Spam nemusíte přijmout

Ať si to přejí, nebo ne, informační manažeři se budou muset naučit rozlišovat dobré a špatné spamy. Většina uži...


Ať si to přejí, nebo ne, informační manažeři se budou muset naučit rozlišovat
dobré a špatné spamy. Většina uživatelů sice protestuje proti zanášení svých
schránek spoustou "bezvadných" návodů na rychlé zbohatnutí, přitom možná
některé oddělení jejich vlastní firmy přemýšlí o rozesílání nabídky na vybrané
e-mailové adresy.
Jinými slovy, co je pro někoho otravný spam, je pro jiného marketingovým
úspěchem a po období krajních názorů má dnes řada lidí k tomuto problému
shovívavější postoj. Systémoví administrátoři mají možnost vybrat si z velkého
počtu produktů od těch, jež jsou šířeny zdarma až po velmi drahé jejichž snahou
je navzájem se přelstít při rozesílání a potlačování spamů. Za hodně peněz lze
spam poslat téměř kamkoli, na druhé straně laciné spamy lze snadno blokovat.
Většina organizací přišla na to, že bojovat proti spamům není příliš obtížné
nebo drahé, otázkou však je, který e-mail nechat projít. Jestliže je někdo
ochoten překonat řadu obtíží, aby určitou zprávu poslal, je možné, že v ní
přece jen bude nějaká hodnotná informace.
Baseballový tým New York Yankees používá software UnityMail 2.0 od společnosti
Revnet Systems k směrování komerčně zajímavých zpráv k zájemcům. UnityMail,
který stojí 4 000 dolarů, obsahuje databázi e-mailových adres, ze které Yankees
vybírají potenciální zájemce o příjem, a kterou také doplňují adresami těch,
kteří se přihlásí buď na jejich stadionu, nebo na webové stránce.
Budoucnost e-mailu, přeplněného smetím, je v možnosti výběrového příjmu. Podle
společností provozujících hromadné e-maily poklesla hustota spamů v posledních
měsících na průměr kolem 9 nechtěných zpráv denně.

Zvoní spamům hrana?
Konec přeplněných e-mailů bude mít sociální příčiny. Buď si nikdo nebude
prohlížet své e-mailové schránky, nebo si rozesilatelé spamů uvědomí, že jejich
zprávy nikdo nečte. Oba případy znamenají, že zprávy nejsou předávány.
Ekonomicky a sociálně podmíněný pokles úrovně hromadných e-mailů ve prospěch
směrovaných dává smysl, když si uvědomíme, že software pro masové šíření
e-mailů stojí 49 dolarů a server pro potlačení nechtěných zpráv může stát 25
tis. dolarů. Kdyby spamy fungovaly dobře, Internet by už byl jimi zcela
zaplaven, tvrdí odborníci.
Jemná hranice mezi "dobrými" a "špatnými" spamy je obzvlášť ostrá pro
poskytovatele internetových služeb (ISP), kteří musí chránit zákazníky. Několik
dodavatelů softwaru pro filtraci spamů Bright Light Technologies, Berkeley
Software Design, Trend Micro, 3k Associates a Seattle Lab se zaměřuje na ISP.
Do toho všeho vstoupila opatrně i americká vláda. Federal Trade Commision (FTC)
pracuje na vzdělávacích programech, týkajících se nevyžádaných e-mailů. Byla
ustanovena pracovní skupina pro nevyžádané komerční e-maily, která navrhuje
přísnější regulaci a nutnost toho, aby původci spamů nesli náklady vzniklé
zahlcením Internetu.

Před soudem
Ačkoli někteří pozorovatelé tvrdí, že FTC nemůže uzákonit zákaz spamů, stát
Washington zmocnil některé společnosti, aby vyhledávaly šiřitele spamů. Vloni
obdržel Bruce Miller ze Seattlu úhradu od původce spamu na základě státního
zákona o pravdivé informaci. Dostal 200 dolarů od člověka, který poslal spam
obsahující reklamu na zdravotní nápoj.
A nedávno, jako výsledek zákona zakazujícího komerční e-maily obsahující
zavádějící informace, byla společnost WorldTouch Network sídlící v Los Angeles
jmenována v jedné z prvních "anti-spamových" soudních pří. WorldTouch prodává
Bulls Eye Gold, program, který obsahuje sbírku e-mailových adres a pomáhá
předávat hromadné i směrované e-maily.
Přes to všechno považují firmy obchodující prostřednictvím Internetu uvážlivě
směrované a neagresivní e-maily za silný prostředek pro posílení marketingu a
prodeje. Přitom jedním z nejlepších způsobů, jak využívat e-mail neofenzivně,
je poslat jednoduše URL odkazující na webovou stránku. Zde je však důležité
popsat jasně obsah informace (tzv. subject line), protože uživatelé podle toho
e-maily hodnotí.

Doporučení americké vlády v boji proti spamům
eliminovat e-mailové podvody
vybavit uživatele nástroji a strategií pro kontrolu spamů
stanovit technické standardy pro kontrolu přicházejících spamů
žádat soukromý sektor, aby převedl výdaje na spamy zpět na ty, kteří je šíří
podpořit samoregulaci

9 2122 / ram









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.