Téma týdne - Design `a la Jobs

Počítače z dílny Steva Jobse Steve Jobs není jen brilantním manažerem s osobitou představou, jak řídit firmu, ale t...


Počítače z dílny Steva Jobse
Steve Jobs není jen brilantním manažerem s osobitou představou, jak řídit
firmu, ale též nadšeným návrhářem. Jeho návrhy se promítly do designu celé řady
produktů s logem Apple.
1984 Macintosh
Steve Jobs vedl vývoj počítače Macintosh, který byl jako první vybaven myší a
grafickým uživatelským rozhraním. Na rozdíl od většiny tehdejších počítačů se s
ním pracovalo příjemně.
1988 Počítač Next
Tři roky po vyhazovu od firmy Apple uvedl Steve Jobs na trh počítač Next, který
měl být vším, čím nebyl Mac. Ve tvaru 12palcové kostky černé barvy se skrýval
skutečně výkonný počítač. Bohužel, Next byl příliš drahý stál 6 500 dolarů.
Snad proto se jich prodalo pouze 50 tisíc kusů.
1998 iMac
Jobs ohromil při svém návratu do Applu modelem iMac v průsvitném barevném
kabátě. Počítač iMac byl vytvořen pro Web, má vestavěnou podporu připojení k
sítím, proto neobsahuje mechaniku pružných disků. Jeho instalace je velmi
snadná stačí zapojit dva dráty do zdi.
1999 iBook
Model iBook je mobilní verzí počítače iMac. Přitahuje pozornost i prsty ke
klávesnici díky průsvitné skořápce připomínající perleťovou mušli. Přestože se
iBooků prodalo už nějakých 465 tisíc, analytici nejsou názoru, že by to byla od
Apple Computer ta opravdu správná trefa do černého.
2000 Power Mac G4 Cube
Poté, co společnost Apple přišla v roce 1998 na trh s tenoučkým 22palcovým
plochým displejem, Jobs si umínil dát k němu výkonný procesor Power PC G4 avšak
pouze až se sníží velikost a hluk počítače. Rozhodl se pro krychli, zatímco
inženýři se potrápili s chlazením stroje bez hlučného ventilátoru chlazení
proudí středem krychle směrem vzhůru.
Lidé od Applu doufají, že počet prodaných počítačů Cube se vyšplhá už první rok
na 800 tisíc. Analytici jsou však toho názoru, že toto číslo je až příliš
optimistické.

Opojný svět Apple Macintosh
Richard Voigts
Každé setkání s produkty od společnosti Apple Computer a kulturou okolo ní
většinou znamená takovou ránu mezi oči, až se zajiskří.
Napřed přišlo nevídané grafické rozhraní ovládané myší. Potom přišly barvy a
vstup do barevného světa DTP, kde Apple se svými počítači Macintosh vládne
prakticky dodnes.
Po zajiskření přichází uvolnění až malátnost, možná vzniká i závislost. Pro
někoho se stal svět Apple Macintosh doslova iracionálním náboženstvím, další
jsou na Applu závislí proto, že jiná platforma jim nedokáže nabídnout podobné
aplikace v požadované (tj. v té nejvyšší) kvalitě. Ostatní uživatelé Applu pak
do svých Macintoshů investovali už tolik peněz, že přechod jinam by pro ně
znamenal ekonomickou sebevraždu. Všechny tyto světy se navzájem prolínají a
všichni s napětím očekávají spásnou novinku, která jim a celému tomuto
barevnému světu pomůže přežít další jednu až dvě počítačové generace.

Opojení, barvy a závislý svět Applu - Začátky Apple Computer
V roce 1975 vyklidili Steve Jobs se Stevem Wozniakem kus garáže, prodali
mikrobus Volkswagen, aby měli peníze do začátku, a založili firmu Apple
Computer.
Od prvopočátků se firma Apple vědomě lišila od konkurence. Chlubila se tím, že
její přístup k užívání výpočetní techniky je naprosto odlišný. Oproti zisku
totiž zdůrazňovala integritu, týmového ducha a dobrou pracovní atmosféru.
V hlavním stanu firmy Apple v kalifornském městě Cupertino byla také přijata
základní myšlenka, že nejlepší cestou, jak předpovídat budoucnost, je tvořit ji.
V roce 1984 se to firmě Apple podařilo. Představení modelové řady počítačů
Apple Macintosh neznamenalo pouze debut jednoho z nejoslavovanějších osobních
počítačů. Znamenalo též jakýsi bod zvratu, kdy se na osobní počítače začalo
nahlížet jako na všudypřítomného společníka.
Macintosh byl něco jako počáteční výkop. S jeho příchodem začala do této
oblasti prosakovat spolu s promyšlenou technologií "uživatelská přítulnost".
Dosud nikdy totiž nebyly osobní počítače tak přívětivé.
Steve Jobs opustil firmu Apple nedlouho po uvedení řady Macintosh. Je trochu
ironií, že k odchodu ho donutil člověk, kterého si v roce 1983 sám vybral jako
předsedu své společnosti. Byl jím John Sculley, bývalý předseda společnosti
Pepsico. Stalo se tak v roce 1985 a ještě na sklonku téhož roku Steve Jobs
založil firmu Next, která měla být jeho snahou zasít další generaci převratných
technologií. To se mu po řadě investic, finančních ztrát a nepatrném podílu na
trhu nepovedlo. Něco nového se však naučil a přinesl zpátky do společnosti
Apple.
Ještě než tam znovu nastoupil, dal vlastních 60 milionů dolarů do firmy Pixar
Animation Studios, s níž potom vyhrál jackpot v podobě realizace filmů Toy
Story a Bugs Life.

Steve Jobs opět nastupuje
Po raketovém startu v polovině osmdesátých let a propadu v polovině let
devadesátých se Steve Jobs vrátil před třemi lety zpátky do Applu a přinesl s
sebou výrazné charisma. Oživil trh barevnými modely iMac, které zaznamenaly
obrovský prodejní úspěch a Apple zase vytáhly částečně na výsluní. Po nečekaně
dobrém prodejním úspěchu barevných iMaců Jobs letos oprášil myšlenku na počítač
v krychli, kterou si přinesl z mezidobí vlastní firmy Next. Touto krychlí je
Macintosh v magicky vypadající průzračné kostce, v jejímž srdci tepe výkonný
procesor PowerPC G4. Někomu se zdá být Power Mac G4 Cube nádherný, jiní jej
odsuzují. Design modelu však budí zaslouženou pozornost.
Steve Jobs do Applu nepřinesl pouze své charisma, osobní příklad a myšlenku na
design počítače v krychli. Poučil se z dospívajícího trhu IT a zavedl nové
metody, jak vést firmu k prosperitě. Jobs vyměnil původní nefunkční kulturu
Applu, na které se v počátcích paradoxně sám podepsal, za rychle reagující
organizaci.

Mac OS X se odkládá
Společnost Apple získala díky svému omračujícímu designu a dráždivému
marketingu hrubý zisk 29,8 %, který je jedním z nejvyšších v segmentu PC.
Jobsovi se navíc podařilo snížit výdaje z 8,1 miliardy dolarů v roce 1997 na
5,7 miliardy v roce 1999. Převedl výrobu z vlastních továren na partnerské
firmy, ořezal skladové zásoby, zvýšil prodej on-line o 25 % a zredukoval
dvojciferný počet dodavatelů.
Apple si vyvíjí většinu hlavních technologií sama, jak hardware, tak software.
Jobs hodlá vytěžit z této výhody co nejvíce a inovovat produkty rychleji než
jeho rivalové, kteří se musejí spoléhat na software od Microsoftu a čipy od
Intelu.
Zároveň však lze na technologické vedení Applu pohlížet s obavami. Grafické
rozhraní a snadné ovládání mají díky Windows "obyčejné" osobní počítače už
delší dobu. Teď záleží na tom, jak si Apple uhájí svoji vedoucí pozici v práci
s barvami. Obavy o tuto vedoucí pozici Applu ale vyjádřil jeden z bývalých
manažerů Jef Raskin, který se podílel na návrhu původního Macintoshe. Apple
podle něj může zůstat tam, kde je, tj. být milovaným, vlivným hráčem. Avšak
hvězdou první velikosti se už Apple podle Raskina nestane.
Aby společnost Apple udržela svou dnešní úroveň, musí splnit úkol, který před
ní stojí už dlouho vyměnit svůj 16 let starý operační systém za nový,
spolehlivější Mac OS X, aniž to zatřese loajálními fanoušky.
Mac OS X bude stabilnější než současný operační systém, bude víceúlohový a bude
mít nové uživatelské rozhraní. Světlo světa měl spatřit už letos v létě, ale
datum uvedení se mezitím posunulo na leden 2001.

Nutné úspory
Přes dosažené úspěchy je společnost Apple stále ještě daleko za tím, co
znamenala pro své klíčové trhy v roce 1993, tedy před zmíněným propadem. Z 2%
podílu v amerických domácnostech se jí sice podařilo vyšplhat až na 7 %, ale
podle analytické společnosti Dataquest je na celosvětovém trhu s 3,8% podílem
hluboko pod původními 10 % v roce 1993.
Jobs se stal manažerem, který každodenně sleduje, kde by Applu mohly utíkat
peníze. Stal se také odstřelovačem nákladů. Už během prvních několika měsíců po
svém návratu ořezal patnáct produktových rodin na pouhých pět, které jsou
montovány ze stejných dílů. Dokonce poté, co přibyly produkty iMac, notebooky
řady PowerBook, a sub-notebook iBook, celá firma usiluje o sdílení stejných
technologií ve všech třech produktech. Apple rovněž platí pouhých několik set
programátorů, kteří pracují na novém operačním systému Mac OS X. V porovnání s
několika tisíci lidmi, jež dokázal pohltit nákladný vývoj Windows 98, je to
zlomek nákladů.

Snižování skladových zásob
Když se Jobs vrátil do Applu, končilo každé čtvrtletí se zátěží 500 milionů
dolarů, které šly ze zisku dolů kvůli skladovým zásobám. Jobs proto předal
výrobu poloviny produktů Applu smluvním partnerům, kteří tyto činnosti zvládají
efektivněji. Tím se podařilo začátkem roku 1998 snížit obrat skladových zásob
na pouhý měsíc. Jobs přesto stále nebyl spokojen. Proto zlanařil bývalého šéfa
nákupu od Compaqu Timothy D. Cooka s jasným úkolem: dosáhnout v oblasti
skladových zásob ještě vyšší efektivity než Dell, který je obrací každých 5-6
dní.
Cook si sestavil mapu procesů operací společnosti Apple. Vypadala jako
bludiště. Mnoho z transakcí mezi dodavateli nebylo zpracováváno v reálném čase.
Cookovi bylo zároveň jasné, že zavedení pěti barev do modelové řady počítačů
iMac se stane z hlediska dodavatelů noční můrou. Proto nelenil a hned první
měsíc svojí činnosti předal výrobu plošných spojů třetí straně, čímž výrobu
výrazně zjednodušil. Ihned poté zavřel 10 skladů pro hotové produkty a ponechal
si pouze regionální místa.
Timothy Cook koupil software pro správu výroby a skladových zásob. Společnost
Apple pod jeho vedením instalovala systém výroby na objednávku. Už v roce 1997
Jobs předpověděl, že Apple dosáhne efektivity srovnatelné s Dellem. Začalo to
fungovat bezvadně. Dnes Apple vyřizuje přes Internet 75 % objednávek namísto
původních 5 %.
Cookův nejvyšší záměr však byl dosáhnout obratu skladových zásob kratšího než
jeden den. Společnost Apple proto přesvědčila subdodavatele, aby dodávali díly
přímo do výroby. Celý výrobní proces se tak zkrátil z téměř čtyř měsíců na dva.
Po výměně dodavatele dílů se společnosti Apple podařilo snížit skladové zásoby
o 75 % v průběhu několika týdnů. Jobs je dnes prostě orientovaný na výsledky a
nepřipouští žádnou toleranci nevýkonným.
Avšak může Apple být skutečně lepší než konkurenti? V minulém čtvrtletí se jim
podařilo smontovat dohromady o celou polovinu méně strojů, než se podařilo
Dellu. A co více, někteří z veteránů průmyslu PC jsou přesvědčeni, že Apple
vytváří iluzi téměř nulových skladových zásob tím, že odmítá díly na konci
čtvrtletí a zároveň vymetá sklady hotových výrobků směrem do maloobchodů.

Jobsův perfekcionismus
Jobs dnes řídí veškeré činnosti Applu s pěticí prověřených nejvyšších manažerů,
které si osobně vybral. Tedy kromě původního finančního ředitele Freda
Andersona, přeživšího z dřívějších dob. Každý vedoucí s výkonnou pravomocí je
zodpovědný za svůj úsek, namísto aby se staral o úzkou produktovou řadu nebo
úzký tržní segment. Například šéf vývoje hardwaru má za úkol zajistit, aby
každý nový Mac byl postaven z dílů, které lze použít i v ostatních modelech.
Takový způsob řízení Jobsovi umožňuje dotáhnout perfekcionismus do detailů.
Porady se netýkají toho, jak zvýšit hodnotu akcií nebo jak popíchnout
konkurenci. Vždy se týkají produktů.
Co se týče soudního procesu mezi Microsoftem a americkou vládou, Jobs jednou
uvedl, že celé záležitosti věnovali asi tak půl hodiny. Jobs tvrdí, že Apple
neposuzuje svoje budoucí úspěchy či neúspěchy podle toho, co se děje s
Microsoftem nebo ostatními konkurenty. Společnosti Apple Computer se podle něj
bude dařit tak, jak se bude snažit ona sama.

Víra ve status quo
Podle Jobse může Apple docilovat celé roky skvělého růstu a dobrých zisků. Jeho
cílem je poskytnout klíčovým zákazníkům Applu, kterými jsou koncoví uživatelé,
produkty nejvyšší kvality. Nezmiňuje se však přitom o trhu tvořeném velkými
společnostmi.
Někteří kritici poukazují právě na skutečnost, že společnost Apple by
potřebovala zasáhnout se svými Macy také trh velkých korporací, který má dnes v
oblasti PC výtěžnost 80 miliard dolarů a vejde se do něj 40 % všech prodaných
počítačů. Jobs se však o tento trh pokoušet nehodlá, protože je toho názoru, že
nákupčí ze segmentu velkých firem zajímá spíš nízká cena, než propracované
finesy Macintoshů.
Prodej loajálním uživatelům může podle odhadů vzrůst až o 34 % oproti 15 %
odhadu v celé oblasti osobních počítačů. Pro Apple to sice bude znamenat silný
rok, ale po něm bude získávání dalšího podílu mnohem těžší.
Osobní počítače vždy byly považovány za první nástroj, jak se připojit k Webu.
Avšak s nástupem rychlých webových telefonů nebo jim podobných přístrojů se
tento náhled může rychle změnit. Apple se dosud tomuto trhu vyhýbala jako "čert
kříži", experti však tvrdí, že i Jobsova společnost se bude muset tomuto trendu
podřídit a následovat ho. Bude tím vystavena tlaku vydělávat peníze za
přístroje, které bude prodávat pod hranicí 500 dolarů. Pro srovnání iMac stál
původně 999 dolarů, dnes se prodává o 200 dolarů levněji. Power Mac G4 Cube
stojí 1 799 dolarů.

Budoucnost Applu...?
Ještě před třemi lety se zdálo, že platformě Apple už hraje umíráček. Například
firma Logitech neměla pro Macintosh skoro žádný produkt. Dnes má Logitech
"applovskou" verzi pro téměř všechny své produkty. S ostatními dodavateli
softwaru se to má podobně, Microsoft nevyjímaje.
Jaký ale bude další osud společnosti Apple Computer a jejích uživatelů, závisí
na obchodním úspěchu. Jednou ze závislostí, tentokrát samotné společnosti Apple
Computer, je také její přílišná soustředěnost okolo staronového ředitele Steva
Jobse. Podobně hodnotily analytické firmy společnost Sun Microsystems a její
přílišnou závislost na Scottu McNealym.
Pravdou je, že vedení každé firmy potřebuje charismatickou osobnost kromě Jobse
a McNealyho stačí připomenout Louise Gerstnera v IBM nebo nejnověji Carly
Fiorinovou v HP. Vedoucí osobnost by však měla naslouchat i vnitřním hlasům
firmy, jinak její autokracie způsobí opětovný propad. Společnost Apple Computer
je z tohoto úhlu pohledu velmi zranitelná.
0 2682 / pahn









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.