Velká neznámá pro poskytovatele obsahu

Týden na Internetu V průběhu minulého týdne si všechny "velké" spory vybraly svůj oddechový čas. Microsoft sice ang...


Týden na Internetu
V průběhu minulého týdne si všechny "velké" spory vybraly svůj oddechový čas.
Microsoft sice angažoval další právníky v boji za zachování jednoty firmy, ale
jinak se nic nového v celém procesu neudálo. Ani další celkem ostře sledovaná
kauza kolem Napsteru a šíření digitální hudby obecně nepřinesla žádné zlomové
body.
Týden na Internetu
Z tohoto důvodu se i v článcích v rubrice Internet věnujeme dvěma spíše
nadčasovým problémům. První z nich se týká jakéhosi odklonu od portálové mánie,
která na Internetu panovala před dvěma lety. To, co se děje s AltaVistou či
vyhledávačem Google, je zajímavé i z našeho domácího hlediska. Není totiž
jasné, kdy (a zda vůbec) odtučňovací kůrou projdou v brzké době i české
portály. Zatím panuje spíše opačný trend, třebaže teď přes prázdniny přece jen
polevilo množství oznámení o tom, že ten a ten server přidal navíc tu a tu
funkci.
V rubrice Internet jsme se poprvé podívali na zoubek i nastupující "fazolové"
ekonomice. V zásadě se jedná o další doplněk do populárního trendu
personalizace. Jakýmsi předstupněm je bonusový systém, následkem kterého
dostáváte za návštěvu určitých stránek, eventuálně za nějakou s tím spojenou
aktivitu, slevy na nákup zboží a služeb. A tak jako vám např. World Online
nabízí dárky za připojení k "jeho" Internetu, můžeme si představit, že od
serveru obdržíme nejen slevu, ale rovnou zboží zdarma, respektive za virtuální
peníze reprezentované třeba obrázky fazolí.
Velkou nevýhodou podobných "bonusových" technologií je však nutnost se nějak
registrovat. Navíc je lehce nejasný i dopad pro samotného provozovatele služby.
Máte sice zákazníka jaksi "podchyceného" (což jistě neopomenete zdůraznit
potenciálnímu zadavateli bannerové inzerce), ale koledujete si o notorické
sběrače bonusů a dárků, které jinak obsah vašich serverů vůbec nezajímá.
Také se mohou najít šťourové, kteří by rádi sbírali odměny nějakým technickým
fíglem, aniž by museli sami vyvíjet jakoukoliv aktivitu. Něco podobného zde již
přece bylo u podvodů spojených s automaticky generovanými impresemi bannerů,
bez toho, aby cílová stránka musela vůbec existovat a navštívil ji kdy někdo
jiný než chytře spuštěný program.
Obranu proti takovým fíglům již byla nucena zřídit i řada serverů nabízejících
bezplatný webhosting. Dříve bylo možné tyto servery "šidit", odkazovat se na
zde umístěný obsah z úplně jiných stránek. Provozovatel bezplatné služby tak
přicházel o imprese a vůbec nic z vás neměl. Zkuste si dnes takhle vzdáleně
volat obrázky, spouštět download souborů či applety a zjistíte, že už to vesměs
možné není. Server vydá obsah pouze jako součást "svého" HTML dokumentu.
Výše popsané perličky mají jednoho společného jmenovatele: je jím jakýsi zmatek
a nejistota ve vztahu k ekonomickým modelům, pomocí nichž by měli v budoucnu
fungovat poskytovatelé obsahu Internetu. A pokud připočítáte nástup wapových
verzí řady serverů, kde se s bannery nedá vůbec počítat, nejistota se ještě
zvyšuje.
Jedním z možných východisek by mohl být následující model: provozovatelé
serverů by svůj obsah prodávali operátorům sítí, ti by následně zpoplatňovali
své abonenty. To je však řešení pouze pro mobilní sítě. Naproti tomu
provozovatelé klasických WWW serverů musí hledat jiné zdroje příjmů.
Je tedy možné, že bezplatné služby se ukáží jako celkově nerentabilní. Budeme
jednou na dobu, kdy řada firem nabízela přístup k Internetu či jeho obsah
zdarma, prala se o zákazníka a ještě mu nabízela drobné dárky, vzpomínat jako
na Zlatý věk informační dálnice? Nelze to vyloučit.
0 1927 / pahn









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.