Ten správný a věčný produkt

Ještě před pár lety to bylo opravdu jednoduché. Jen mít ten správný produkt, a dobrý byznys byl na světě. Tehdy sta...


Ještě před pár lety to bylo opravdu jednoduché. Jen mít ten správný produkt, a
dobrý byznys byl na světě. Tehdy stačilo opravdu málo, firmy "jednoho produktu"
mohly úspěšně žít mnoho let.
Kdo si však dnes vzpomene na UB Networks, firmu o něco rychlejšího síťového
rozbočovače (hub), než měla tehdejší konkurence? Kdo to byl Tulip, holandská
firma vyrábějící značková PC, kdo si zítra vzpomene na Informix nebo Sequent?
Proč označil Ken Olsen, zakladatel a bývalý CEO bývalé společnosti Digital
Equipment, několik let "standardní" operační systém Unix za hadí jed, když Unix
(původně zkratka uni-system, uni-user, tj. pro jeden systém a jednoho
uživatele, prostě do kanceláře) byl vyvinut na jeho hardwaru Digital PDP 9 v
Bellových laboratořích AT&T a poté jako intelektuální hračka hýčkán na vysokých
školách? Proč si totéž myslí Microsoft o Unixu s Linuxem dohromady, ostatně
stejně jako totéž hučí v hlavách dodavatelů Unixu ohledně Windows (a Linuxu)?
Podle IDC světový trh se servery klesl v prvním čtvrtletí loňského roku o 30 %,
a sice z 15,2 miliardy na 10,7 miliardy dolarů. Prodej serverů se
"standardní" (tj. nejmasovější) architekturou Intel přitom vzrostl o 1 % co do
počtu prodaných jednotek, zatímco trh firemních (proprietary) unixových serverů
klesl o 11 % a co do příjmů měl dokonce pokles o 19 %.
Dell byl zase jediným z pěti největších světových výrobců PC, který vykázal
růst (o 11,4 %) v počtu prodaných jednotek (3,037 mil.), avšak trh s PC ve
čtvrtém čtvrtletí celosvětově klesl o 6,7 %.
Trh s podnikovými aplikacemi měl v roce 2001 v regionu střední a východní
Evropy vykázat nárůst o hubených 14 %, přičemž gigant SAP zde získal v roce
2000 přes 40 %.
Trh se síťovými směrovači a přepínači, kde dominuje Cisco se 66 % světového
podílu, ve stejném období klesl o 25 %. Podle IDC však oproti tomu mírně roste
trh pro poskytovatele aplikační infrastruktury, penetrace internetu a nákupy
skrze tento alternativní kanál.
Nízko visící ovoce e-businessu je také fuč, "jeho" firmy se snaží formovat do
sféry webových služeb. Svět jde stále rychleji směrem k masovosti a trafika,
ten dobrý byznys za zásluhy, ta už prostě neexistuje. Existuje pouze ten hadí
jed, globální trh.
Ti samostatní, kterým se na Západě přezdívá Maverick (maverick = nezávislý,
nekonformní, neodpovídající zvyklostem), však stále mají šanci. Lidé s tímto
smýšlením, stále ještě mohou najít svoji cestu. Ta se nachází v natolik
lukrativním, ale pro velké kolosy naopak nezajímavém "niche" segmentu trhu
(niche = výklenek), kde se mohou úspěšně a nerušeně uplatňovat po mnoho let.
Dokonce odsud mohou dělat na ty velké až největší, až příliš kamenné a
zkostnatělé společnosti doslova dlouhý nos. Také mohou těmto kolosům dělat
velké drahoty. Znám takových malých i na zdejším trhu několik a lze jim s
trochou závisti a nostalgie tiše fandit. Mají totiž (zatím) ten správný podnik.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.