Trojrozměrný nákup láká zákazníky

Ve snaze o zdokonalení svých služeb obracejí mnozí elektroničtí obchodníci pozornost k 3D technologiím, které byly v...


Ve snaze o zdokonalení svých služeb obracejí mnozí elektroničtí obchodníci
pozornost k 3D technologiím, které byly v této oblasti dosud poměrně
přehlíženy. Jestliže však svým zákazníkům slíbíte zkušební projížďku autem nebo
možnost vyzkoušet si šaty přes Web, měli byste jim připravit realistický
zážitek.
Mnozí neskrývají své přesvědčení o tom, že 3D dodá webovým stránkám pro
elektronickou komerci realistický a vzrušující obsah. Přesto si nelze
neuvědomit, že 3D technologie jsou mimo herní oblast zatíženy poměrně chmurnou
historií. Žádné z nich se zatím nepodařilo vymanit se ze světa her (nebo
speciálních aplikací) a nalézt plnohodnotné uplatnění v běžném byznysu.
Ačkoliv ještě existuje několik překážek ve vývoji a implementaci, už dnes se
očekává, že 3D technologie poskytnou kupujícím on-line možnosti takřka dokonale
imitující "skutečný" svět. Díky inovativním nástrojům a rostoucí přístupové
rychlosti k Internetu by se oblast zájmu o 3D měla postupně rozšířit do světa
seriózního obchodu.
V posledních 2 letech byl trh takřka zaplaven novými vývojovými produkty pro 3D
Web. Mezi nejznámější patří MetaStream, 3D streaming formát společnosti
MetaCreations, 3DML (Flatland Online) jazyk ne nepodobný HTML, grafický engine
Amorphium (Play), plug-in Fluid3D pro RealPlayer G2 (Oz.Com) a modelovací
aplikace Cult3D (Cycore). Mnozí vidí 3D jako další vývojový stupeň WWW.
Technologie postupuje kupředu a klesající náklady na internetové připojení
vedou k mnohem větší ochotě s nimi experimentovat.
Využití v praxi
Automobilový producent G. Wagen.USA využívá ke své 3D prezentaci technologii
Cult3D společnosti Cycore. Renderovací engine Cult3D umožní uživateli pohyb v
3D obrázku myší. Animace mohou být vloženy do jakékoliv HTML stránky a
prohlíženy standardními browsery při použití plug-inu, který si uživatelé mohou
volně stáhnout. Připojení přitom nemusí být rychlejší než 28 Kb/s, a to beze
ztráty interaktivity a kvality obrazu. Nicméně dodat stránkám optickou
přitažlivost se může zdát příliš nákladným. Jedná se o poměrně zdlouhavý a
náročný proces. Např. projekt G.Wagen. USA zaměstná-vá na plný úvazek 5
"digitálních umělců", přičemž vývoj stránek již zabral více než 3/4 roku.
Složitost 3D vývoje nutí některé společnosti, jako např. The Sharper Image,
vývoj a implementaci outsourcovat. Právě 3D technologii přisuzuje M.
Medlandová, ředitelka internetové divize firmy, významný podíl na faktu, že od
března 1999, kdy jí byly stránky společnosti doplněny, stoupla jejich
návštěvnost o 300 %.
Firma Lands End, katalogový prodejce oděvů, dává nakupujícím prostřednictvím
svého Webu šanci posoudit zboží na virtuálním modelu lidské postavy. Využívá
softwaru My Virtual Model společnosti Public Technologies Multimedia, s jehož
pomocí si zájemce vytvoří svůj model postavy podle vlastních fyzických proporcí
včetně tvaru obličeje a barvy (odstínu) pleti.
3D aplikace My Virtual Model pracuje taktéž s každým standardním browserem bez
nutnosti stahování jakéhokoliv plug-inu. Její realizace trvala několik měsíců a
pracovali na ní jak zaměstnanci firmy, tak externí specialisté. Po zhruba půl
roce své existence si získala poměrně velkou popularitu, bylo zaznamenáno 450
000 zákazníků, kteří této aplikace využili. Mimoto nelze opomenout, že
společnost tak získává velmi cenné informace o preferencích zákazníků.
Vyhozené peníze?
Firma, která má zájem se podobným způsobem prezentovat, je postavena před
několik problémů. Tak především, neexistuje univerzální řešení ne každý z
dostupných a použitelných 3D nástrojů musí být pro konkrétní potřeby ten
nejvhodnější. Před rozhodnutím pro jeden z nich by proto mělo dojít k
důkladnému testování.
"Dalším úskalím je účelnost použití," doplňuje Amber Eaves, redaktor
zpravodajství CNNnteractive. CNN využívá 3D technologii pro zkvalitnění obsahu
důležitých zpráv. Prvořadým problémem je nalézt vhodný důvod a promyšlený
způsob aplikace 3D technologie. Jedině tak lze docílit kladného efektu, který
má tato nákladná investice přinést. Nejedná se o jednoduchou záležitost, ale
stále více firem prodávajících on-line se ke 3D obrací ve snaze přilákat nové
zákazníky.
0 0969 / wep









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.