Trh celopodnikových aplikací se konsoliduje: GEAC a JBA se staly dalším gigantem na poli integrovaných informačních systémů

Na podzim loňského roku došlo na poli dodavatelů ERP aplikací k velmi významné události. Kanadská společnost GEAC ko...


Na podzim loňského roku došlo na poli dodavatelů ERP aplikací k velmi významné
události. Kanadská společnost GEAC koupila britskou firmu JBA, a postoupila tak
mezi velkou pětku ERP dodavatelů. Po skončení akvizice se bude moci GEAC
zabývající se vývojem a dodávkami softwaru pro oblast účetnictví, státní
správy, zdravotnictví aj. postavit jako rovný soupeř vedle firem SAP, Oracle,
Baan, PeopleSoft a J. D. Edwards. Svým obratem navíc pravděpodobně některé z
uvedených dodavatelů i předčí.
Celková hodnota transakce činila 136,7 milionu dolarů, což není nijak závratná
částka, vezmeme-li v úvahu, že celosvětový obrat JBA za rok 1998 dosáhl hodnoty
470 mil. dolarů. Tato původně britská firma, která v době akvizice působila v
53 zemích světa a měla 3 000 zaměstnanců, má tradičně silnou pozici v Evropě
(65 % obratu), zatímco v USA realizovala pouze 25 % svého byznysu. Naproti tomu
společnost GEAC, která měla 3 300 zaměstnanců v 16 zemích, realizovala 65 %
obratu v USA a pouze 25 % v Evropě. Z toho je zřejmý první důvod akvizice -
upevnění pozice na evropském trhu.
V České republice je JBA zastoupena už od roku 1992, kdy Václav Jakoubek,
současný ředitel JBA ČR, a Tomáš Matějovský, současný ředitel JBA pro střední a
východní Evropu, založili českou pobočku. Naproti tomu GEAC své oficiální
zastoupení u nás stále nemá. Její jediná známá aktivita na českém trhu je
nasazení finančního systému SmartStream v podniku Škoda Plzeň, které
realizovala firma AGC. Ta však už koncem roku 1998 začala nabízet konkurenční
systém Navision Finacials a SmartStream se z její nabídky vytratil. Mimochodem,
i stránky www.smartstream.cz, které tato firma obhospodařovala, dnes zejí
prázdnotou.
S akvizicí JBA tedy získává GEAC i zastoupení v České republice a ostatních
východoevropských zemích. O tom, jaké byly začátky JBA v České republice, jak
se rozjíždí byznys ve východní Evropě a jaký bude mít akvizice vliv na další
působení této firmy v našem regionu, jsme si promluvili s ředitelem JBA (nebo
teď už spíše GEACu) pro střední a východní Evropu Tomášem Matějovským. Ten před
téměř osmi lety zakládal české zastoupení JBA. Předtím pracoval jako ředitel
divize ERP systémů u firmy Inorga, která se zabývala systémovou integrací
(pokud to šlo v té době tak nazvat) a jako informační systém dodávala IBM
Mepix.
"Do začátku roku 1992 jsme prodali u Inorgy deset těchto systémů, avšak nastaly
problémy," říká Tomáš Matějovský. "IBM se chystala tento produkt prodat, jeho
podpora byla poskytována až z Atlanty, a proto jsme začali hledat srovnatelný
produkt s evropskou podporou. Nabídka už byla v té době široká - balík MacPac
od Andersen Consulting, řešení od SAPu, JBA a dalších, dodává."
Začátky nebyly jednoduché
Jako nejvhodnější se v té době zdálo řešení od britské firmy JBA, a tak se
Tomáš Matějovský v roce 1991 vypravil do Anglie za majitelem JBA, která v té
době nebyla nijak velká (obrat okolo 30 - 50 mil. liber). "Když jsme mu řekl,
že chci u nás založit zastoupení jeho firmy, tak na mě nejdříve koukal jako na
blázna. Když jsem mu ale nabídl, že do společné firmy vložím (spolu s Václavem
Jakoubkem) 500 tisíc korun, což byly pro nás tenkrát obrovské peníze, a on dá
druhou půlku, což pro něj nebyla žádná závratná částka, tak nakonec souhlasil,"
vypráví Matějovský.
V srpnu 1992, kdy se otevírala česká pobočka, v ní bylo asi 13 lidí, zatímco
dnes má firma okolo 100 zaměstnanců, pobočku v Brně a obchodního partnera,
který zajišťuje podporu v severomoravském regionu. Důležité také je, že hned od
počátku byla firma zisková a její obrat rostl v průměru o 40 % ročně - z
původních 12,5 milionu korun na současných více než 200 milionů (odhadované
tržby za rok 1999). "Začátky nebyly nikterak jednoduché," říká Matějovský.
"Museli jsme vytvořit funkční zastoupení, lokalizovat software a uspokojit naše
zákazníky."
Další evropské trhy
"V roce 1997 jsme začali uvažovat o vstupu na další evropské trhy. Důvod byl
jednoduchý. Český trh začínal stagnovat, protože ekonomická situace nebyla
nejlepší a i ze strany našeho vedení byl zájem o vstup na nové trhy." Polské
zastoupení JBA bylo založeno v roce 1993, ale v ostatních zemích byly jen velmi
malé aktivity realizované prostřednictvím lokálních distributorů.
V roce 1998 byl Tomáš Matějovský jmenován do funkce ředitele pro oblast střední
a východní Evropy s přímou zodpovědností za Polsko, Slovensko, Maďarsko,
Slovinsko a ostatní země na východ od Česka. "Výhoda je jasná. Všichni mluvíme
podobným jazykem a používáme obdobné obchodní praktiky. Pro mě jako pro Čecha
je daleko jednodušší řídit byznys v těchto zemích než pro Angličana nebo Němce.
Můžeme si myslet, že jsme rozdílní, ale není to pravda," říká Matějovský.
Nejtěžší bylo najít partnery v jednotlivých zemích. "Pokud jste zaměstnancem
firmy, zaměstnavatel má řadu nástrojů, jak vás motivovat. S distributorem je to
daleko složitější - musíte mu ukázat jaký bude mít profit z toho, že bude
dodávat zrovna váš produkt." I přesto má dnes JBA ve všech zemích regionu
minimálně jednoho partnera, který je zodpovědný za lokalizaci, prodej a podporu
produktů.
JBA je v současné době přítomna v 10 zemích východní Evropy, kde má asi 14
zákazníků. "Není to moc, ale odráží to současnou ekonomickou situaci v daných
zemích," dodává Matějovský. K tomu je ale nutné přičíst přes 30 zákazníků v
České republice, obdobný počet v Polsku a asi 8 ve Slovinsku. "Dobrá situace je
ještě v Maďarsku, kde však teprve rozjíždíme náš byznys. Ovšem země jako
Rumunsko, Bělorusko apod. dnes stále nemají na to, aby zaplatily ERP systémy.
Jejich investice stále směřují spíše do výrobních zařízení. Proto je lepší
hodnotit naši pozici spíše ve vztahu ke konkurenci. A ta je na tom v daných
zemích velmi podobně jako my."
Samostatnou kapitolou je také Slovensko, kde je situace, co se týče investic do
IT, také daleko horší než u nás. Nestabilita spojená s nástupem nové vlády, ale
i samotná ekonomická situace tamních firem nevytváří ideální podmínky pro
nasazování ERP aplikací.
Ruská federace
Rusko nelze z obchodního pohledu hodnotit jako celek. Situace je tam rozdílná
město od města - jiná v Moskvě, v Nižném Novgorodu nebo Petrohradu. Tato města
se můžou v počtu obyvatel srovnávat např. se Slovinskem a v Moskvě žije stejný
počet lidí jako v celé ČR. Na druhou stranu je zde vysoká politická a
ekonomická nestabilita.
"V Rusku jsem byl naposledy asi před rokem. Měli jsme rozjednáno několik
obchodů, které se však zhroutily ve chvíli, kdy padnul rubl. Na dlouhou dobu se
tam prakticky zastavil byznys," říká Matějovský. I přesto zde má JBA už několik
zákazníků. Udělat jakýkoliv byznys v Rusku je velmi obtížné a je to vždy
spojeno se značným rizikem. "Teď máme např. zajímavý projekt ve Vladivostoku,
kam ještě naše konkurence ani nedorazila. Ta se většinou zastavila v Moskvě.
Dnes tam máme jednoho zákazníka a několik potenciálních."
Velmi zajímavá situace je v Rumunsku, kde roste velmi výrazně příliv
zahraničních investic. V Chorvatsku se naopak více prosazují levná řešení, jako
je Scala, Exact nebo Navision. "Osobně jsem byl velmi překvapený, jak je byznys
ve východoevropských zemích velmi podobný. Velké rozdíly oproti západní Evropě
jsou hlavně v míře byrokracie, míře neprofesionality - a to jsou věci, které
nám nejvíce ztěžují práci. To co na západ od nás trvá tři měsíce, tak tady trvá
mnohdy půl roku i déle."
JBA součástí GEACu
Kanadská firma GEAC koupila britskou JBA, která je dodavatelem vlastního
informačního systému pro střední firmy System 21, a vytvořila z ní samostatnou
divizi ERP produktů. Z dobře informovaných zdrojů vyplývá, že akvizice nebyla v
oblasti ERP poslední a GEAC hledá další vhodné kandidáty. Mimochodem, jen během
posledních 5 měsíců realizoval tento softwarový gigant dalších 5 akvizicí a
celkově má na svém seznamu už ke čtyřicítce zakoupených firem z různých oblastí
IT.
Od akvizice JBA uběhlo jen několik měsíců, a proto řada změn stále probíhá. Z
dosavadních jednání však vyplývá, že stávající obchodní model JBA na evropském
trhu by měl být zachován a postupně rozšířen o další řady produktů. "Měl jsem
možnost jednat s nejvyšším šéfem GEACu Douglasem Bergeronem (současný prezident
a generální ředitel) o tom, jak si představuje budoucí vývoj našich aktivit ve
východoevropském regionu a také s dalšími vrcholnými představiteli firmy, a zdá
se, že jim současný model vyhovuje," říká k tomu Tomáš Matějovský.
Co se týká názvu JBA, s největší pravděpodobností po určité přechodné fázi
zanikne, naopak označení System 21 bude zatím zachováno. Stávající produkty
budou i nadále podporovány a rozvíjeny. "GEAC má velmi jasnou a průhlednou
strategii. Podporuje ty produkty, které přinášejí zisk. Ostatní jsou postupně
nahrazovány jinými produkty. Všechny tři základní oblasti, ve kterých JBA dnes
působí, jsou ziskové, a tudíž neočekávám v tomto směru žádné problémy," dodává
Matějovský.
0 0124 / ram









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.