Systém X -- jeden nedořešený případ firmy Apple

V prvním týdnu tohoto roku se konala již po šestnácté výstava Macworld Expo/San Francisco. Podle IDG byl letošní roč...


V prvním týdnu tohoto roku se konala již po šestnácté výstava Macworld Expo/San
Francisco. Podle IDG byl letošní ročník, který navštívilo 85 000 lidí,
nejúspěšnější v historii. Přinejmenším pro macovskou komunitu byla
nejdůležitější přednáška výkonného ředitele a čerstvého prezidenta firmy Apple
Steve Jobse. Tato několikahodinová "keynote" se již tradičně soustřeďila na
klíčové novinky, které ovlivní život platformy pro několik následujících let.
Tím nejvýznamnějším bodem letos bylo předvedení nové verze systému Mac OS X,
jeho uživatelského rozhraní Aqua, ale především oznámení 12měsíčního plánu na
uvolnění jeho finální verze.
V nejbližších týdnech by vybraní vývojáři měli obdržet Mac OS X Developer
Preview 3, který již bude obsahovat nový GUI a další vylepšení. Finální beta se
pro vývojáře objeví na jaře a teprve léto přinese skutečnou premiéru Mac OS X,
kdy bude možné si Mac OS X koupit na trhu. A teprve od ledna 2001 bude Mac OS X
předinstalován na všech nových počítačích Macintosh. Tolik oficiální informace.
Podívejme se tedy, co Mac OS X znamená v realitě a co přinejmenším ideově
přináší všem dnešním uživatelům počítačů s jablíčkem.
Život za železnou oponou
I když vynecháme-li obvyklou evangelizaci fanoušků Apple, je fakt, že tato
firma nikdy nestála ve stínu ostatních, bez ohledu na její velikost a
ziskovost. Během více než 20 let vyvíjela vlastní hardware a operační systém a
stála si tvrdě na svém (a to typicky nekompatibilně svém). Díky ní máme dnes
systémy operující s ikonami, okny a koši.
Nic to ale nemění na zkutečnosti, že kvůli důvodům, pro jejichž analýzu zde
není prostor vlastní systém Mac OS postupně technologicky zastaral. I přes
skokové změny na 7.x, 8.x a dnes dokonce 9.x není dodnes systém postaven na
preemtivním multitaskingu a chráněné paměti a to znamená nestabilitu,
zahlcování volné paměti, ať už principiálně či prakticky. Tolik proklamovaná
produktivita a následná cenová efektivita hardwaru Apple tak ovšem dostává "na
frak" např. mnoho uživatelů brzy zjistilo, že u takového iMaca je 80 MB pro
jejich práci naprosto nepoužitelných (bez hodinového restartování kvůli čistění
paměti).
Do vývoje řešení (Copland, OpenDoc a další pohrobci) investovala Apple dnes již
přes 2 miliardy dolarů bez oslnivého výsledku. Změny zůstaly na povrchu GUI,
které ovšem musíme považovat za velmi zdařilé a vyvážené, a i když v posledních
letech převažoval import idejí z PC světa, nadále představuje inspirační zdroj
pro vývojáře. Nové vlastnosti Mac OS 8 se např. nedávno objevily v ovladačích
pro novou myš Microsoftu IntelliMouse Explorer.
Během necelých čtyř let (konec roku 1996) od zakoupení firmy Next prezentoval
Apple minimálně čtyři zásadně přepracované koncepce vývoje postavené na
unixovém jádře od systému NextStep. Na otázku, proč bychom měli věřit té
dnešní, zástupci Apple odpovídají vše zásadní je již hotovo, žádné nové,
majoritní komponenty již nebudou implementovány. To ovšem v překladu zase jenom
znamená, že uživatele čeká ještě dlouhé období odlaďování chyb a nedostatků,
tím horší, že Apple nikdy příliš nepodporoval rozsáhlé až veřejné betatestování.
V realitě je z toho nového hotov Mac OS X server, což je přepracovaná forma
NextStepu, s možností spouštět starší aplikace v jisté formě emulace. Bohužel
jeho první verze 1.0 byla skutečně nekompletní a nedávno uvolněná verze 1.2
nemá žádnou budoucnost slibovaná Mac OS X klient má novější architekturu jádra
a server na ni bude muset být přeportován prozatím bez udání data.
Architektura ještě Next nebo už Mac OS?
Principiálně se Mac OS X klient nijak neliší od toho, co již bylo prezentováno
firmou Apple v minulých letech funkční bloky systému byly jen přebarveny a
"přerozměrovány" podle požadavků marketingu. Darwin je dnešní označení pro Mac
OS X kernel, moderní verzi preemtivního a multiprocessorového jádra. Nově je do
Darwina přidáno několik přídavků ze světa Unixu (BSD API layer) a také by měl
být postaven na distribuovatelném zdrojovém textu jako třeba Linux.
Grafická (zelená) vrstva dnes obsahuje tradiční multimediální knihovnu
QuickTime, grafickou 3D knihovnu Open GL a nakonec technologii Quartz. Ta
taktéž není nová, nakonec se ale může stát nejpřínosnější částí systému.
Grafické rozhraní NextStepu bylo postaveno na objektových operacích
postskriptu, dnes může Quartz pro GUI (Aqua viz níže) kreslit objekty
prostřednictvím PDF příkazů (klon postskriptu, za který se nemusí platit
licenční poplatky), které přirozeně podporují vektorové deformace, color
management či třeba poloprůhlednost a množinové operace objektů. Mac OS X
nativní aplikace budou mimochodem schopné soubory přímo ukládat do PDF formátu.
Purpurová vrstva představuje technologie vývojářské rozhraní, které by měly
napomoci rychlému vývoji kompatibilních aplikací. Classic je podpora pro běh
současných Mac OS aplikací, Carbon je revidovaný Classic pro rychlejší
implementování nových vlastností Mac OS X v již vyvinutých aplikacích a Cocoa
představuje zmodernizované objektově orientované rozhraní NeXT/ /OpenStep.
Jedním z typických obratů ve směru Apple je tiché odložení plánů pro PC
hardware k ledu, taková Cocoa for Windows je dnes již zřejmě zastavený projekt.
V překladu žádný slibovaný jednoduchý vývoj aplikace s finálním kompilováním
pro PC či Mac podle potřeby.
Mac OS X klient ukázka možností GUI budoucnosti
Nejsvrchnější vrstvou systému je GUI uživatelské grafické rozhraní. Pro Mac OS
X je to Aqua, přepracované rozhraní, které bylo tak dlouho důvodem k používání
počítačů Macintosh. Změny zahrnují vzhled i chování ovládacích prvků.
Vzhled bude stejně jako u iMaců tím nejdůležitějším pro toho, kdo kupuje svůj
první počítač. Je postaven na animovaných, často poloprůhledných elementech,
které nemohou při operacích zastínit jiné, prozatím pasivní. Příkazová menu tak
vrhají poloprůhledné stíny, dialogová okénka pro ukládání souborů lze odsunout
do pozadí (u Mac OS to dosud nešlo!!!) atd. Pokud je aplikace napsána na bázi
rozhraní Carbon či Cocoa/Java, automaticky využívá nového rozhraní. U aplikací
Classic, kterých bude pochopitelně po mnoho let přebytek, to ovšem neplatí.
Podobné efekty samozřejmě zvyšují nároky na hardware, cílovým vybavením by měl
být jakýkoli G3 procesor s alespoň 64 MB paměti. Vzhledem k času, který nás
dělí od první bety či obecně dostupné verze, ovšem ještě zůstává řada otázek.
Nový I/O systém se teprve připravuje, dokumentace již existuje, není ale jasné,
kdy se objeví ve vývojářských preview verzích.
Mac OS byl vždy rozsáhle modifikovatelný pomocí různých systémových extenzí.
Firma Apple ale kvůli stabilitě či spíše časovému stresu tvrdě omezila jakékoli
modifikace systému uživatelem a to včetně již uvolněných přepínatelných témat
starších Mac OS. Z tohoto pohledu dnes mohou Windows 98 a 2000 prostřednictvím
Témat a Active Desktopu (silně nedoceňovaného) poskytnout neskonale větší
možnosti jednoduchého modifikovaní vzhledu vlastního počítače na bázi html či
Active-X.
Perspektivy?
Na závěr mi dovolte trochu pragmatismu/sarkasmu, podle typu čtenářovy
platformy. V daném světě saturovaném PC, kde konkurenční boj stlačil cenu
jakýchkoli komponent neuvěřitelně nízko (mimo MS softwaru, Intel procesorů a
pamětí SDRAM), není pro další reinkarnaci minoritní platformy, kterou její
vlastník z marketingových důvodů drží uzavřenou, příliš mnoho místa. Vývojáři
pro Mac OS prošli v posledním desetiletí hotovým martyriem, kdy neustále
vyhazovali do koše již prakticky hotové projekty, protože Apple nesplnila
sliby, beta-verze a preview verze shodila ze stolu a začala znovu. A to se týče
softwaru i hardwaru (akcionáři bývalých výrobců klonů Macintosh vědí své): dnes
se nejvěrnější uživatelé Applu opět rozhodují, zda počkat s nákupem HW, SW, až
bude Mac OS X klient či server, možná první stabilní systém po letech, k
dispozici. To bylo ovšem náplní jejich uživatelského života minimálně
posledních 5 let.
Přesto, rozhraní Aqua je přinejmenším krásné a zobrazovací technologie Quartz
skutečně představuje budoucí trend OS. Takže, všechno nejlepší do nového
tisíciletí a doufejme, že se s nimi setkáme ať už na Macích či na PC.
0 0602 / or









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.