SLOUPEK

Každý o tom mluví, ale zdaleka ne každý to dělá. Ano, řeč je o nakupování prostřednictvím Internetu. Když se u ...


Každý o tom mluví, ale zdaleka ne každý to dělá. Ano, řeč je o nakupování
prostřednictvím Internetu.
Když se u nás komentují obraty on-line obchodů, respektive nepříliš slavné
výsledky elektronického obchodování jako takového (přinejmenším ve smyslu
prodejeje zboží koncovým zákazníkům; dokládat objem obchodu typu
business-to-business je minimálně podstatně složitější), zmiňují se především
platební karty. Myslím si, že tvrzení o tom, že právě nedostatečné rozšíření
platebních karet brání rychejšímu rozvoji tuzemského e-businessu, nejde ke
kořenům věci.
V čem tedy vidím problém? Možná je to určitá nejistota platit v našich
podmínkách za něco, co ještě nemáte. Výměna "z ruky do ruky" na Internetu
samozřejmě nejde ale to ještě stále není to hlavní.
Hovoří se o neuspokojivém fungování pošty a problémech kolem platby na dobírku.
Je jasné, že i to hraje svoji roli. Pokud sleva poskytnutá při nákupu knihy
on-line nepokryje ani poštovné, je to poněkud demotivující. Ovšem i kdyby pošta
fungovala sebelépe, bedna ovoce koupená na Internetu se vám do poštovní
schránky prostě nevejde. Tedy: buď budete muset jít na poštu, nebo budete muset
být v určitou hodinu doma. Výhoda spočívající v ušetření času se tudíž
vytrácí...
Co se tedy vyplatí kupovat on-line? Jistě je to zboží, které můžete
prostřednictvím Internetu také obdržet, tedy hlavně software. Za druhé, řadu
výrobků si z kamenného obchodu rovnou neodnesete, ale budou vám stejně někdy
jindy přivezeny domů (nábytek, pračka). Pokud si takovou věc objednáte na
Internetu, ušetříte jeden krok.
Jako třetí nadějnou kategorii vidím věci, u kterých lze pomocí webových
formulářů s výhodou měnit konfigurace a počítat cenu (počítačové sestavy,
automobily zde se přinejmenším vyplatí si nákup na Internetu připravit). Čtvrtý
okruh zahrnuje nákladné zboží, u kterého není nákup na Internetu sám o sobě
žádnou výhodou, ale i pouhá 5% sleva je znát. Výrobek si tedy vyberete nejprve
v kamenném obchodě a pak se prodavače nenápadně zeptáte, zda by náhodou nešel
také objednat přes Internet.
Pro mě osobně nejdůležitější pátá kategorie u nás bohužel spíše chybí. Mělo by
jít o specializované a malonákladové produkty, které se v běžné distribuční
síti (a zejména pak v tuzemsku, kde malá absolutní velikost trhu minoritní vkus
prakticky likviduje) prostě sehnat nedají. Dostáváme se k problému: většina
tuzemských virtuálních obchodů nabízí bohužel zboží masové spotřeby. Knihu
"Sedm týdnů, které otřásly Hradem", jež na mě zírá z výkladních skříní
kamenných obchodů, si nemám důvod kupovat na Internetu pokud bych ji tedy vůbec
chtěl.
Budoucnost mají podle mého názoru (a přání) především spíše malé a úzce
specializované virtuální krámky s poměrně přesně vymezenou skupinou zájemců což
se na druhé straně může hodit i inzerentům. Obraty zde samozřejmě nikdy nebudou
velké, žádné omračující statistiky a strmě stoupající grafy, které se tak dobře
vyjímají v tisku. Nikdo se zde nestane milionářem, bude to celé také o osobním
vztahu k určitému oboru.
V takové chvíli půjde ale podle mého názoru říci, že obchodování po Internetu
nejen šetří čas, ale přináší s sebou i nějakou zcela novou kvalitu.

9 1876 / pahn









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.