SONY ÚTOČÍ NA TRH MALÝCH NOTEBOOKŮ

Spícím PC obrem začínají novináři i analytici nazývat giganta, který je dlouhodobě známý především ve spotřebn...


Spícím PC obrem začínají novináři i analytici nazývat giganta, který je
dlouhodobě známý především ve spotřební elektronice. Relativní růsty jsou v
případě malých objemů velmi zavádějící, ale přesto někoho může překvapit, že
právě v oblasti PC (přesněji notebooků) roste poslední dobou Sony rapidně
rychleji než ostatní klasičtí konkurenti na trhu.
Podle Dataquestu se letos dodávky notebooků Sony ve druhém čtvrtletí zvýšily o
23,7 procenta, a to i přesto, že celý trh stagnoval zhruba na úrovni jednoho
procenta. Tímto způsobem se firma Sony dostala poměrně rychle ze 12. místa na
místo osmé, co se týče velikosti podílu na celosvětovém trhu s notebooky.
"Vypůjčili si několik úspěšných strategií z PC byznysu," říká Roger Kay,
analytik z IDC. "Mají například výbornou pružnost dodávek jako Dell, líbivý
design jako Apple a mají rovněž vizi celkového řešení jako IBM pouze zaměřeného
pro koncový trh."
Sony se totiž postupně začíná stávat klíčovým hráčem v oblasti konvergence
spotřební elektroniky a informačních technologií. Z jejích laboratoří již sice
pro oblast IT vyšlo mnoho různých standardů či vynálezů, ale nikdy se firma
výrazně na tomto trhu neangažovala. Stačí si vzpomenout například na to, že
nezničitelná 3,5palcová disketová mechanika má právě formát, který vynalezli v
Sony. Firma je rovněž spoluautorem (s Philipsem) formátu dnešních cédéček a
také formátu DVD společně s Toshibou a Philipsem. Až teprve s notebooky Vaio
začíná Sony výrazným způsobem pronikat na trh s klasickými informačními
technologiemi. Vaio se totiž má stát multimediálním centrem, které bude
"obhospodařovat" všechny ostatní produkty od Sony. Jedná se především o
digitální kamery a fotoaparáty, které patří spíše do sféry spotřební
elektroniky. V rámci správné komunikace s ostatními digitálními zařízeními
ovšem Sony postupně do svých výrobků dodává funkcionalitu, která je běžná v IT.
V České republice lze dnes notebooky Vaio zakoupit jen od neoficiálních
importérů. Důvody, proč Sony prozatím v Česku tyto výrobky nedodává, vysvětlil
mj. v rozhovoru Zdeněk Harník, který je za oblast IT u Sony zodpovědný.
Souběžně s postupujícím sbližováním světů IT a spotřební elektroniky vyvstává
stále palčivější otázka ochrany autorských práv. Zde Sony, které je kromě
jiného také velkým hráčem na poli hudby a filmů, musí reagovat. Výsledkem je
například listopadová koupě kalifornské firmy InterTrust Technologies, která se
zabývá managementem digitálních práv (DRM Digital Rights Management). Na této
firmě je zajímavé, že je podle svého webu v DRM držitelem 26 amerických patentů
současně s dalšími 85, které čekají na schválení celosvětově.

Jsou herní konzole IT?
Zřejmě nejtypičtější ukázkou konvergence audiovizuální techniky a IT jsou herní
konzole. Na jedné straně speciální počítač, na straně druhé obvykle televizor.
Že se nejedná o okrajovou zábavu, dokazuje například to, že Sony v Japonsku
prodalo po necelých dvou a půl letech 10 miliontý kus konzole PlayStation 2. V
Evropě má být zase na začátku příštího roku zprovozněna širokopásmová
PlayStation 2 počítačová síť pro zápasy hráčů proti sobě. Proti Sony samozřejmě
stojí jednak stávající hráči konzolí od firem Nintendo a Sega a přibyl i nově
Microsoft se svým Xboxem. Nové technologie použité při výrobě těchto konzolí
pak slouží firmám k zlepšování poznatků, jak propojovat obě zmíněné sféry
spotřební elektroniku a informační technologie. Současným trendem je právě
maximální "zasíťování" všech herních zařízení. Například další verze, která
přijde po PlayStation 2 s kódovým názvem EverQuest, má být již nativně on-line
síťovou herní konzolí.

Stručná historie Sony
1946 Inženýr Masaru Ibuka a fyzik Akio Morita zakládají společnost s 20
zaměstnanci. Opravují elektrická zařízení a mají snahu vyvinout i vlastní
produkty.
1950 G-Type první japonský páskový magnetofon.
1954 Zlomový rok, kdy firma získává licenci na výrobu tranzistorů. Tranzistor
byl sice vynalezen ve Spojených státech, ale nebyl aplikován v praxi. Ve
stejném roce v květnu Sony vyrábí první japonské plně tranzistorové rádio TR-55.
1960 Založena Sony Corporation of America. Ve stejném roce Sony vyrábí i první
tranzistorový televizor na světě.
1968 První barevný televizor s obrazovkou Trinitron.
1971 První barevná videokazeta.
1975 Betamax VCR první videosystém určený pro domácnosti.
1979 Vyroben první walkman.
1989 Vynalezen formát 3,5" diskety.
1981 Vyvinut první elektronický fotoaparát.
1982 Sony na trh uvádí první CD přehrávač na světě.
1983 První konzumentská kamera.
1988 Koupě firmy CBS Records a vytvoření Sony Music Entertainment.
1989 Koupě Columbia Pictures a vytvoření Sony Pictures Entertainment.
1992 Na trhu uveden MiniDisk (MD). 1995 Start herní konzole PlayStation.
1997 Představen DVD videopřehrávač.
1998 Uvedena paměťová karta Memory Stick.
1999 První verze robota pro zábavu - pes Aibo.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.