Svět je připraven Ptáte se k čemu?

O telefonní a telekomunikační přístroje samotné jde v mobilních telekomunikacích stále méně. Podíváme-li se na...


O telefonní a telekomunikační přístroje samotné jde v mobilních
telekomunikacích stále méně.

Podíváme-li se na výsledky šesté výroční srovnávací studie "E-readiness
Rankings" společnosti Economist Intelligence Unit (EIU), můžeme konstatovat, že
svět, kde více než 1 miliarda uživatelů internetu a 2 miliardy lidí používají
mobilní telefon, je konečně více než připraven stát se e-ready.
George Pohle z IBM prohlásil, že ekonomický vývoj stále více závisí na
využívání inovací, které zprostředkovávají nové technologie. Něco na tom bude
vždyť konečně se dá říct, že WWW, tedy celosvětová síť, si zaslouží své jméno.
Vyspělost zemí v oblasti e-businessu se hodnotí především podle počtu uživatelů
internetu a předplatitelů služeb mobilních operátorů, i když hledisek je víc.
Podle modelu připraveného IBM Institute for Business Value sestavili analytici
EIU žebříček států s ohledem na jejich připravenost k e-businessu. Mezi rokem
2005 a 2006 došlo jen k malým posunům, a tak šest z deseti nejlépe připravených
států stále pochází ze západní Evropy a čtyři z nich jsou dokonce na skutečně
vynikající úrovni první Dánsko, dále třetí až páté Švýcarsko, Švédsko a Velká
Británie. Dvojkou jsou Spojené státy. Největší meziroční skok (do top 10)
zaznamenaly Austrálie (osmá) a Kanada (devátá). Česká republika je na 32. místě
společně s Maďarskem (loni 29. a 30.). Polsko je třicáté čtvrté a Slovensko
třicáté šesté. Jen pro srovnání na konci žebříčku se nacházejí například
Nigérie, Alžír či Irán. Úplně poslední mezi hodnocenými byl v roce 2006
Ázerbajdžán. Největší přírůstky byly pochopitelně zaznamenány na konci
žebříčku, na čele se zlepšení dosahuje mnohem hůře. Cesty k e-readiness však
mohou být různé, i když neustálé investice do sítí jsou nezbytné vždy. Svoje
skóre tak mohou vylepšovat i státy, které jinak mají v této oblasti velký
deficit, jako jsou Bulharsko (44.), Indie (53.) a Vietnam (66.). Cesta vede
kupříkladu přes rozvoj IT outsourcingu. Podobně pomáhá podporovat rozvoj
obchodu a informatizaci státní správy i využívání open source softwaru.

Jak se obchoduje
A k čemu by celé to "e-readiness" bylo, kdyby nemělo praktické výstupy? Tím
nejviditelnějším je samozřejmě rozvoj elektronického obchodování. Poslední
uveřejněná data se týkají trhu Spojených států a začátkem května je uveřejnila
společnost eMarketer. Podle studie by měly on-line prodeje do roku 2009
meziročně růst téměř o 19 %. Je to více než slušná rychlost, nicméně se sluší
podotknout, že mezi roky 2001-2005 činil průměrný roční přírůstek celých 26 %.
Nicméně s tím, jak stále narůstá základ pro výpočet, to znamená, že lidé nový
způsob nakupování vzali za svůj a trh rychle vyspívá. Vedle on-line prodejů
velkých retailových obchodníků se dokáží prosazovat i malí prodejci, kteří díky
internetu mohou oslovit s hodně specializovaným zbožím dostatek zákazníků, aby
se dokázali uživit. Podívejme se, jak se tato konstatování promítají do čísel.
Počet uživatelů internetu starších 14 let (u kterých se dají čekat nákupní
aktivity) roste od cca 147,6 milionu v roce 2004 (152,4 milionu v roce 2005) k
očekávaným 167,6 milionu uživatelů v roce 2009. V procentech je to růst od roku
2004 do 2009 z 62,4 % na 67, 3 % obyvatel země. Z těchto lidí potom na
internetu v roce 2004 nakupovalo 76,5 %, přičemž do roku 2009 by tento podíl
měl dosáhnout bezmála 80 %. To odpovídá ročnímu prodeji na internetu v hodnotě
69,24 miliardy dolarů v roce 2004 (86,3 miliardy v roce 2005) a očekávaným
výdajům převyšujícím 170 miliard dolarů v roce 2009. Když z toho vypočítáme
průměrné výdaje na jednoho nakupujícího ročně, tak v roce 2004 to bylo 748
dolarů, o rok později již 877 dolarů a v roce 2009 by měla průměrná útrata
jednoho zákazníka na internetu v USA činit 1 512 dolarů. A nad tím stojí za to
se zamyslet už proto, že do těchto čísel nejsou zahrnuty on-line výdaje spojení
s cestováním! Důležité je to, co se prodává. Možná nepřekvapí, že on-line
prodeje hardwaru a softwaru již co do objemu překročily off-line prodeje. Ono
se toho však prodává mnohem více, než jen původně předpokládaná elektronika a
knihy. Bílé zboží, zahradní technika, lístky na kulturní a sportovní akce,
luxusní zboží jako jsou šperky nebo i zcela neočekávaně značkové oděvy. Ostatně
právě úspěšný on-line prodej oděvů nejvíc překvapil analytiky, kteří tak musejí
korigovat své předpovědi.

Reklama
Nákupy na internetu na něj samozřejmě přitahují také reklamu. Podle studie
Blog, Podcast and RSS Advertising Outlook vydané společností PQ Media vzrostly
loni výdaje na internetovou reklamu v USA o 30 %, přičemž její podíl v nových
"médiích", jako jsou blogy, vzrostly z 6,8 milionu dolarů v roce 2004 na 20,8
milionu v roce 2005. Letos by podle PQ Media měly firmy utratit za reklamu v
této oblasti (blogy, podcasty, RSS) téměř 50 milionů dolarů. Zájem inzerentů
přitahují především internetové deníky (blogy), na které loni připadlo 16,6
milionu dolarů, zvukové záznamy, respektive zvukové blogy (podcasty), přitáhly
reklamu za 3,1 milionu dolarů a RSS kanály (stahování aktualit) zaujaly
inzerenty pouze do hodnoty 650 tisíc dolarů. Analytici očekávají, že výdaje na
tato nová "média" porostou, a to spíš na úkor klasické reklamy, než že by
ukrajovaly internetu jako takovému. Internetová reklama se klube i v ČR, byť
samozřejmě na nižší úrovni. Přesto loni podle Sekce vydavatelů internetových
titulů (SVIT) překročily výdaje 1 miliardu korun, a meziročně tak vzrostly o 33
%. Je třeba podotknout, že reklama na internetu je u nás stále podstatně
levnější než v klasických médiích. I tady se však dají přepokládat změny.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.