Ti, kteří hloupě položili své životy za lidstvo

DEFINICE Jako (moderní) městská legenda (urban legend) se označuje bizarní příběh, který se zpravidla šíří prost...


DEFINICE
Jako (moderní) městská legenda (urban legend) se označuje bizarní příběh, který
se zpravidla šíří prostřednictvím elektronických médií, vypadá velmi
nepravděpodobně, ale jeho šiřitelé tvrdí, že není vymyšlený. Díky internetu se
dnes dostává městským legendám podstatně větší pozornosti než kdykoli dříve.
Už jste slyšeli o tom chlapíkovi, který do svého Chevroletu zabudoval dva
raketové motory? A poté s ním dosáhl rychlosti 560 kilometrů, načež se stroj
vznesl a následně narazil do skály? A co příběh sedmiletého Craiga Shergolda,
který v Anglii umíral na rakovinu a prostřednictvím e-mailu prosil o zaslání
pohledů, aby se tak díky jejich množství zapsal do Guinessovy knihy rekordů?
Znáte ho?
A nedostali jste náhodou tento týden e-mail od manželky jednoho ze sesazených
nigerijských vůdců, která nutně potřebuje převést na vaše konto 30 milionů
dolarů uložených na nelegálním účtu kdesi v zahraničí? Samozřejmě vám tuhle
částku nenechá celou, ale nabízí slušnou provizi.
Jsou tyhle příběhy pravdivé? Trochu ano a trochu ne. Jak který. Pokud jde o
story s Chevroletem, ta je jistě velmi zajímavá. Jediný problém je, že na ní
není ani zrnko pravdy. Zato Craigovi Shergoldovi je dnes 23 let, byl opravdu
nemocen, ale již se plně uzdravil. Po pravdě řečeno, nikdy o žádné pohlednice
nežádal. Celou akci, která postupně nabrala nádech senzace, nastartovala
Craigova matka a jeden jeho přítel. Poté se jim však zcela vymkla z rukou. A
výzva z Nigérie je prostě a jednoduše podvodem. Jejím cílem je vylákat z vás
přístup k vašemu bankovnímu účtu.

Síla e-mailu
Všichni lidé milují dobré příběhy a lze říci, že čím příběh vypadá méně
pravděpodobně, tím více si přejeme, aby byl skutečný. Co však dává výše
zmíněným příběhům takovou sílu přežít, je vývoj technických prostředků to, jak
snadno je lze prostřednictvím e-mailu ve velmi krátké době rozšířit mezi
neuvěřitelné množství lidí.
První dva příběhy jsou klasickou ukázkou městské legendy nebo moderního mýtu. A
to i přesto, že první z nich je zcela zjevně vymyšlený a druhý v sobě obsahuje
zrnka pravdy. Třetí je pak prostým podvodem. Městské legendy někdy vznikají
jako přehnané vyprávění skutečné události nebo jako prosté vymyšlené události,
které jsou prezentovány jako pravdivé.
Podle běžných výkladových slovníků znamená pojem "legenda" neověřený příběh
zachovaný z předchozích dob, zvláště pokud jde o příběh považovaný za popis
skutečné historické události. Městské legendy lze typicky charakterizovat jako
příběhy vzbuzující smích nebo naopak strach, přinášejí varování, morální
ponaučení nebo rozpaky. A to s takovou příměsí nepravděpodobnosti, aby nebylo
zcela zjevné, že jde o výmysl.

Darwinova cena
Blízký vztah k městským legendám mají také série příběhů, které si získaly
nesmrtelnost díky tzv. Darwinově ceně, pojmenované podle slavného tvůrce
evoluční teorie. Oč tu jde?
Nabízíme vám jednoho typického reprezentanta ze skupiny jejích vítězů: Hawajský
pytlák šplhal pod rouškou tmy na strom koa, aby z něj odřízl větev. Dřevo
tohoto stromu je totiž velmi tvrdé, a proto značně ceněné. Pointa příběhu ovšem
na rozdíl od kreslených seriálů nespočívá v tom, že by hrdina uřízl větev, na
které stál. Pytlák se vydal jiným směrem nařízl větev, která byla přímo nad
ním. Ta upadla a zabila ho. Jeho tělo bylo nalezeno druhý den ráno, a to v
zajímavé poloze stále ještě ve výšce 6 metrů na stromě.
Darwinova cena je podle jejího zakladatele Wendyho Northcutta určena k tomu,
aby připomenula jedince, kteří ochránili naši společnou zásobárnu genů tím, že
položili své životy "extrémně idiotským způsobem".
"Jinými slovy," říká Northcutt, "jsou to poučné příběhy o lidech, kteří se sami
zabili, a tím, že to udělali, výrazně vylepšili průměrnou kvalitu genů celého
lidstva." Další výherce Darwinovy ceny můžete nalézt na webové adrese
www.darwinawards.com.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.