Sny o budoucí MTV

Leo Goldberga, výkonného ředitele (CEO) Launch Media, každý považuje za příjemného chlapíka. Ale jeho společnost m


Leo Goldberga, výkonného ředitele (CEO) Launch Media, každý považuje za
příjemného chlapíka. Ale jeho společnost má několik už ne tak příjemných
konkurentů. Může tento příjemný chlapík zvítězit?
Launch Media se hodlá stát MTV nového tisíciletí - mocná značka, která obrací
lidi k nové hudbě pomocí Interneru, televize a později i širokopásmové
komunikace. Je to velmi ambiciózní cíl, který nebude snadné dosáhnout. Zápal
pro MP3 přeměnil hudební scénu na Internetu v přeplněné bojiště, s bezpočtem
nových hráčů a navíc se zavedenými značkami - jako MTV - které se nevzdají bez
boje.
V tomto prostředí má Launch překvapivou strategii: Být příjemní. Těžko byste
hledali vhodnější osobu pro uskutečnění takové strategie než je 31letý Dave
Goldberg, sympatický výkonný ředitel společnosti. Goldberg kráčí po nebezpečném
laně. Na jedné straně je hudební průmysl, který je stále více nervóznější z
hudby šířící se na Internetu. Na druhé straně jsou internetové společnosti
snažící se vydělat na rostoucí poptávce spotřebitelů po digitálních médiích.
Tyto dvě strany jsou přirození nepřátelé, ale Goldberg sjednal s oběma mír.
V košili s připnutými rohy límečků a s velkými sportovními brýlemi s drátěnými
obroučkami byste si Goldberga těžko mohli splést s uhlazeným ředitelem
hudebního průmyslu. Spíš než jako ambiciózní internetový podnikatel vypadá jako
váš dobře naladěný starší bratr. Goldberg působí dojmem, že má každého rád, a
to platí i opačně. Pravidelně obědvá na nepřátelském území - v kavárně budovy
MTV v Santa Monice (Kalifornie), která je jen pár bloků od ústředí společnosti
Launch.
V porovnání s internetovými společnostmi se Launch zdá starobylá. Byla založena
v roce 1994 jako dvouměsíční magazín vydávaný na CD-ROMu, obsahující exkluzivní
rozhovory s umělci a záznamy z jejich vystoupení. O rok později založila webové
stránky, které se vyvinuly do dnešní podoby Launch.com. Dnes tyto stránky
nabízejí bezplatné stažení souborů s hudebními a video záznamy, recenze alb,
hudební zprávy, nástěnky se vzkazy a stránky vytvořené uživateli.
Zatímco Launch byla prvním průkopníkem on-line hudby, nyní čelí množství
konkurentů. RollingStone.com, MTV Online a Artist Direct (která provozuje
server Ultimate Band List), ti všichni dosahují lepší návštěvnosti než Launch.
Ten mezitím pokračuje ve vydávání CD-ROMů, ačkoliv mnozí v tomto odvětví to
považují už za zastaralé. Pokud něco z toho působí Goldbergovi starosti, nedává
to na sobě znát.
"Lidé se nás stále ptají: porazí vás Rolling Stone a MTV?'" říká s úsměvem,
když sedí v neformální kanceláři Launch, vybavené i kompletní aparaturou pro
hostující kapely. "Vždycky odpovídám, že se to může stát, ale zatím se jim to
rozhodně nepovedlo.'"
Launch vznikla díky Goldbergovu zklamání z práce v hudebním průmyslu. Po
absolvování Harvardu a dvouleté práci konzultanta u Bain & Co., se v roce 1991
stal ředitelem pro marketingovou strategii a rozvoj nových obchodů u Capitol
Records. Mezi jeho první úspěchy patřila smlouva se společností Starbucks o
prodeji jazzové kompilace Capitolu. Někteří lidé z Capitolu to hodnotili
skepticky, ale Starbucks nakonec prodala 100 000 CD za první tři měsíce.
Některé Goldbergovy iniciativy byly poněkud předčasné. Například se snažil
získat nadějné kapely Radiohead a Blind Melon pro natočení hudebního doprovodu
k videohrám, poté co výzkum ukázal, že děti rády poslouchají rockovou hudbu při
hraní akčních her. Capitol uzavřel smlouvu s Virgin Interactive, ale skončilo
to dřív, než vůbec byla vytvořena nějaká hra.
Záhy poté se Goldberg rozhodl, že už má dost off-line hudebního průmyslu.
"Viděl jsem Garyho Gershe (tehdy prezidenta Capitol Records), kterému bylo 37
let, mně bylo 26," říká. "V nejlepším případě bych byl musel čekat dalších
jedenáct let, než bych řídil svou vlastní společnost." V roce 1993 Goldberg
odešel z Capitolu a začal dávat dohromady obchodní plán pro Launch. Inspirován
úspěchem her na CD-ROMech a on-line službami pro zákazníky jako CompuServe si
Goldberg vymyslel společnost založenou na digitální distribuci hudby. "Idea
byla MTV, kterou byste mohli řídit," říká.
Proto si najal chicagského právníka Boba Robacka, přítele ze střední školy, aby
mu pomohl postavit společnost na nohy. Dohromady se jim podařilo získat od
přátel a příbuzných 100 tisíc dolarů a přidali dalších 40 tisíc vlastních
peněz. Pak museli přesvědčit jak hudební průmysl, tak investory z oblasti
rizikového kapitálu, že jejich vize má smysl. "Setkávali jsme se s investory a
obvyklá reakce byla 'Hudba? To ne'," vzpomíná Goldberg. "Než se objevily Yahoo
a CNET, nebyla na Webu žádná média. "Ptali se, jestli jsme společnost
zabývající se počítačovými hrami?"
Další z problémů byl, že Goldberg a Roback museli přesvědčit hudební firmy, aby
jim poskytly obsah. Nakonec získali jistou pomoc od IRS, která jim dodala
rozhovor a živé vystoupení slibné skupiny jmenující se DaDa. S úspěšným
prototypem v ruce se jim podařilo získat financování ve výši 500 tisíc dolarů
od společnosti Phoenix Partners.
První komerční CD společnosti Launch, uvádějící Matthewa Sweeta, bylo vydáno v
květnu 1995. Obsahovalo reklamy různých firem včetně Levi's a bylo
distribuováno přes drobné prodejce a prostřednictvím Sony, která přidávala
disky k novým CD přehrávačům. Ale teprve třetí CD bylo tím, co Goldberg
popisuje jako velký průlom. Na obálku si Launch musela vybrat mezi rockovou
legendou Davidem Bowiem a vycházející hvězdou Alanis Morissette, která měla
žhavý singl s You Oughta Know.
"V té době, vše co se o ní vědělo, bylo 'Je jedna z těch, které zpívají ty
rozzlobené ženské songy'," říká Goldberg. "A pak jsme měli Bowieho, který je
skutečně někdo." Po velké debatě vybrali Morissette a risk se vyplatil - stala
se hvězdou a Launch dokázala získat další úspěšné skupiny, včetně No Doubt, the
Smashing Pumpkins, Bush and Tori Amos. Dodnes má Launch dobré vztahy s
vydavateli i s umělci.
"Mnoho hudebních serverů je provozováno lidmi, kteří nepřišli z hudebního
průmyslu," říká Fred Ehrlich, prezident Sony Music pro nové technologie a
rozvoj obchodu. "Dave má udivující cit pro producenty i umělce, a to je pro
hudební webový server skvělé." Harmonické vztahy společnosti Launch s hudebními
společnostmi ji odlišují od konkurentů jako ArtistDirect a MP3.com. Když se v
dubnu Launch začala obchodovat na burze, čímž získala 74,8 milionu dolarů, Sony
koupila 45 tis. akcií a poskytla společnosti licenci na svůj hudební a
videokatalog. Tyto dobré vztahy společnosti Launch s producenty jsou částečně
důsledkem jejího citlivého přístupu k otázce autorských práv. Když Launch
začala nabízet downloady digitálních záznamů, použila pro to formát WMA
společnosti Microsoft, distancujíc se tak od standardu MP3.
Zatímco nyní jsou ke stažení aktuální audio nahrávky, Goldberg si myslí, že
budoucnost je v hudebních videozáznamech. V lednu Launch koupila server
Musicvideos.com a má vlastní největší knihovnu hudebních videozáznamů s licencí
pro on-line použití.
Dlouhodobý úspěch společnosti bude částečně záviset na tom, jak se hudební
průmysl adaptuje na všeobecné rozšíření širokopásmového přístupu do Internetu.
Již nyní jsou hudební videozáznamy a obsahy CD společnosti Launch nabízeny
poskytovateli služeb prostřednictvím kabelových modemů (pro přístup k Internetu
po vedení kabelové televize) Road Runner a Excite-AtHome. Goldberg říká, že
nakonec Launch uzavře svou CD-ROM divizi a bude dodávat stejnou směs záznamů
vystoupení a rozhovorů v televizní kvalitě prostřednictvím širokopásmové
komunikace. Mezitím společnost plánuje pustit se do televizní produkce a
připravuje půlhodinovou hudební show. V dubnu společnost získala některé
schopné pracovníky a do představenstva doplnila bývalého ředitele NBC Warrena
Littlefielda.
Konkurovat MTV nebude snadné - ale není to nemožné. Dlouho očekávaný hudební
server na Internetu, ohlášený v lednu se stále ještě připravuje. Partner MTV,
Liberty Digital, která je součástí Liberty Media ovládané společností AT&T,
plánuje na Webu spustit hudební kanály a interaktivní televizi. Zatím je však
ještě nespustila.
Nezapomínejte, že i MTV byla kdysi neznámou značkou. A jestliže má karma
nějakou váhu, Goldberg to dokáže. Gary Gersh, jeho bývalý šéf u Capitol Records
říká : "Myslím, že Dave je opravdu příjemný chlapík a to je pro jeho obor dobré
znamení." Možná, že tentokrát příjemný chlapík neskončí poslední.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.