Světelné šachy

Kasparov opět remizoval s Fritzem. Bývalý šachový mistr světa Garry Kasparov opět pouze remizoval v zápase s počíta...


Kasparov opět remizoval s Fritzem.
Bývalý šachový mistr světa Garry Kasparov opět pouze remizoval v zápase s
počítačem. Newyorské exhibiční utkání proti stroji X3D Fritz skončilo 2:2, když
obě strany vyhrály po jedné partii a dvě utkání skončila nerozhodně.
Kasparov přehrál počítač v první partii, avšak nedokázal ji dotáhnout do
vítězného konce, ve druhé partii prohrál díky hrubé chybě, ve třetí partii
svého protivníka deklasoval, čtvrtá partie skončila po oboustranně opatrné hře
remízou.
Z hlediska průběhu jednotlivých partií se opět potvrdily síly a slabiny
současných šachových programů. Počítače nedělají hrubé chyby, dokáží využít
přehlédnutí soupeře, umějí úporně bránit horší pozice, nepociťují únavu ani
rozmrzelost. Naproti tomu jim stále chybí schopnost strategického pochopení (a
tedy správného vyhodnocení) určitých pozic, jejichž konečné rozuzlení se
nachází až kdesi daleko za horizontem propočtu. Tak ve třetí partii počítač
dlouho vůbec nechápal, že jeho situace je už zcela beznadějná.
Název Fritz ve jménu počítače svědčí o tom, že se jednalo o "tradiční" dnes
dominující šachový program. Hardwarovou konfigurací stojící proti lidskému
mozku byl čtyprocesorový server Intel Xeon s procesory o frekvenci 2,8 GHz.
V tomto případě nešlo pouze o šachový zápas, ale i o jeho značně futuristickou
formu. Show podtrhla účast řady celebrit, třetí partii např. uvedla miss New
Yorku. Partie probíhaly v systému virtuální reality promítaném "do vzduchu"
(viz X3D v názvu programu) před Kasparova. Ten byl navíc vybaven speciálními
brýlemi a virtuální šachovnicí mohl před sebou různě otáčet prostřednictvím
joysticku.
Kasparov své tahy diktoval, přičemž Deep Fritz využíval metody pro rozpoznávání
mluvené řeči. Tahy počítače se realizovaly přímo v systému virtuální reality.
Prostředí to tedy oproti plátěné šachovnici bylo značně nestandardní a Kasparov
se hned po první partii netajil určitými problémy, které mu přináší orientace
na světelné šachovnici.
Výsledek je třeba brát s jistou rezervou i proto, že Kasparov dostal hlavní
cenu (150 000 dolarů) za samotnou účast v zápase; ten sloužil především jako
propagace zobrazovacích systémů firmy X3D Technologies. Podrobnosti o zápase
včetně záznamu jednotlivých partií lze najít na stránkách
http://www.x3dchess.com/.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.