Strategické srovnání

Většina debaty stavějící proti sobě Windows a Unix se točí kolem toho, který z operačních systémů je technicky do...


Většina debaty stavějící proti sobě Windows a Unix se točí kolem toho, který z
operačních systémů je technicky dokonalejší nebo levnější, nicméně skutečná
otázka zní zcela jinak, totiž: "Za jakých okolností je lepší dát přednost
jednomu před druhým?" V návaznosti na hlavní článek "Náklady spojené s
vlastnictvím" vám přinášíme podstatnou část případové studie zkoumající, kdy je
lepší zvolit Unix a kdy Windows v prostředí vysoké školy s 500 studenty. Plné
znění této případové studie a šest dalších zaměřených stejným směrem naleznete
na www.linuxworld.com/site-stories/2002/0403.tco-ph3.html. Administrátor zde
usiluje o minimalizaci nákladů, přičemž zároveň chce studentům poskytnou
standardní nástroje jako textový editor, webové prohlížeče a elektronickou
poštu. Škola též samozřejmě potřebuje, aby všichni mohli komunikovat mezi
sebou, sdílet soubory a měli přístup k e-mailu.

Windows vs. Unix
V situaci, kdy bude zvoleno komplexní řešení Windows, bude zapotřebí čtyř
menších serverů (software Windows Back Office) a 500 osobních počítačů, na
kterých budou nainstalována Windows 2000 a Office 2000. Náklady na instalaci
budou činit zhruba jeden milion dolarů. Rovněž rodiče budou muset doma vybavit
studenty počítači, a tedy zakoupit celkem kolem 400 strojů. Jako modelový
počítač jsme zvolili Dell Dimension 2100 s 15palcovým monitorem, operačním
systémem Windows XP a kancelářskou sadou Office 2000. Počítač je vybaven 256 MB
paměti. Když pomineme náklady na komunikaci apod., dosáhnou základní náklady
pro rodiče 574 000 dolarů. Když budeme předpokládat, že všichni studenti budou
i doma používat produkty Microsoftu, budou celkové náklady, vzniklé jako
důsledek rozhodnutí školy zvolit Windows, činit kolem 1,6 milionu dolarů.
Kdyby škola zvolila alternativní Unix, zvládla by všechny potřeby studentů s
pomocí jednoho serveru Sun 4800, s administrativní workstation a s 500
"inteligentními monitory", na kterých by běhal dodávaný software včetně
OpenOffice, Netscapu a obvyklého balíku unixových komunikačních služeb. Celkové
náklady by dosáhly výše 630 000 dolarů. Inteligentní monitor je stolní zařízení
s obrazovkou určené výhradně k obsluhování komponent uživatelského rozhraní
aplikace, která je spouštěna na serveru. Většina z nich poskytuje a rozšiřuje
funkce nabízené předchůdci typu "němých" terminálů, terminálů X či "tenkých
klientů" od Microsoftu. Některé z nich jsou vybaveny Java/OS a lokálním
prohlížečem. Nicméně i tak by rodiče stáli před nutností pořídit svým dětem
nějaký počítač domů. V tomto případě předpokládáme, že by se rozhodli pro PC
běhající na bázi Linuxu či BDS, přičemž by sáhli po stejném softwaru jako
vysoká škola, který by navíc dostali zdarma. Tato volba by přispěla ke snažší
integraci se školním softwarem, navíc studenti by nepřišli o možnost číst i
zapisovat do souborů v "microsoftím" formátu. Okamžité úspory na softwaru
vzhledem k windowsové alternativě by studentům umožnily koupit si lepší
počítače a větší monitory za méně peněz. Mohli by například zvolit Dell
Optiplex se 17" namísto 15palcového monitoru u Dimensionu 2100 za 1 219 dolarů,
plus Caldera CD za 50 dolarů, což je o 12 procent levnější než Windows. Celkové
náklady rodin studentů by dosáhly výše 507 600 dolarů.

Nutné investice
Když se podíváme na náklady v horizontu pěti let, máme rozumný důvod
předpokládat, že zkušenosti se budou podobat těm dosavadním. Tudíž server Sun
5500 zakoupený v roce 1996 pro podporu 200 uživatelů terminálů, bude dnes stále
plně funkční, byť se zakoupeným upgradem a později vydaným OS Solaris. Oproti
tomu každý, kdo si v roce 1996 zakoupil windowsový síťový systém pro 200
uživatelů, byl nucen jak servery, tak stolní počítače od té doby přinejmenším
jednou upgradovat, pravděpodobně dokonce dvakrát, přičemž nyní stojí před
dalším vynuceným přestupem na nový hardware i software, který by si dokázal
poradit s novou generací XP/.Net.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.