Stoupající trend mobilního obsahu

Zájem o placený mobilní obsah narůstá a tato tendence by měla do budoucna pokračovat. S nástupem internetu a prudk


Zájem o placený mobilní obsah narůstá a tato tendence by měla do budoucna
pokračovat.

S nástupem internetu a prudkého rozvoje mobilních telefonů, dvou fenoménů,
které se staly neoddělitelnou součástí moderního života, dochází logicky i k
růstu a akceleraci mobilního trhu, jenž představuje velmi slibný potenciál pro
všechny zúčastněné strany (prodejce i výrobce a dodavatele obsahu). Vždyť jen
do roku 2008 IDC předpokládá, že mobile gaming celosvětově přinese tržby až 8
miliard dolarů (v loňském roce činily 1,1 milardy dolarů). Drtivá většina
současných telefonů je i proto vybavena možností stahovat multimediální obsah.
"Zhruba 80-85 % tvoří telefony, které dovolují stahovat multimediální obsah.
Zbytek jsou pak starší přístroje, jež dobíhají u konzervativních zákazníků nebo
ve firemním prostředí," upřesňuje Igor Šmerda, manažer mobilních řešení
společnosti Logos. Podle Petra Šindlera, tiskového mluvčí Oskar/Vodafone, však
ke stoprocentní penetraci multimediálních přístrojů nedojde. "Vždy budou na
trhu telefony, které tyto funkce nebudou podporovat, protože bude existovat
skupina lidí, která tyto funkce nevyužije," dodává.

Továrna na peníze
S výrazným růstem trhu mobilních obsahových služeb automaticky roste i chuť
zákazníků po stahování dat a různých aplikací. "Obliba obsahových služeb pro
mobilní telefony má v globálním hledisku stoupající trend. Český trh je do
určité míry specifický vzhledem k vyšší cenové citlivosti a nižší penetraci
moderních mobilních telefonů," říká Diana Dobálová, tisková mluvčí Eurotelu.
Poptávka zákazníků po mobilním obsahu by se měla během příštích 12 měsíců
dokonce až ztrojnásobit, a globální trh by tak měl dosáhnout objemu 7,6
miliardy eur. Pro mobilní operátory to jednoduše znamená nové zdroje velkých
výnosů. "Odhadem mobilní operátoři za mobilní obsah v České republice utrží
ročně 500 milionů Kč," upřesňuje Miloš Endrle, ředitel společnosti Geewa. Jde
však pouze o čísla z hlediska zábavy. Otázkou totiž zůstává, co všechno se do
mobilního obsahu počítá. I Igor Šmerda je přesvědčen, že v závislosti na
dostatečné penetraci novými přístroji a nabídce služeb zajímavých z
dlouhodobého hlediska se jedná o stamilionové částky ročně. A výdělky to nejsou
zdaleka jediné. I když finanční poměr mezi operátorem a dodavatelem obsahu je
předmětem smlouvy o utajení, obecně si evropští operátoři totiž berou mezi 50
až 80 % ceny z obsahu, a jak poznamenává Miloš Endrle, Češi nejsou výjimkou.
Například společnost redboss, která provozuje portál www.redboss.cz a
www.redboss.sk, jakožto dodavatel mobilního obsahu od operátora v zahraničí
získává 50 %. Na druhé straně jsou zde také zákazníci, kteří jsou ochotni za
stahování mobilního obsahu platit mnohem více peněz. Jak vyplynulo ze studie
společnosti LogicaCMG, která byla provedena v uplynulých dvou měsících na
reprezentativním vzorku 1 000 dospělých z Evropy, jihovýchodní Asie, Jižní a
Severní Ameriky, průměrná měsíční útrata za stahování je 6,32 eura (okolo 200
Kč), přičemž 40 % uživatelů předpokládá, že toto číslo poroste.

Hnací silou atraktivní obsah
Rozhodujícím faktorem pro využívání nových služeb spojených s mobilním obsahem
je a bude samozřejmě cena za data (ideálně blížící se nule). "Neméně důležitá
je také atraktivní nabídka smysluplných mobilních multimediálních aplikací,
mezi něž patří instant messaging, video komunikace, videonews, které si můžete
stáhnout či nechat zasílat," doplňuje Igor Šmerda. Podle Tomáše Nielsena,
ředitele programu a rozvoje ve společnosti First Tuesday, si dodavatelé
mobilního obsahu více uvědomují nutnost cílit svou nabídku a upravovat ji na
základě chování uživatelů. "Těmto behaviorálním faktorům uživatelů se
přizpůsobuje obsah i způsob jeho distribuce", říká Tomáš Nielsen. Podle výše
uvedené studie si každý pátý uživatel již na svůj mobilní telefon někdy stáhl
placený obsah, během příštího roku má tyto služby využívat dokonce 60 % všech
uživatelů. Nejvíce jsou přitom stahovány hry, hudba a vyzváněcí tóny, z nichž
vedou polyfonní melodie a reálné tóny (MP3). Konkrétně uživatelé z Evropy mají
největší zájem o stahování vyzváněcích melodií, které hodlá do jednoho roku
využít pětina z nich. I když se na první pohled zdá, že zákazníci dávají
přednost obsahu týkajícímu se zábavy a informací, které jsou považovány za
užitečné v moderním životě, celosvětový trend směřuje ke zvýšení poptávky po
zpravodajství a sportovních informacích. Paradoxně mezi tuzemskými uživateli je
podle Miloše Endrleho, ředitele společnosti Geewa, největší zájem o erotiku,
akční hry a polyfonní melodie. U mobilních operátorů jsou v současné době
nejpopulárnější mobilní hry (mobilní Java hry se stahují zhruba 3x více než
před rokem) a stahování polyfonních melodií. Co nás čeká do budoucna?
"Budoucnost mobilního obsahu je hlavně v tom, že každý uživatel si najde to, co
on přesně chce," poznamenává Jan Řežáb z redbossu. Lze tedy očekávat, že vedle
již tradičních služeb, jako stahování melodií a her, přístup k informacím
různého druhu přes wapový portál a SMS a MMS info kanály, začnou postupně
přicházet na řadu i progresivní služby typu on-line gaming, audio (stahování
hudby ve formátu MP3) a video streaming, digitální televize a otevřený přístup
k internetu. Jiří Hájek, tiskový mluvčí T-Mobile, k tomu dodává: "Multifunčnost
mobilních telefonů, kdy se v jednom zařízení integrují telekomunikační služby s
přístupem k internetu, s digitálním fotoaparátem a přehrávačem písniček
napovídá, že jednoúčelová zařízení budou mít v mobilních telefonech se snadným
přístupem k mobilnímu obsahu velmi obstojného konkurenta." Otázku budoucnosti a
dalšího využívání služeb placeného mobilního obsahu pak uzavírá Miloš Endrle
slovy: "K tomu je třeba říci jedno velké ale... vše záleží na nových obchodních
modelech mobilních operátorů. Tady očekávám postupný přechod k předplatnému za
služby než platbám za přenesené kilobajty a strávené minuty." Podobné trendy
lze vypozorovat například ve Velké Británii, kde zájem o předplatitelský model
přístupu k mobilními obsahu roste. Jakési paušály s limitovaným obsahem dat by
se již brzy mohly objevit i u nás.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.