Sloupek

To rozhodování nás zřejmě už potkalo všechny: koupit lacinější neznačkový produkt, nebo si raději připlatit za l...


To rozhodování nás zřejmě už potkalo všechny: koupit lacinější neznačkový
produkt, nebo si raději připlatit za logo věhlasného výrobce? V hlavě se přitom
člověku honí úvahy o vyšší kvalitě značkových produktů, o poměru cena/výkon a
samozřejmě také o zárukách. Co je ale skutečnost, a co jenom reklamní slogany?
Ve světě techniky (záměrně nepíšu "počítačů" nebo "IT", i když tyto oblasti sem
samozřejmě patří také) lze naštěstí přesně uvést technické parametry, a pokud
výrobek specifikaci neodpovídá, tak jej vrátit. Složitější situace nastává u
koupě komplexních řešení, kde bývá velmi obtížné vyspecifikovat přesně všechny
požadavky na ně kladené (mimochodem znáte ten vtip, ve kterém jsou všichni IT
manažeři nespokojeni s jistým značkovým komplexním řešením, které nechali
implementovat, ale vědí, že když si to nechají pro sebe, pořídí si stejné
řešení i ostatní, a tak budou mít nakonec máslo na hlavě všichni...?).
I když se může na první pohled zdát, že každá značka hraje jen sama za sebe, ve
skutečnosti to není tak úplně pravda. Jestliže zákazník několikrát zjistí, že
mu koupě zboží od známého výrobce (nebo prodejce) nic nepřináší, začne se
zamýšlet, zda by se mu příště nevyplatilo "risknout" nějakou neznačku. Naštěstí
pro značky platí toto pravidlo i naopak. K této úvaze mě vyprovokoval, jak
jinak, nákup značkového zboží. Komplexního řešení, dalo by se říci. I když,
pravda, s IT nemělo nic společného. Vydal jsem se totiž na cesty s největší
českou cestovní kanceláří. Technické parametry byly stejné jako u konkurence a
záruka, že se ke mně neobrátí zády, se zdála výhodná. Bohužel byly v katalogu
uvedené parametry nepřesné, byť těžko postižitelné asi jako když je zvuková
karta wavetable, ale tak nějak jenom softwarově (byť toto srovnání pokulhává).
Jinak řečeno hotel "nedaleko centra" byl od něj vzdálen téměř 4 km a minulý rok
s neznačkou jsem měl výhled na moře, zatímco letos se značkou do rušné ulice.
Tak proč jsem vlastně platil za značku?
V oblasti IT by se naštěstí něco takového jistě stát nemohlo. Určitě nehrozí,
že bych si např. ve značkovém obchodě koupil počítač, který by se mi nepodařilo
upgradovat na nový operační systém. A kdybych tam šel požádat o pomoc, tak by
mě nenechali na holičkách. Nebo ano?

9 1674 / pen









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.