Stříhejte s Matroxem

Nastalo letní období a s ním přichází i čas slunných dovolených. Čeká na vás mnoho zajímavých zážitků, které...


Nastalo letní období a s ním přichází i čas slunných dovolených. Čeká na vás
mnoho zajímavých zážitků, které by rozhodně stálo zato nějakým způsobem
uchovat. A tak většina z vás na dovolenou vyráží s digitálním fotoaparátem či
videokamerou a s ambicí, pochlubit se po příjezdu domů svým známým nebo
příbuzným "s natočeným" materiálem. Přinášíme vám tip v podobě střižny Matrox
RT2500, která dokáže vaše digitální "zážitky" proměnit v reprezentativní
dokument.

Natočený materiál na pásce sice potěší, ale bez dalšího zpracování to přece jen
není ono. V tomto ohledu nám jistě každý, kdo měl co do činění s natočeným
páskem, dá za pravdu. Pokud patříte mezi náruživější příznivce videotechniky,
máme pro vás připravenu novinku firmy Matrox, nástroj, s jehož pomocí lze
klasické PC proměnit v solidní digitální střižnu.
Nelineární střižna RT2500 navazuje, nebo ještě lépe, vychází z předchozího
oblíbeného modelu RT2000. Tudíž také ona je vybavena i stejnou technologií pro
práci v reálném čase, označovanou Flex 3D.
Ale začněme po pořádku. Matrox RT2500 je karta určená pro sběrnici PCI. Odpadá
nutnost vlastnit další videokartu značky Matrox, jako tomu bylo u předchozích
modelů. Můžete ji provozovat také s jinými videokartami. Střižnu RT2500 jsme
testovali na výkonném PC, které bylo vybaveno procesorem P4 1,7 GHz a osazeno
grafickou kartou nVidia GeForce2 GTS. Spolupráce grafického adaptéru s RT2500
byla po celou dobu testování bezproblémová.
Již známým a velmi zdařilým prvkem střižny je vyvedení všech analogových
konektorů (vstupů a výstupů) pomocí jednoho tlustého kabelu na pracovní stůl.
Datový kabel je přitom zakončen praktickou krabičkou s video a audiokonektory.
K dispozici jsou dvě zdířky cinch pro vstup a výstup zvuku. U videa se dočkáte
podpory vstupu i výstupu jak pro kompozitní signál (cinch), tak i pro Y/C
(S-Video). Dnes tolik potřebné konektory digitálního rozhranní IEEE 1394
(FireWire) naleznete na zadní straně střihací karty, jsou tam rovnou tři. Do
tohoto vstupu lze připojit téměř libovolnou digitální kameru standardu DV,
DVCAM či DVCPRO. Matrox pak dokáže kameru plně ovládat a pomocí vašich
požadavků, na snímek přesně, pracovat s natočeným materiálem na pásce. To je
oproti běžnému analogovému vstupu opravdu znatelná výhoda, vyjma např.
digitálního (bezeztrátového) přenosu dat.
Pokud se podíváte RT2500 blíže "pod kůži", zjistíte, že technologie nazvaná
Flex 3D zvládá pracovat v reálném čase se dvěma vrstvami videa a zároveň ještě
s jednou nekomprimovanou grafickou. To v praxi znamená, že Matrox dokáže (bez
generování náhledu) operovat s dvěma videosignály, přechodem mezi nimi
(transitions) a ještě s vrstvou např. titulků nebo s logem.

Software
Se střižnou RT2500 je dodávána velmi "dospělá" střihová aplikace Adobe Premiere
v nejnovější verzi 6.0 a můžeme konstatovat, že Matrox vsadil na dobrého koně.
Spolupráce střižny a softwaru se při testech jevila až na pár drobností
bezproblémovou. Instalace však probíhá poněkud obráceně, na což jsme si u
Matroxe již zvykli. Proto musíte nejdříve nainstalovat program Adobe Premiere a
teprve pak konfigurační nástroje Matrox Tools, které se postarají o integraci
podpory reálného času do střihacího softwaru Adobe Premiere.
Pokud se budete držet střihacího programu Adobe Premiere, bude funkčnost
střižny plně zajištěna. Ale budete-li chtít přejít na jiný software, mohlo by
vám to značně zkomplikovat práci.
Držme se však Premiery a toho, co všechno s kartou RT2500 zvládne. A není toho
právě málo. Z nabídky prvků, které pracují v reálném čase, máte na výběr jak
"prolínačky", tak i speciální efekty. Mimo těch celkem zajímavých, obsažených v
nástrojích od Matroxe, můžete v reálném čase využívat i nemálo těch
standardních, které vám nabídne Premiera, a které nástroj Matrox Tools "naučil"
běhat právě v reálném čase. Bohužel efekty nejsou přepsány všechny, a tak
nejednou narazíte na nutnost softwarového renderování. Stejně tak jako v
případě, když překročíte hranice Flex 3D a budete chtít zpracovávat více video
nebo grafických vrstev najednou. V těchto chvílích oceníte "inteligentní
rendering" (střižna jej zvládá), tj. softwarově vygeneruje pouze nutné
(složité) úseky a vše ostatní, co Flex 3D dokáže zpracovat, se stále přehrává
automaticky. Běžný střih, bez zbytečných "divočin" je tudíž příjemný a svižný.
Dokonce i s tím, že na analogovém výstupu stále můžete sledovat aktuální náhled
ve finální kvalitě.
Nicméně narazili jsme na problém při operacích s grafickou vrstvou. Matrox
"realtimeově" pracuje pouze s pevným formátem TGA (rozlišení 720 x 576,
32bitová barevná hloubka, nekomprimovaný) a ICG (TitleExpress). Tudíž všechny
ostatní standardy musíte do některého z těchto dvou (nejspíše do TGA) nějakým
způsobem převést. Toto je sice celkem běžná praxe, ale problém nastává ve
chvíli, pokud jste zvyklí v Adobe Premieře aplikovat tzv. black video, color
matte nebo integrovaný titulkovač. Při použití těchto atributů totiž můžete na
reálný náhled zcela zapomenout. Toto omezení ale lze obejít. Například, pokud
si dopředu připravíte knihovnu nejčastěji používaných barevných podkladů (color
matte) ve formátu TGA a na realtimeové titulky, můžete použít komfortnější
externí titulkovač TitleExpress ve verzi pro RT2500 (ten je součástí střižny).
Pokud se zastavíme u dalších softwarových produktů, kterými nás výrobce střižny
doslova zasypal, stojí za zmínku ještě plug-in pro Premiere s označením
LSX-MPEG LE, s nímž lze snadno exportovat do formátu MPEG-1 a MPEG-2. Vy, kteří
jste propadly technologii DVD, můžete využít možností programu DVDit! (verze
2.3 LE). Aplikace slouží pro kompletní mastering disků DVD. Pro příznivce hudby
je připraven program Acid verze 2.0, s jehož pomocí je možné vytvářet veškerý
hudební doprovod, např. pro sestřih z dovolené, svatby nebo amatérského filmu.
Softwarová nadílka je tedy poměrně bohatá, a když k ní ještě připočtete již
výše zmíněný Adobe Photoshop 5.0 LE a několik dalších zkušebních (trial) verzí
od Adobe, máte toho do začátku vaší "umělecké" kariéry dostatek.
Pokud jste využili nabízené nástroje a vaše dílo je hotové, je jen na vás, jak
s ním naložíte. Možnosti jsou široké. Export na videopásku v digitální i
analogové podobě je samozřejmostí, stejně tak jako uložení videa do téměř
libovolného formátu pro počítačovou projekci (avi, mpg,) nebo internetovou
prezentaci. A uvážíme-li, co všechno vám kompletní střižna Matrox RT2500
nabízí, je na místě výrobce pochválit. Zvláště pokud se podíváte na velmi
příznivou cenu celého kitu, která činí 53 546 Kč včetně DPH.
Děkujeme společnosti Libra Electronics za zapůjčení výkonného testovacího
počítače LEO Persica 1G7 vybaveného procesorem Pentium 4 1,7 GHz.

Shrnutí
Matrox RT2500
Střihací karta
Plus: efekty v reálném čase (2 video + 1gr. vrstva), analogové i digitální
vstupy a výstupy, zpracování formátů DV, DVCAM, DVCPRO, MPEG-1/2
Minus: některé užitečné funkce a efekty v AP6.0 nejsou akcelerované, není RT
podpora pro color matte, interní titulkovač AP, plná využitelnost RT2500 pouze
v AP6.0
Zapůjčil: Visual Connection, www.visual.cz
Cena (vč. DPH): 53 546 Kč
1 1224 / zaj









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.