Úhel pohledu

O tom, že svět i jeho problémy vypadají v závislosti na úhlu pohledu pokaždé jinak, není třeba nikoho přesvědčova...


O tom, že svět i jeho problémy vypadají v závislosti na úhlu pohledu pokaždé
jinak, není třeba nikoho přesvědčovat. Velmi dokonalé pohledové schizofrenie
mají potom na svědomí marketingová oddělení velkých výrobců čehokoliv. Až
příliš pravdivým se jeví rčení, podle kterého se moderní průmysl primárně
nesoustředí na výrobu, ale na vytváření potřeb, které může posléze uspokojovat.
Trh s internetovým připojením pro domácnosti je toho zářným příkladem. Nabídka
střídá nabídku: Opusťte starý pomalý dial-up a vrhněte se do víru zábavy se
širokopásmovým připojením. Dopřejete si DSL, upřednostňujete síť poskytovatele
kabelové televize, nebo sázíte na bezdrátové připojení? Na trh si brousí zuby
rovněž starý známý Ethernet a s vizemi světa na dosah ruky se prosazují i
mobilní operátoři.
Nejrůznější studie nás přesvědčují, že stačí na internetu nabídnout prima
zábavu pro celou rodinu, a po analogovém modemu již nikdo ani nevzdechne. Proč
tomu nevěřit?
Jenže je tu ten úhel pohledu. Zkusme si uvědomit, kolik teenagerů v naší
republice s obavami očekává měsíční účet za rodinný telefon a následující
debaty o tom, jestli to s tím internetem nepřehánějí. Běžný modem je stále pro
většinu rodin nejdostupnější, i když ti šťastnější ve větších městech mohou
využívat relativního luxusu kabelové televize nebo bezdrátového připojení. DSL
je u nás stále jenom mrkví před nosem osla a mobilní operátoři se teprve snaží
prosazovat do širšího povědomí GPRS. Takže když předložíte běžné rodině zvyklé
na televizi a v lepším případě na chvilky s internetem velkolepou nabídku
širokopásmové zábavy, dočkáte se nejspíš jediné podezíravé otázky: "A kolik to
bude stát?" Přestože je až obdivuhodné, jak u nás dokázal za poslední dva roky
internet zdomácnět, je stále otázka peněz do značné míry rozhodující. Když k
tomu přidáme plánované zvýšení DPH u telekomunikačních služeb i IT na 22 %, tak
je zřejmé, že se operátoři v čele s Českým Telecomem budou muset při tvorbě
svých ceníků důkladně zamyslet. A nejen oni.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.