Technologie na cestách

Vždy mě pobaví kontrast mezi proklamovanou funkčností informačních technologií a realitou každodenního života. Napo...


Vždy mě pobaví kontrast mezi proklamovanou funkčností informačních technologií
a realitou každodenního života. Naposledy jsem si rozpor mezi skvělými
technologiemi, které nám denně prezentují jednotliví výrobci, a jejich
praktickou funkcionalitou uvědomil při návratu z konference, která se konala v
kalifornském San Diegu.
Na konferenci jedna americká letecká společnost (záměrně neuvádím její jméno)
prezentovala nejnovější inteligentní systém pro odbavení pasažérů. Systém
obsahoval vše, na co si jen lze vzpomenout. Od výběru, rezervace a zaplacení
letenky prostřednictvím internetu přes mobilní informační systém pro PDA a
mobilní telefony až po možnost surfovat po internetu během letu na osobním LCD
panelu přímo na palubě letadla. Realita u téže společnosti (pouze pár hodin po
skvělé prezentaci) však byla o poznání jiná. Ano, palubní vstupenka, kterou mi
takřka automaticky vystavil inteligentní terminál obsluhovaný pouze usmívající
se asistentkou letecké společnosti, obsahovala všechny důležité údaje. Měla
však zásadní vadu. Stejné číslo sedadla bylo vytištěno na šesti palubních
lístcích, takže po příchodu do letadla došlo k situaci, kterou není myslím
nutné šířeji rozvádět. Slovník jsem si během pár minut rozšířil o spoustu
vulgarismů, které jeden z afroamerických cestujících neuvěřitelnou rychlostí
dštil na adresu dané letecké společnosti. Nutno podotknout, že nakonec se pro
všechny pasažéry v letadle místo našlo. V tomto případě rozhodně o zlepšení
služeb prostřednictvím nových technologií nemůže být řeč. Samozřejmě, že vznik
chyby lze vysvětlit pochybením lidského faktoru či neodladěnými chybami v
systému, ale fakt, že tento vychvalovaný systém neodhalil tak triviální chybu,
jakou je vícenásobné obsazení jedné sedačky, a dovolil natištění duplicitních
palubních lístků, je alarmující.
Cestování je vůbec báječná příležitost k prověření nových technologií. Současná
bezpečnostní opatření na letištích skýtají mnohá úskalí, ale i příležitost k
úsměvu. Když jsem při přestupech již po páté představoval svůj mobilní telefon
v chodu (v současnosti je nutné ukázat alespoň tři různé změny grafiky na
displeji), litoval jsem kolegu Grunda z týdeníku Ekonom, který musel vždy
otevřít notebook, nastartovat operační systém a pak urychleně bez čekání na
regulérní odchod ze systému počítač vypnout a v běhu jej opět ukládat do tašky.
Kapesní počítač Psion, který mi na cestách věrně slouží, naštěstí nepodléhá
nutnosti prezentace "naživo" (většinou) a navíc jej před letuškami již několik
let úspěšně vydávám za kalkulačku, takže i na "přísných" letech s vyloučením
veškeré digitální zábavy mohu nerušeně psát, zatímco notebookoví kolegové mi
jen tiše závidí.
Uvidíme, zda veletrh CeBIT, který 13. března začal na hannoverském výstavišti
přinese nějaké zajímavé novinky v oblasti PDA a kapesních počítačů.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.