Svět podle šéfa Amazonu

Ředitel společnosti Amazon.com Jeff Bezos při svém červnovém pobytu v Japonsku uvedl, že se jeho firma hodlá v součas...


Ředitel společnosti Amazon.com Jeff Bezos při svém červnovém pobytu v Japonsku
uvedl, že se jeho firma hodlá v současné době zaměřit na posílení a rozvoj
svých stávajících internetových obchodů, které provozuje ve Spojených státech,
Velké Británii, Německu, Francii a Japonsku, a nepřipravuje invazi do dalších
teritorií. V následujícím rozhovoru objasňuje některé z událostí, které se v
poslední době kolem Amazonu odehrály.
Proč je dohoda s knihkupectvím Borders důležitá pro akcionáře Amazonu, ačkoli
nijak významně neovlivní základní hodnotu akcií? V době, kdy jsme ohlásili
dřívější dohodu s firmou Toy ,R Us, jsme rovněž nezveřejňovali její podmínky.
Je zřejmé, že bychom na dohody nepřistoupili, kdybychom nebyli přesvědčeni o
jejich výhodách pro Amazon stejně jako pro jeho akcionáře. Nezveřejňujeme
ekonomické podmínky dohody, ale jsem přesvědčen, že je finančně výhodná pro
Amazon, pro Borders a do velké míry i pro zákazníky.
Je dohoda s Toys ,R Us přínosem z finančního hlediska?
Zatím jsme podrobně neanalyzovali, k jakému výsledku nám Toys ,R Us pomůže, a
ani to dělat nebudeme. Ale je pravda, že jsme s dohodou velmi spokojeni jak z
hlediska strategického, tak z hlediska finančního. A vím zcela určitě, že v
Toys ,R Us by řekli to samé. Podstatné je, že jsme za posledních šest let
vybudovali platformu, která nejenže nám dává prostor poskytovat služby našim
zákazníkům v té nejvyšší kvalitě, ale také nám umožňuje poskytovat kvalitní
služby zákazníkům jiných velkých firem. Myslíme si, že z dlouhodobého hlediska
je to významná příležitost, a to je pro nás důležité.
Po určitou dobu jste prohlašoval, že máte zájem o vytváření dalších takových
aliancí a že jste jednali se společnostmi jako Wal-Mart a Best Buy. Proč vaše
jednání nevedla k úspěchu? Za prvé, nikdy bychom nekomentovali konkrétní
jednání s perspektivními partnery. Obecně však mohu říci, že jsou to velmi
komplikované úmluvy a v každém případě vyžadují čas k tomu, aby se mohly dobrat
k úspěšnému výsledku.
Mnozí analytici říkají, že v době, kdy jste vytvořili alianci s Toys ,R Us,
byli jste v silné pozici. Zmíněná firma se snažila s obtížemi dosáhnout vyššího
obratu a zoufale hledala způsob, jak připravit svůj on-line obchod na
nadcházející sváteční sezonu. Podobně se i firma Borders potýkala s neúspěšnými
a ztrátovými operacemi. Co odpovíte kritikům, kteří tvrdí, že je vám zatěžko
uzavírat dohody s firmami, které jsou v silnější pozici, než je ta vaše?
Mohu vás ujistit, že Toys ,R Us s námi uzavřela obchod s vidinou dobré
příležitosti, a ne proto, že by to potřebovala. A mohu vás také ujistit, že
Borders to dělá přesně ze stejných důvodů. Je pravda, že mnoho fyzických
maloobchodů zjistilo, že vést on-line business je velmi nesnadný úkol.
Samozřejmě. Je to těžké, stejně těžké jako řídit fyzický maloobchod. Firmy si
musejí stanovit zásadní cíle. Prozíravé firmy to tak dělají. My jsme velmi,
velmi jednoznačně orientováni. Životodárnou silou naší společnosti je
e-commerce. Každé ráno se probouzíme a nemyslíme na nic jiného. A to je důvod,
proč u nás vidíte tolik inovací a proč naše technologická platforma pracuje tak
dobře.
Spotřební elektronika je již druhou největší obchodní kategorií v Amazonu.
Přesto, vytváříte-li takovou alianci, částečně se vzdáváte některých výhod a
zároveň se dělíte o zisky. Má to smysl, vytvářet dohodu o alianci v kategorii
tak důležité, jako je spotřební elektronika? Samozřejmě, pro uzavírání aliancí
v této oblasti máme laťku nastavenou hodně vysoko. Jsme dost vybíraví v tom, s
kým se dáme dohromady a za jakých podmínek vytvoříme partnerství. Tak jako naši
partneři přistupují na dohody na základě výhodné příležitosti, ze stejného
důvodu to děláme i my. V případě elektroniky velice rádi vidíme rychlý růst
tohoto byznysu a líbí se nám jeho ekonomická stránka. Podíváme-li se na to, co
můžeme udělat s obrátkou zboží ve skladu, a podíváme-li se na hrubý zisk v
dolarech za každou položku, uvidíme velice atraktivní ekonomickou situaci, o
níž víme, že za nějakou dobu z ní můžeme hodně vytěžit. Jestliže se nám v tomto
kontextu podaří založit obchodní partnerství, které bude finančně přínosné pro
nás, pro partnera a také pro zákazníka, pak takovou příležitost dozajista
pořádně prozkoumáme ze všech stran.
A naopak, není dohoda s prodejcem spotřební elektroniky nepostradatelná
vzhledem k tomu, že vy nemáte autorizaci prodávat domácí zábavní elektroniku od
velkých značkových výrobců, jako jsou Sony a Toshiba, Pioneer a Panasonic?
Ve skutečnosti máme v současné době uzavřeny dohody asi se třemi sty výrobci
elektroniky. Máme 25 000 položek elektronického zboží na skladě, což
představuje zhruba pětkrát víc položek, než kolik jich najdete u největších
prodejců.
Přesto, v klíčových kategoriích výrobků, o nichž jsem se zmínil, jste nuceni
nakupovat od distributorů, kteří samozřejmě nemají tak dobré ceny jako výrobci.
To je naprostá pravda. A takovým způsobem jsme začali obchodovat s knihami. Tak
jsme začali obchodovat i s hudebními nahrávkami. Mnozí lidé si neuvědomují, že
až v roce 2000 jsme přímo prodávali poslední hudební tituly. Je to normální
vývoj při on-line prodeji.
Řada analytiků se v posledních letech kriticky vyjadřovala o Amazonu, obvykle
však nekritizujete jejich posudky. Proč měl Amazon pocit, že musí vyjít s
veřejnou kritikou na adresu bývalého analytika Ravi Surii od Lehman Brothers
poté, co vydal své negativní zprávy? Mimo zprávu od Lehmana když se podíváte na
ty nejdrsnější kritiky, tak uvidíte, že pochybují o schopnosti Amazonu vytvářet
kladné hodnoty. Pochybují o mnoha věcech. Ale nekladou si otázku ohledně tak
zásadní věci, zda společnost není momentálně bez finančních prostředků. To je
ten klíčový rozdíl. Je to do nebe volající spekulace, proto bylo důležité uvést
dotyčnou zprávu na pravou míru.
Začátkem února, poté co jste viděli Suriovu zprávu, ale ještě dříve než byla
publikována, prodala vaše společnost akcie Amazonu v hodnotě asi 12,2 milionu
dolarů. Konzultovali jste prodej akcií s právníky Amazonu a víte o oznámeném
šetření komise Securities and Exchange Commission ve věci tohoto prodeje?
Prošel jsem schvalovacím procesem obchodní transakce, kterým prochází každý
výkonný ředitel veřejné obchodní společnosti, s cílem obdržet souhlas od
hlavního finančního poradce. To je běžná praxe. SEC nás nikdy nekontaktovala.
Kdyby k tomu mělo někdy dojít, jsme připraveni okamžitě pomoci. Tato spekulace
byla zavádějící, protože zpráva Lehman Brothers, o níž mluvíte, byla negativní
zpráva, která neobsahovala žádnou novou informaci.
Objevily se zprávy opakující Suriovy obavy, že někteří vaši dodavatelé a
věřitelé jsou znepokojeni kvůli životaschopnosti Amazonu a začínají přitvrzovat
lhůty na splátky úvěrů a termíny úhrad. Jsou takové zprávy mylné?
Ano, jsou. S našimi obchodníky máme opravdu dobré vztahy. Máme 10 000 prodejců
a pokud byste je všechny oslovili, určitě by se našel někdo, kdo by řekl
cokoli, co byste od něj zrovna chtěli slyšet. Ale naše vztahy jsou dobré.
Několik akcionářů podalo žaloby, kde obviňují Amazon, že špatně informoval
investory, když podepisoval obchodní partnerství. Hlavním obviněním je to, že
zatímco Amazon předpokládal, že platby od partnerů budou ve formě finanční, ve
skutečnosti byly ve formě akcií, které v současné době ztrácejí hodnotu. Máte
pocit, že jste investory špatně informovali? Vůbec ne. Já takový pocit vůbec
nemám. Chceme-li tvrdit, že žaloba nemá opodstatnění a že doufáme v její
zamítnutí, pak nebudeme komentovat aktuální spor. Podíváte-li se na učebnicové
příklady soudních sporů na stejné téma, těžko byste hledali firmu, která se
nikdy s takovou žalobou nesetkala. Nike, Oracle, AT&T, můžete si vybrat.
Před nedávnem jste se vyjádřil v tom smyslu, že překročíte očekávané ukazatele.
Dle vašeho názoru, jak může zpomalující se ekonomika ovlivnit vaše cílové
segmenty během roku? Lidé utrácejí méně peněz. Když jsme v lednu stanovili
strategii na rok dopředu, byli jsme patřičně konzervativní. Ne přespříliš
konzervativní, ale přiměřeně konzervativní. Již v té době jsme zaznamenali
významné zpomalení ekonomiky a tento trend jsme zahrnuli do našich očekávání.
Na našich prognózách by se tedy nemělo nic měnit.
1 1033 / Maf









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.