Trojrozměrné zobrazení může pomoci e-commerci

Efektivním způsobem, jak zprostředkovat webovým zákazníkům vzrušující a informativně bohatší on-line nakupování...


Efektivním způsobem, jak zprostředkovat webovým zákazníkům vzrušující a
informativně bohatší on-line nakupování, je přidat na stránky e-commerce
interaktivní 3D technologii. Jestliže umožníte zákazníkovi vyzkoušet si plavky
nebo obsluhovat nějaký přístroj on-line, dodáte svému webovému obchodu zcela
nový rozměr.
Web společnosti Lands End (www.landsend.com) úspěšně používá na přitažení
zákazníků "virtuální model". Použitá technologie vám umožňuje vyzkoušet si
oblečení na modelu, který si vytvoříte tak, aby odpovídal vaší postavě, účesu a
barvě pokožky. Obdobnou službu virtuálního modelu nabízí i JCPenney
(www.just4meplus.
com), v současné době je však omezen pouze na nadměrné ženské velikosti.
Sharper Image (www.sharperimage.com), obchodník specializující se na luxusní
špičkovou techniku, jako jsou např. elektrické nůžky, nabízí interaktivní 3D
Web již od roku 1998.

Technické otázky
Jsme tedy na počátku masivní exploze interaktivní 3D technologie, navždy
transformující tvář e-commerce? Pravděpodobně ne. Mnohem spíše je 3D něco, co
budete přidávat k on-line obchodním stránkám vaší společnosti po malých
množstvích.
Existuje množství faktorů zpožďujících využívání 3D na Webu, zejména v
e-commerci. Dva z těchto faktorů jsou zřejmé vývoj a nasazení produktů
realizujících náročnou 3D grafiku není snadné, rychlé ani levné. Např.
implementace loňského podzimního upgradu na Web Lands Endu, který zahrnoval
přidání 3D technologie k dalším položkám, trvala více než půl roku.
Na klientské straně pak přichází problém výkonu CPU: Mnoho lidí používá
počítače, které jsou několik let staré, a tyto stroje často se zpracováním
interaktivního 3D jen těžko zápasí. Lands End směřuje jasně k animacím a jiným
technologiím, které jsou příliš pokročilé pro stroje jejich zákazníků. Dokonce
i když technologie umožňuje 3D, nemusí to být dobrý nápad ani pro váš byznys.

Přenosová rychlost
Jiným problémem je přenosová rychlost (šířka pásma). Mnoho lidí přistupuje na
Web přes spojení, která efektivně nabízejí přenosovou rychlost 30 Kb/s nebo
méně. Ačkoli některé 3D plug-iny, jako je Viewpoint Media Player, mohou na
takové šířce pásma docela efektivně fungovat, kompromisem je, že musíte takový
plug--in stáhnout předtím, než můžete spustit sledovaný obsah. Při nižších
přenosových rychlostech však trvá takové stahování docela dlouho.
Někdy 3D stránky vyžadují více plug--in komponent a navíc i konkrétní prohlížeč
v odpovídající verzi. Např. Autobytel 3D showroom vyžaduje Microsoft Internet
Explorer 4.0 nebo vyšší, DirectX 6.1, Media 6.0 a MetaCreations Metastream
DirectX Transform. Doporučeno je PC s Pentiem III. Ačkoliv jsou nabízeny odkazy
na všechny nezbytné softwarové produkty, když jsme navštívili Web Autobytelu,
odkaz na stažení MetaCreations Metastream DirectX Transform byl nefunkční. To
samozřejmě může odradit zbytek těch, pro které nebyly zdrcující již hardwarové
požadavky.

Důvod existence
Pro zábavní stránky by mohlo mít smysl ponechat některé uživatele na holičkách,
aby se mohl zbytku uživatelů poskytnout opravdu napínavý zážitek. Na stránkách
e-commerce je to však špatný obchod frustrovat některé zákazníky, aby se
vyhovělo ostatním. Je obzvláště důležité říci, že nikdo z e-obchodníků
zmíněných v tomto článku nemůže určit, zda 3D technologie opravdu pohne s
obchodováním.
"Nikdo skutečně nevidí kvantifikovatelné výsledky," říká Brian Walker, manažer
on-line vývoje u firmy Eddie Bauer. "Pro dnešek," říká, "je společnost
spokojená jen kvůli tomu, že má příznivý ohlas zákazníků na používání 3D na
jejích stránkách."
"Nechceme sledovat nakupování či snižovat počty návratů nebo opakujících se
uživatelů," říká Beverly Holmesová, mluvčí Lands End. "Děláme to pouze jako
službu, kterou zákazníci vyžadují." Důkazem, že se vyplácí, podle ní je, že ji
zákazníci používají.
Nicméně existuje množství náznaků, že spousta lidí nemá ráda 3D díky procesu
stahování nezbytného softwaru. "Přibližně od 50 % do 90 % uživatelů typicky
odmítne, když se po nich chce, aby si stáhli software," poznamenává Eric
Anschutz, mluvčí Shout3D, tvůrce 3D publikačního softwaru založeného na Javě.
Technika a zákazník
Aby byli spokojeni ti, kteří mají rádi 3D, bez rozčilování těch ostatních,
kteří ho rádi nemají, e-obchodníci zpravidla udělají interaktivní 3D jako
volitelné. Kromě toho mnozí používají interaktivní 3D pro malé množství
produktů, jen na několika místech na stránkách, a obvykle je "zanořeno" o jednu
nebo dvě vrstvy níže.
To je i případ již zmíněné společnosti Lands End. Výsledkem je, že mezi
listopadem 1999 a říjnem 2000, se 38 miliony zákazníků přistupujících ročně na
stránky, bylo vytvořeno pouze 1,5 milionu 3D modelů. Tento počet odpovídá
poměru počtu položek na stránkách dostupných ve 3D a těch ostatních: jde jen o
pár stovek z asi 3 000 produktů. Obdobně The Sharper Image používá 3D pouze pro
produkty v řadě Sharper Image Design, a pouze pro 20 nejlépe prodávaných ze 100
produktů v této řadě.
"Je ještě příliš brzy na to, abyste vystavili 3D technologie přímo před
zákazníky bez optání, zda ji chtějí," říká Walker. "Bude to chvíli trvat, než
budou hráči na poli e-commerce připraveni oslovit více zákazníků pomocí těchto
technologií." Technologie se podle něj bude muset ještě mnohem více rozšířit a
stát se uživatelsky daleko přívětivější předtím, než ji e-obchodníci přijmou za
samozřejmou.

Přínosy Javy
Softwaroví vývojáři tvrdě pracují ve snaze toho dosáhnout. Jeden ze stále více
populárnějších přístupů je implementace všech 3D funkcionalit v Javě. Výhodou
tohoto přístupu je skutečnost, že není zapotřebí žádný speciální plug-in.
Na druhou stranu, plug-iny typicky poskytují lepší výkonnost a více
fotorealistických obrázků než pouhé javové 3D. Existují však způsoby, jak
posílit výkon Javy a kvalitu zobrazení. Např. Java3D od Sunu působí na
schopnosti 3D akcelerace a optimalizace grafických karet přes OpenGL rozhraní.
Nicméně, aby se dosáhlo těchto výhod, Java3D vyžaduje Javu 1.3 a OpenGL
grafickou kartu. Několik prohlížečů sice dnes Javu 1.3 podporuje a můžete si
stáhnout i updaty od Sunu pro Javu 1.1 a 1.2, ale jejich stahování může být
také příliš dlouhé. A i když se OpenGL grafické karty stávají mnohem
rozšířenějšími, k všudypřítomnosti ještě mají daleko. Krátce řečeno, hardwarové
urychlení znamená některé stejné nevýhody jako plug-iny. Další kroky
Mezitím vývojáři plug-inů vymýšlejí, jak vyřešit problémy se stahováním svých
produktů. Například Viewpoint (www.viewpoint.com), tvůrce plug-inu Viewpoint
Media Player, který je vyžadován pro prohlížení 3D obsahu u The Sharper Image a
na stránkách firmy Eddie Bauer, implementoval přehrávač jako ActiveX
komponentu. To znamená, že Microsoft Internet Explorer ho může stáhnout
automaticky.
Samozřejmě, automatické stažení může být také nepříjemné, když trvá příliš
dlouho a to se u souboru dlouhého 870 KB (pro Viewpoint Media Player) dá
očekávat. Aby se tento problém zvládl, Viewpoint oznámil komponentovou
architekturu "inteligentních plug-inů", ve které se plug-in skládá z klíčové
komponenty neboli hubu, která stáhne jinou plug-in komponentu pro rendering,
animace, analýzu souborů (file parsing) nebo streaming video jen pokud je to
nezbytné.
Krátce řečeno, vývojáři ještě manévrují na nové pozice a je ještě příliš brzy
vyhlásit vítěze. Ve skutečnosti nemusí existovat žádný vítěz: "Není žádný
důvod, proč by stránky nemohly podporovat rozdílné technologie 3D prohlížečů,"
poznamenává Greg Alexander, senior viceprezident MIS pro The Sharper Image.
"Kromě toho existují různé trhy, které vyžadují různá řešení," poznamenává
Mitch Williams, prezident 3D-Online (www.3d-online.com), interaktivní webové 3D
konzultační firmy. Například Cult3D od Cycore (www.cycore.com) může vytvářet
vysoce fotorealistické 3D modely. Williams vidí Cult3D jako odpovídající volbu
pro náročné vnitropodnikové aplikace, např. pro lidi jako umělecké vedoucí u 3D
animační společnosti kontrolující 3D modely on-line. Na druhou stranu věří, že
faktory jako velikost Cult3D plug-inu a relativně vysoké poplatky za licence
představují významné překážky v masovém úspěchu. "Na Javě založené přístupy,
jako je Anfy 3D (www.anfyteam.com), blaxxun interactive (www.blaxxun.com) a
Shout3D (www.shout3d.
com) budou na masovém trhu mnohem úspěšnější. A to dokonce i v případě, že
uživatele jinak Java nezajímá," říká Williams.
Jisté je, že vaše stránky musejí být dosažitelné vašimi zákazníky a musejí vám
pomáhat prodávat vaše produkty nebo služby. 3D technologie má potenciál stát se
vynikajícím nástrojem pro vytváření zákaznické základny pro vaši společnost je
však třeba ji volit s určitou dávkou opatrnosti.
1 0035 / pen









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.