Spamové otazníky

Pražská návštěva Billa Gatese a e-mailová epidemie červa MyDoom poněkud zastínily jinou kauzu, v níž vedle sebe fig...


Pražská návštěva Billa Gatese a e-mailová epidemie červa MyDoom poněkud
zastínily jinou kauzu, v níž vedle sebe figuruje Microsoft a elektronická
pošta. Nedlouho před svou pražskou návštěvou představil v Davosu na Světovém
ekonomickém fóru Gates svoji vizi boje se spamem.
Nejprve malé historické ohlédnutí. Zatímco neplecha obvykle vyvolává reakci až
ve chvíli, kdy přeroste určitou mez, v případě spamu tomu bylo naopak.
Antispamové servery či články o tom, jak naložit s tou strašnou nevyžádanou
poštou, se zrodily době, kdy problém ještě téměř vůbec neexistoval.
Pak ale přišla doba, kdy frekvence spamu začala skutečně otravovat život. Možná
někteří spammeři podlehli dojmu médií, že pokud nespamují, o něco přicházejí
(anebo "rychle do toho, než se to úplně zakáže"). Neznám nicméně žádnou
analýzu, jež by se pokusila vyčíslit konkrétní ekonomický přínos, který
nevyžádaná pošta svým rozesílatelům přinesla. Mám přitom na mysli klasický spam
ve smyslu "výhodné" koupě nějakého zboží, nikoliv skutečné podvody spočívající
třeba v loudění čísel platebních karet ze zfalšované poštovní adresy.
Buď jak buď, letos nastala chvíle, kdy má antispamový software být jednou z
nejrychleji expandujících technologií vůbec. Gatesův optimismus, podle kterého
se v průběhu dvou let se spamem zatočí, je samozřejmě diskutabilní. Gates v
Davosu každopádně představil rozumně působící myšlenku za odeslání jednoho
e-mailu na jednu adresu by se vždy platila jakási "záloha", která by propadla,
pokud by příjemce označil došlou zprávu za spam. Tím by se vše podařilo dostat
na přijatelnou úroveň reklamních letáků vhazovaných do dopisních schránek
neutopíme se v nich prostě proto, že taková reklama něco stojí i svého
zadavatele.
Pokud se Microsoftu a dalším firmám, jejichž softwarové produkty na internetu
dominují, podaří problém spamu vyřešit technologickými prostředky, bude to
důvod k radosti. Ale co pokud ne? I pak bych hodně váhal, zda současný stav
není přece jen ještě přijatelný a zda legislativní ošetření všechno jenom
nezhorší. Podobné regulace mají nepříjemný sklon generovat stále další omezení.
Už současné evropské předpisy o uživatelem nevyžádané reklamě dostatečně
komplikují život třeba provozovatelům webových e-mailů, kteří by rádi své
služby financovali z prodeje reklamních "patiček".









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.