Trade show

Již padesát let se na začátku února sjíždějí výrobci a prodejci her a hraček do Norimberku na Mezinárodní veletrh...


Již padesát let se na začátku února sjíždějí výrobci a prodejci her a hraček do
Norimberku na Mezinárodní veletrh hračkářského zboží Spielewarenmesse Nürnberg.
Je to úctyhodná a tradiční akce, které se účastní úctyhodní pánové v dobře
padnoucích oblecích. Pochopitelně se koná s vyloučením veřejnosti. Zkuste si to
představit: hromady plyšových zvířátek, veselých barevných hraček, a desítky
kilometrů kolejnic v měřítku TT. A mezi tím se procházejí byznysmeni a
byznysmenky a zvažují, kolik tun plyše si objednají.
Minulý týden se v Londýně konal desátý ročník veletrhu interaktivní zábavy ECTS
(European Computer Trade Show). Je to velká a hlučná záležitost se spoustou
světelných efektů a kromě úctyhodných pánů v trojdílných oblecích na ní potkáte
i spoustu podezřele vypadajících individuí s dlouhými vlasy. Pochopitelně se
koná s vyloučením veřejnosti. V jiných časopisech byste se jistě dočetli, že
poměr pánů v oblecích k pánům bez nich neustále stoupá a že je to známkou toho,
jak průmysl počítačových her dospívá a stává se uznávanou a rozpoznávanou
součástí zábavního průmyslu jako takového.
To je jistě pravda. Přesto však existují velké rozdíly mezi oběma akcemi, které
vyniknou, podíváme-li se na několik čísel: letošní veletrh her a hraček v
Norimberku navštívilo 50 787 lidí, kteří obdivovali stánky 2 793 vystavovatelů,
z toho 32 z České republiky (a jestliže seřadíte země podle počtu
vystavovatelů, ČR skončí na dvanáctém místě, před Polskem i Maďarskem), na
celkové ploše necelých 150 000 metrů čtverečních. Letošní ECTS přivítal 22 474
návštěvníků, 240 vystavovatelů a odehrávalo se na ploše 21 000 čtverečních
metrů. Počet vystavovatelů z ČR je nula.
Bohužel není možné zjistit objem dojednaných obchodů, což je nejdůležitější
kritérium pro posuzování každého veletrhu, nicméně rozdíly mezi oběma
příbuznými odvětvími se v těchto údajích ukazují celkem zřetelně. V oblasti
počítačových her není možné vyrábět jeden produkt bez velkých inovací po celé
generace. Na první pohled to vypadá jako výhoda pro hračkářské firmy. Pokud vám
patří práva na panenku Barbie (jako hračkářskému gigantu Mattel) nebo na hru
Monopoly (jako jeho největšímu konkurentovi, firmě Hasbro), nemusíte už dělat
nic, říká zdravý rozum, jenom tak jednou ročně vydat novou sestavu, Barbie a
její přátelé na Měsíci nebo Monopoly Junior Travel Magnetic Set pro neslyšící.
Oč hůř na tom musí být firma jako Electronics Art, která musí každý rok vydat
novou verzi svých simulátorů NHL, NBA, FIFA a tak dále, na které pracují
desítky programátorů, grafiků, zvukařů a podobně?
Opak je pravdou. EA má již dnes zhruba tři čtvrtiny obratu hračkářských
superfirem a přírůstek oproti loňskému roku, o kterém se jim může jenom zdát.
To není špatné na firmu, která byla založena teprve v roce 1982. A i když je EA
největší firma ve svém oboru, její obrat nepředstavuje ani deset procent
celkového obratu na trhu počítačových her.
Právě to byl nejsilnější dojem z letošního ECTS. Nejde o to, kolik lidí v
jakých oblecích se na tom nebo onom veletrhu vyskytuje. Jde o to, že firmy,
které tam vystavovaly, jsou sebevědomější a zralejší než před rokem.
9 2620 / or









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.