TV vysílání pro mobily příliš atraktivní není

Hned několik operátorů mobilních služeb testuje služby přenosu TV signálu na mobilní telefony. Jsou mezi nimi např


Hned několik operátorů mobilních služeb testuje služby přenosu TV signálu na
mobilní telefony.
Jsou mezi nimi například firmy TeliaSonera, Telecom Italia, Vodafone či
Deutsche Telekom. Nejdále jsou přitom zřejmě ve Finsku, kde už byly uveřejněny
výsledky zkušebního provozu. Analytici však optimismem moc nehýří.
Cílem pokusů s dodávkou televizního vysílání přímo do přenosných přístrojů
koncových uživatelů bylo určit, zda a případně za co jsou uživatelé ochotni
platit. Pokusy v Helsinkách trvaly od března do června tohoto roku a zúčastnilo
se jich okolo 500 zájemců. Ti platili paušální sazbu 5 eur měsíčně a za to
získali možnost přijímat zpravodajství, sport či jiný audiovizuální obsah. Do
testů byly zapojeny TeliaSonera, Elisa (mobilní operátoři), Nokia (dodala
smartphony řady 7710) a Digita, jež poskytla platformu postavenou na standardu
DVB-H (Digital Video Broadcasting Handheld). Platformu DVB-H tento týden
představila například i společnost Siemens, a to formou živého vysílání na
veletrhu IFA v Berlíně.

Konkrétní zkušenosti
Podle závěru průzkumu by 40 % účastníků bylo ochotno za poskytnuté služby
platit, pro 58 % se nová služba jeví jako perspektivní. Přesto během pokusů
nastaly určité problémy. Někteří uživatelé nezískávali obraz v dostatečné
kvalitě (což prý bylo frustrující zejména v případě sportovních přenosů).
Nekvalitní příjem byl zaznamenán i v případě příjmu uvnitř budov a přepínání
mezi jednotlivými kanály bylo příliš dlouhé (okolo 15 sekund, ale i více).
Průměrná denní doba, po kterou bylo televizní vysílání sledováno, činila
přibližně 20 minut, i když někteří z testujících vydrželi u displeje svého
telefonu dokonce až 40 minut.
Podle představitelů zúčastněných firem je nyní nutné pracovat na odstranění
chyb, což prý potrvá přinejmenším rok. Teprve pak bude služba připravena ke
komerčnímu spuštění. Reálnou cenou by přitom mohlo být deset eur, což prý
odpovídá i poplatku nejčastěji preferovanému uživateli.

Rozporuplné ohlasy
Zatímco TeliaSonera zatím teprve uvažuje o tom, zda službu vůbec spustí,
analytici jsou poměrně skeptičtí. Například Gartner si není vůbec jist, zda
tato služba ve své komerční podobě někdy spatří světlo světa. Podle jeho
průzkumů je totiž zájem o takový typ TV vysílání velmi malý daleko větší oblibě
se prý bude těšit dodávka videosignálu na přání. Navíc není ještě zcela jasné,
zda standard DVB-H nakonec zvítězí. Na trhu jsou totiž další alternativy, jako
je například DMB (Digital Media Broadcasting), který zkouší mimo jiné Deutsche
Telekom a jenž vychází z již běžně používaného standardu DAB (Digital Audio
Broadcasting).









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.