Velká modrá sází na elektronickou komerci

Po kalifornském San Diegu a floridské Miami Beach se letos mezinárodní konference BPEC (Business Partner Executive Confere...


Po kalifornském San Diegu a floridské Miami Beach se letos mezinárodní
konference BPEC (Business Partner Executive Conference) společnosti IBM
přesunula opět na kalifornské pobřeží do San Francisca. Díky klimatickému jevu
označovanému El Niľo, dostala vžitá představa sluncem zalitého sanfranciského
zálivu výrazné trhliny. Deštivé počasí však nikomu z více než 5 000 účastníků
ze 70 zemí světa rozhodně nevadilo, protože klimatizované sály budovy Moscone
Convention Center v centru San Francisca nabízely po celou dobu konání
konference (15.-18. února) nepřeberné množství zajímavých akcí.
Poslední dva ročníky konference BPEC byly orientovány převážně na posílení
obchodních kanálů a zlepšení kooperace IBM s jednotlivými obchodními partnery.
Letos byla hlavní pozornost věnována možnostem, které skýtá Internet tedy
prodeji zboží a služeb elektronickou cestou a rozšiřování nabídky služeb
spojených s elektronickou komercí.
Zaměření letošní konference koresponduje s výsledky průzkumu analytické
společnosti Forrester Research, který předpovídá nárůst obchodů realizovaných
prostřednictvím Internetu do roku 2002 na 327 miliard dolarů. "Práce bez
hranic... e-business je budoucnost," tak znělo motto letošní konference, jejíž
účastníci se oproti minulým rokům více orientovali na specializované přednášky
a na každém kroku byl cítit opravdový zájem o nové trendy a možnosti, které
překotný vývoj světa IT za poslední rok přinesl.
Komplex technologií a služeb pro elektronickou komerci označuje IBM souhrnným
jménem "e--business". E-business se má stát novým hybným motorem kolosu IBM,
který Lou Gerstner (prezident a výkonný ředitel IBM) přirovnal k velkému
parníku. "Velké lodi trvá delší dobu, než se
otočí. IBM se díky e-businessu ovšem již začala otáčet," řekl Gerstner.
Ned Lautenbach, viceprezident a ředitel divize prodejních a distribučních
kanálů společnosti IBM, ujistil všechny obchodní partnery, že jsou pro IBM
nejdůležitějším prvkem ve snaze o udržení vedoucího postavení na trhu IT.
"Během dvou let se obchodní partneři stali integrální součástí IBM, která
významně přispívá k našemu celosvětovému obchodnímu úspěchu," řekl Lautenbach a
dodal: "IBM si je vědoma významu obchodních partnerů, proto byla do rozvoje
partnerských programů (podpora, školení, zlepšení infrastruktury) nainvestována
již více než 1 miliarda dolarů. Investice je to rozhodně užitečná, protože
třetina obratu IBM v roce 1997 byla realizována prostřednictvím partnerů, což
je 25% růst oproti roku předchozímu."
"I v roce letošním vám chceme pomáhat zlepšovat ziskovost vašich obchodů,
protože pokud budete úspěšní vy, budeme úspěšní i my. Chtěl bych ovšem všechny
upozornit, že v budoucnu budeme podporovat pouze partnery, jejichž produkty
budou připravené na příchod roku 2000," řekl v závěru svého projevu k
účastníkům konference Ned Lautenbach.
Spolupráce s obchodními partnery přináší výsledky
V roce 1997 zaznamenala IBM dobré výsledky ve všech oblastech definovaných v
Chartě obchodních partnerů, kterou IBM představila na konferenci BPEC 96.
Obrat dosažený obchodními partnery v oblasti malých a středních podniků vzrostl
v roce 1997 o 20 %. Řešení vyvinutá obchodními partnery byla součástí více než
80 % všech řešení pro velké podniky, které v loňském roce společnost IBM
realizovala. V oblasti služeb poskytovaných obchodními partnery v roce 1997
vzrostl obrat o 40 %. Více než 70 % obratu v oblasti softwaru pro pracovní
stanice bylo loni realizováno prostřednictvím obchodních partnerů, což je o 7 %
více než v roce 1996. V roce 1997 bylo vyškoleno 12 000 nových vývojářů v
jazyce Java a počet Center podpory partnerů se rozrostl na 9 (mimo jiné v
Německu, Velké Británii, Austrálii, Indii a v Číně).
Síťové počítače jsou
již samozřejmostí
Zatímco v loňském roce se v konferenčních prostorách objevily pouze prv-ní
prototypy síťových počítačů Network Station a jejich používání pramenilo spíše
ze zvědavosti, letos na ně člověk mohl narazit na každém kroku a účastníci
konference si
na nich s naprostou samozřejmostí vyřizovali svou poštu a na speciálních WWW
stránkách četli nejnovější informace o právě probíhajících či připravovaných
přednáškách a doprovodném programu. Na rozdíl od předešlých let již nebyl
vydáván speciální tištěný konferenční deník, protože veškerý přenos informací
již probíhal pouze prostřednictvím Internetu.
Konference po americku
Úvodní část konference byla nefalšovaná americká show s nezbytnými barevnými
lasery, hlasitou hudbou, světelnými efekty, šplhajícími horolezci (připomenutí
úspěšného internetového prodeje potřeb pro volný čas společnosti REI) a
představením skupiny lidových tanců (internetový zásilkový prodej zvukových a
obrazových nosičů). Vyvrcholením byl příjezd představitelů IBM v kabrioletu
přímo na pódium (virtuální obchod společnosti Mazda).
Ve videozá-znamu pozdravil účastníky konference Lou Gerstner (prezident a
generální ředitel IBM) a s krátkým příspěvkem se na pódiu objevil i Jeff
Papows, ředitel společnosti Lotus. Papows řekl, že vývoj počtu uživatelů
systému Lotus Notes je velmi uspokojivý, protože za poslední rok se
zdvojnásobil (1994 0,8 mil. uživatelů; 1995 3,1 mil. uživ.; 1996 4,5 mil.
uživ.; 1997 10,5 mil. uživ.).
Výstavní expozice
Přes 500 obchodních partnerů IBM z celého světa se představi-lo v samostatných
expozicích, které byly tematicky rozmístěny na ploše výstavní haly o velikosti
většího fotbalového stadionu. V centrální části výstavní haly byly 3 specifické
expozice e-business, technologické inovace a samozřejmě Zimní olympiáda v
Naganu.
Každá z těchto expozic symbolizovala klíčové stavební prvky, na kterých IBM
nyní staví svou obchodní filozofii. Ačkoli technologické inovace vždy
umožňovaly IBM držet vlajku pokroku, letos se představitelé IBM nechali slyšet,
že své patenty budou lépe ochraňovat a doufají, že se jim podaří být nejen
nejlepší ve vývoji, ale i v zavádění novinek do praxe. Dosud se často stávalo,
že IBM po nákladném vývoji svůj patent pouze licencovala (viz např. relační
databáze Oracle, RISC Hewlett-Packard, operační systém osobního počítače
Microsoft).
www.nagano.olympic.org
Na letošní olympiádě se společnost IBM starala o registrační systém, který
řídil oprávnění ke vstupu do sportovních areálů, zpracovávala výsledky a
statistická hodnocení všech sportovních klání, provozovala systém informování
komentátorů, a budovala databázi Info 98 (informační databáze pro účastníky
olympiády). Během prvního týdne konání olympiády zaznamenala oficiální
olympijská WWW stránka 316 milionů přístupů.
Zákazníci jsou připraveni na
e-business, jak jste na tom vy?
Tato otázka se v různých obměnách jako zlatá nit proplétala všemi tématy
letošní konference BPEC. Obchodní partneři byli na každém kroku nejrůznějšími
audiovizuálními prostředky (velkoplošné obrazovky, světelné nápisy, prezentace
a hlavní přednášky) přesvědčováni, že mají nejvyšší čas napřít veškeré síly do
elektronické komerce. Severoamerický kontinent v hlavních vysílacích časech v
průběhu letošního roku doslova zavalí celá řada reklamních kampaní IBM.
Zábavnou formou budou upozorňovat na možnosti elektronického obchodování,
protože podle slov Robin Sternberghové, ředitelky prodejní a distribuční divize
IBM, humor pomáhá lidem pochopit složité a nové věci.
Almaden Research Center
Součástí programu pro novináře z celého světa byla v rámci konference BPEC 98
i návštěva výzkumného střediska Almaden Research Center, ležícího uprostřed
přírodní rezervace v horách nedaleko San José.
Výzkumná divize IBM, provozující toto výzkumné středisko, je samostatnou
divizí, která spolupracuje se všemi ostatními divizemi IBM již 50 let.
IBM je vedoucí firma v oblasti patentů. V roce, 1997 bylo zaregistrováno 1 724
patentů IBM, což je 3krát více než dohromady zaregistroval Compaq a Microsoft.
550 patentů bylo z oblasti softwaru, 250 patentů se vztahuje k NC. Přibližně 30
% patentů, které byly podány v loňském roce, je již dnes použito v produktech
IBM, které jsou v distribuci.
Podle informací analytické společnosti IFI/Plenum Data Corp. se na dalších
místech v počtu patentů zaregistrovaných v roce 1997 umístily společnosti NEC
(1 101), Motorola (1 065), Hitachi (922), Fujitsu (909) a Toshiba (891).
Vývoj technologií, které se staly základem některého z patentů, není rozhodně
levnou záležitostí. IBM každoročně investuje do výzkumu a vývoje téměř 5
miliard dolarů. Ve vývojových laboratořích ve Spojených státech (Almaden,
Austin, Yorktown), v Izraeli (Haifa), v Číně (Peking), v Japonsku (Tokio) a ve
Švýcarsku (Zurych) je zaměstnáno 2 600 vývojářů.
V almadenském výzkumném středisku jsme mohli alespoň nahlédnout pod pokličku
novinek, na kterých vývojáři IBM nyní pracují. A bylo opravdu na co se dívat.
V laboratoři uživatelské ergonomie nám byl představen systém, díky kterému se
do počítačové komunikace zapojuje celé tělo. Speciální čipovou kartu o
velikosti kreditní karty (díky použité baterii je 0,5 cm široká), obsahující
miniaturní vysílač, můžete mít například v kapse u košile, a pouhým dotykem
těla s přijímačem dojde k přenosu informací. Využití je celá řada. Představte
si například, že dveře od vašeho hotelového pokoje bude možné odemknout pouhým
uchopením kliky.
Nebo jiná situace. V posilovně se posadíte do posilovacího stroje a po dotyku
vašich zad s opěradlem dojde k přenosu vašich osobních dat a počítač vás nejen
pozdraví jménem, ale zároveň funguje jako váš osobní trenér (sestaví program,
upozorní vás na čas apod.).
V laboratoři zaměřené na vývoj systémů pro rozpoznávání mluveného slova nám
byla například představena aplikace pro WWW stránku letecké společnosti. Do
připojeného mikrofonu pouze stručně formulujete dotaz například "Zítra ráno
potřebuji letět z New Yorku do Los Angeles." Počítač vám předloží několik
leteckých spojů, ze kterých si opět hlasem můžete vybrat a objednat letenku.
Nejzajímavější byla ovšem návštěva laboratoře "Moving Atoms Lab". Jak již název
napovídá, zde se pracuje na výzkumu chování atomů. V roce 1989 zde vzniklo
světoznámé logo IBM sestavené z přesně umístěných atomů. Autor tohoto pokusu
Don Eigler nám představil nejen dosavadní výsledky své práce, ale umožnil nám
zúčastnit se jednoho z pokusů o přesné umístění individuálního atomu. Vědci,
kteří zde pracují, přiznávají, že výzkum chování atomů je velmi dlouhodobá
záležitost a sami nemají tušení, k čemu všemu bude možné výsledky jejich
výzkumu v budoucnosti využít. Možnosti jsou to ovšem naprosto fantastické
(atomární počítače, paměti apod.).
8 0506 / kat









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.