V Česku stále bojujeme s konzervatismem

Firma Radiant Systems v Praze, oproti jiným firmám tiše a nenápadně, otevřela vývojové centrum. Proč jste si vybrali ...


Firma Radiant Systems v Praze, oproti jiným firmám tiše a nenápadně, otevřela
vývojové centrum. Proč jste si vybrali právě Českou republiku?
Naše společnost otevřela první kancelář v Praze již v roce 1998 na popud
jednoho z našich významných klientů. Ten měl centrálu v Praze, a tím nám velmi
usnadnil výběr vhodného místa. V roce 2001, kdy se rozhodovalo o další
budoucnosti evropské kanceláře, bylo díky kvalitě technického vzdělávání v ČR
rozhodnuto, že se kancelář rozšíří o vývojové centrum a centrum technické
podpory pro Evropu. I když je firma Radiant v Česku již téměř 7 let, v očích
veřejnosti příliš známá není. Čím se zde konkrétně zabýváte? Evropská pobočka
společnosti má dva hlavní cíle. Jedním z nich je poskytovat produkty a služby
pro region EMEA, což zahrnuje vývoj, nasazování a následnou podporu produktů u
evropských zákazníků. Kromě České republiky jsou naše systémy v současné době
instalovány i na Slovensku, v Polsku, Maďarsku, Španělsku, Dánsku a Velké
Británii.
Druhým cílem je vývoj strategických produktů, které rozšiřují celkové portfolio
společnosti a budou nabízeny klientům na celém světě. Tyto produkty jsou
zaměřeny na novinky a trendy v oblasti čerpacích stanic, platebních systémů,
systémů řízení obchodu atd.
Jak si vedou vaše samoobslužné systémy, které umožňují lidem platit za palivo,
aniž by museli vejít do obchodu? Nenarážíte na český konzervatismus?
Máte pravdu, v tomto ohledu situace v České republice není nejpříznivější;
vždyť ještě před pár lety vlastnilo platební kartu pouze malé procento lidí.
Nicméně věříme, že se situace bude zlepšovat a ČR bude následovat trendy ze
západní Evropy a USA. A navíc, použití těchto terminálů není o nic těžší než
použití bankomatu.
V tuto chvíli tedy dodáváme tyto systémy klientům v Dánsku a ve Velké Británii,
kde je využívání platebních karet součástí každodenního života. Zároveň se v
těchto zemích více a více prosazují samoobslužné terminály, a to nejen na
čerpacích stanicích, ale i při prodeji lístků na vlak, vstupenek do kin apod.
Jaké trendy pozorujete v oblasti bezhotovostních plateb?
V posledních letech prodělala oblast bezhotovostních plateb mnoho změn. Většina
z nich byla reakcí na stále se množící krádeže dat z karet a následné převody
peněz z účtů okradených majitelů. Díky tomu začalo konsorcium firem Europay,
MasterCard a Visa prosazovat přísnější požadavky na bezpečnost při
bezhotovostních platbách a také certifikace platebních terminálů.
Další výraznou změnou je zavádění čipových karet, kde jsou údaje o číslech
karet a další informace uloženy bezpečně na čipu (podobně jako na SIM kartách).
Díky tomu není okopírování citlivých informací tak jednoduché a vyžaduje mnohem
složitější technické vybavení a znalosti. Právě čipové karty jsou výrazným
krokem vpřed v oblasti bezpečnosti a znamenají pro všechny mnohem menší rizika.
Dalším trendem je tzv. bezdotykové placení fungující na principu RFID, kdy je
karta pouze přiložena na čtečku a není protahována ani vkládána do čtecích
zařízení. Společnost MasterCard v loňském roce uvedla do provozu platební karty
obsahující kromě klasického čipu i bezdotykový RFID čip, tzv. PayPass karty,
které jsou zatím rozšířeny zejména v Severní Americe.
Jak jste uvedl, v USA se začíná prosazovat technologie placení pomocí otisku
prstu. Jaký je na to váš názor a kdy se s tím setkáme v našich krajích?
Placení pomocí otisku prstu je pro většinu z nás spíše scéna ze sci-fi filmu,
nicméně v USA je to již technologie, která se přenesla z laboratoří do praxe.
Naše společnost úzce spolupracuje s firmou PayByTouch ze San Francisca, s níž
jsme vyvinuli společné řešení. Zavádění této technologie do praxe je ovšem
pomalejší než u bezkontaktních plateb, zejména proto, že se běžní lidé bojí
zneužití informací z otisku prstu. Je však nutno dodat, že zařízení neukládá
celý otisk prstu, ale pouze na základě matematických výpočtů určí několik
kontrolních bodů, které jednoznačně identifikují zákazníka.
Radiant Systems má sídlo v Atlantě. Jak se liší tamní trh od tuzemského
prostředí?
Na tuto otázku není lehké odpovědět. Americký trh je mnohem větší, nabízí více
možností a větší rozmanitost dostupných služeb. Například zatímco typický
evropský zákazník využije čerpací stanici pouze ke koupi pohonných hmot,
maximálně nějakého osvěžení či jídla, Američané stále více chápou čerpací
stanici jako místo pro rychlý oběd nebo pro setkávání s přáteli či rodinou.
Není výjimkou, že čerpací stanice má instalováno více jak 20 pokladen a
samoobslužných terminálů a zákazníkům nabízí široké spektrum služeb.
Radiant Systems nabízí(lev) 6 0933
transakční a manažerské systémy, kterými řídí celopodnikové procesy svých
zákazníků. Její technologii využívají firmy po celém světě, které zpracovávají
přes 2 miliardy transakcí ročně.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.