Souboj o standard digitálního zvuku

Ve správný čas na správném místě tak by se dal charakterizovat digitální zvukový formát MP3, který pomohl způsobi...


Ve správný čas na správném místě tak by se dal charakterizovat digitální
zvukový formát MP3, který pomohl způsobit revoluci v hudebním průmyslu. Stačí
vložit CD, obsah jedním z desítek či stovek prográmků převést do MP3 a pomocí
internetového připojení nasdílet milionům dalších uživatelů. Když tohle udělají
masy, není se pak čemu divit, že hlavním nahrávacím studiím zaměřeným na
produkci fyzických nosičů klesá obrat i zisk až o 30 % ročně.
Dnes se formát MP3 nachází v období svého největšího rozkvětu. Za ním se však
tlačí konkurenti, kteří jej v mnoha ohledech přece jenom převyšují či nabízejí
nové a potřebné vlastnosti.
Ze strany "otevřeného tábora" je tomuto nejpoužívanějšímu digitálnímu zvukovému
formátu vyčítáno, že zejména technologie na jeho pozadí je vždy proprietární.
Formát jako takový sice vznikl na Fraunhoferově institutu (Fraunhofer IIS
www.iis.fraunhofer.de) a je standardizován, ale jeho odpůrci tvrdí, že jakmile
se produkt pro práci s MP3 stane populárním, okamžitě je zpoplatněn. Tito lidé
pak preferují především kvalitativně lepší a plně otevřený formát Ogg Vorbis.
Ze strany komerce jde pak především o to, že MP3 vůbec neumožňuje pracovat s
autorskými právy (DRM), a proto je pro distribuci komerční hudby nevhodné.
Hlavním formátem, který by z tohoto důvodu měl MP3 nahradit, disponuje
Microsoft. Jedná se o WMA9 a tiskový mluvčí Microsoftu Jiří Grund o něm tvrdí,
že oproti MP3 má také minimálně poloviční velikost souboru při stejné kvalitě
zvuku. "Navíc umožňuje bezeztrátovou kompresi při třetinové velikosti oproti CD
originálu," říká Jiří Grund a k DRM dodává: "Mělo by pokrývat nejen audio a
video, ale všechna elektronická data, jako jsou emaily, dokumenty atp."









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.