Velké ploché monitory kráčejí vítězně světem

Za uplynulá dvě léta prošel trh monitorů významnými změnami. Došlo k poměrně rychlému přechodu od CRT k LCD a ná...


Za uplynulá dvě léta prošel trh monitorů významnými změnami. Došlo k poměrně
rychlému přechodu od CRT k LCD a následně bylo možno zaznamenat i svižný
přechod od 15 k 17palcovým monitorům. V současnosti se zájem trhu přesouvá k
ještě větším úhlopříčkám a zvyšují se nároky na další vlastnosti monitorů, jako
jsou rychlost odezvy nebo barevné podání. Na obzoru jsou technologie, které
znamenají příslib pro další zlepšování kvality zobrazování.

Když se ohlédneme o více než rok zpět, podle Joe Serry, produktového manažera
společnosti Samsung zodpovědného za oblast monitorů, zjistíme, že tehdy výroba
nestačila dodávat 15palcové LCD panely. To začátkem minulého roku podnítilo
nákup 17palcových modelů. Výrobci ovšem poptávku po tomto druhu zboží
přecenili, zvýšili výrobu a pak museli snižovat ceny.
"Současný nadbytek trochu pomáhá stlačovat ceny dolů," míní James Waldron,
produktový manažer pro výrobky zobrazovací techniky společnosti Sony. Tato
situace vyhovuje kupujícím, ale pro průmysl představuje nejistotu.
Serra upozorňuje, že mnoho obchodníků na chování trhu reaguje citlivě a nechce
si dělat zásoby. Dealeři podle něj nakupují jen to, na co mají přímo objednávky.
Podle Serry jsou obchodníci pod tlakem výroby, aby prodali potřebná množství, a
vzdávají se tak často svých zisků, protože jakmile jednou snížíte ceny, je
těžké je zase zvednout.
Podle Norelle Blumentalsové, manažerky pro spotřební elektroniku společnosti
Philips, byl navíc nedávno zahájen přechod k 19palcovým LCD displejům.
"Poptávka, se kterou jsme se v této oblasti v uplynulých dvou měsících setkali,
je opravdu vysoká," upřesňuje.
Podle jejího názoru se 19palcový displej stane už ve druhé polovině tohoto roku
nejoblíbenější velikostí LCD. Podle Caroline Villienové, manažerky vývoje
periferií společnosti Acer, ceny 19palcových modelů rychle klesají a jejich
prodeje rostou.

Záleží na ceně
Trh displejů LCD se rozdělil na dvě části na takzvaný value segment a na
premium segment a zdá se, že rozdíl mezi nimi je stále zřetelnější. Kromě
vyššího výkonu i dalších předností nabízí premium segment obvykle také výrazně
komplexnější záruky.
Společnost Samsung například v některých zemích poskytuje novou záruku, že
vadný monitor vymění u zákazníka do druhého dne za nový, a to včetně instalace
a odvozu starého výrobku. V některých teritoriích uplatňovaná politika "zero
dead pixel" od stejné firmy pak zase zákazníkům umožňuje vrátit do 7 dnů od
koupě LCD monitor s vadnými pixely. U 19, 21 a 24palcových displejů tato
možnost platí po dobu celé záruční lhůty. Joe Serra uvádí, že CRT monitory si
kupují hlavně zákazníci s napjatým rozpočtem, vážní zájemci o hry a umělečtí
grafici. Zatímco za 17palcový CRT monitor zaplatíte asi od 3 200 Kč výše, i
nejlevnější 15palcový LCD displej přijde skoro na dvojnásobek na 6 000 Kč (ceny
jsou uváděny s DPH). Ve druhé polovině roku 2005 lze však podle Serry očekávat
další pokles až o 30 %.
Villienová upozorňuje, že existuje výrazný rozdíl mezi samostatně zakoupenými
monitory a mezi monitory, které jsou součástí celé PC sestavy. "Sedmdesát
procent prodeje samostatných komponent představují LCD displeje, avšak pokud
započítáme i prodané počítačové sestavy, činí LCD jen asi 55 %," říká. Rozdíl
je podle jejího názoru většinou důsledkem neinformovanosti kupujících, kteří
lpějí na CRT. Villienová míní, že řada zákazníků je skutečně citlivá na cenu.
"Prodejci, kteří chtějí udržet nízkou cenu, mají CRT stále v nabídce, a každý
zákazník, který chce určitý počítač s konkrétními vlastnostmi, si zřejmě koupí
PC s CRT monitorem," říká David Choi, ředitel prodeje koncovým zákazníkům
společnosti Optima. Je možné, že takový zákazník, kterého omezuje rozpočet,
bude k LCD přiveden až poklesem dodávek CRT. Tavis Butler, manažer pro vývoj
trhu stolních počítačů a monitorů u společnosti HP, s takovým tvrzením souhlasí
a dodává, že 22palcové CRT monitory od HP jsou v současné době výběhovým
výrobkem, který už nemá následníka.

Rychlost a barvy
Hráči počítačových her se po dlouhou dobu nákupu LCD vyhýbali, a to z důvodu
poměrně pomalé doby odezvy displejů. Ta se ale zrychluje. "Ačkoliv se v tomto
směru mnohé podstatně zlepšilo a řada LCD displejů má nyní odezvu 12-16 ms,
nejzavilejší hráči stále lpějí na svých CRT obrazovkách," číká Choi. "Hráči
chtějí mít nad svými soupeři vždy nějakou převahu a mají pocit, že jim ji dodá
jen displej CRT," dodává.
Mnozí prodejci už mají ve svém sortimentu panely s reakční dobou 12 milisekund
a na trhu jsou už i první 8milisekundové modely. Což bude jistě zajímat také
spotřebitele, kteří chtějí na monitorech sledovat televizní vysílání nebo DVD.
"Nemyslete si ale, že se výrobci zastaví na 8 milisekundách. Někdy uprostřed
letošního roku budou na trhu 5milisekundové displeje," předpovídá Villienová.
Newton slibuje, že pokud vznikne poptávka, bude BenQ dodávat 5 nebo 6ms
obrazovky, přičemž pro hry a animaci jsou vyhovující už i 8ms displeje.
Newton vysvětluje, že odezva 12 ms přibližně odpovídá obnovovací rychlosti 75
Hz u normálního monitoru a 5 ms odpovídá 200 snímkům za sekundu. Kromě toho
dosvit CRT obrazu musí být asi 12 ms, aby při obnovování zářila celá obrazovka,
takže požadavky na jakoukoliv vyšší rychlost vypadají podle jeho slov podivně.
Nejde však pouze o rychlost. Pro některé návrháře grafiky je důležitější
záležitostí barevná věrnost. Blumentalsová míní, že špičkový CRT displej stále
vyhovuje barvám Pantone ze všech alternativ nejlépe.

Firemní využití
Korporátní zákazníci už často přešli od 19palcových CRT displejů k 17palcovým
LCD, a to zejména při použití na přepážkách, kde záleží na vzhledu a na
prostorových, zdravotních i bezpečnostních hlediscích.
"Snížená spotřeba energie se odrazí i na nižší zátěži klimatizace," upozorňuje
Blumentalsová, zatímco prostorově úsporný design se podle ní může projevit na
nižším nájmu buď proto, že se vejdete do menších prostor, nebo proto, že na
stejnou plochu umístíte více pracovníků. Avšak v zázemí firem má podle ní stále
přednost spíše technologie CRT. "Všechno souvisí s cenou," je přesvědčen Serra.
I malé úspory na samotném monitoru se totiž při provozování stovek počítačů
sčítají. D

ůležité vlastnosti
Zákazníci z řad firem vyžadují po nových produktech tenké okraje, vysokou míru
nastavitelnosti a někdy i otočné obrazovky. Serra varuje: "Pokud je nemáte,
nenamáhejte se cokoliv nabízet." Ale nejde jen o firmy. "O tyto vlastnosti se
nyní začíná zajímat také spousta běžných uživatelů," tvrdí Villienová.
Zdá se, že důležitost ostatních vlastností kolísá podle subjektivních postojů.
Podle Waldrona, který tvrdí, že kupující hledí hlavně na velikost, cenu a
záruku, nelze naprosto spoléhat na úspěch díky splnění některých ze jmenovaných
požadavků. Newton je přesvědčen, že monitor je příhodným místem pro rozbočovač
USB, díky němuž může být redukován chaos na pracovní ploše. Reproduktory a
rozhraní VGA i DVI jsou běžné, i když stále ještě nejsou standardem. Pro
korporátní klientelu je pak podle Newtona rovněž důležitý kontrast obrazu a
zorný úhel.
Výrobci rovněž očekávají výrazný rozmach prodeje hybridních monitorů, které se
dají používat jako displeje počítačů i jako televizory, obsahují kvalitní
reproduktory a mnoho vstupů pro různá zařízení. Někdy se jim také říká
multifunkční monitory (MFM).
"Současný trh klade důraz na konvergenci, a proto roste i poptávka po LCD
displejích, které nahrazují televizní přijímače," říká Choi. "S LCD displeji se
už nesetkáváme výhradně u počítačů, ale slouží jako integrální nástroj
zobrazování u mnoha druhů médií," konstatuje Matthew Sanderson ze společnosti
Ingram.
"Tento sílící trend k digitální konvergenci dává také řadu příležitostí dalším
firmám. Na trhu se mohou objevit různé výrobky založené na integraci nejnovější
technologie LCD do současných domácích digitálních přístrojů," dodává Sanderson.


Ultraploché a levné plastové displeje
Představte si, že si sedáte ke svému počítači a někde po straně monitoru máte
další tenké plastové displeje, které s vysokým rozlišením zobrazují vybrané
stránky textu; s ním pak můžete dále pracovat nebo si ho vytisknout. Na stěně
vedle vás je další velkoplošný displej, na kterém můžete kolegům předvést
powerpointovou prezentaci nebo ukázat snímky své rodiny či nějaké poznámky.
To je jedna z budoucích vizí, které chce společnost Hewlett-Packard uskutečnit
díky výzkumu v oboru levnějších velkoplošných displejů. V laboratořích HP v
anglickém Bristolu se už pracuje na vývoji zobrazovací technologie s vysokým
rozlišením o síle papíru, která využívá plastu namísto skla a kterou bude možné
používat například pro elektronické knihy, časopisy a plakáty a také pro celou
řadu nových výrobků, které si jen můžete představit, například pro elektronické
nástěnky nebo konferenční tabule.
Vývojáři společnosti HP při předvádění prototypu založeného na této nové
zobrazovací technologii oznámili, že jde o první krok k prolomení hranice
zobrazování pohybující se v matrici cca tisíc na tisíc pixelů, která zatím
ohraničuje naše okno do elektronického světa.
"Máme na discích tisíckrát víc místa a počítač je tisíckrát výkonnější, ale
dosud se do něj můžeme dívat jen malým okénkem, takže vidíme skoro totéž, co
před 10 lety," říká Adrian Geisow, vedoucí výzkumu displejů v laboratořích HP.
I když byl vystavovaný prototyp displeje z tekutých krystalů malý měřil pouhé 3
x 4 cm dokáže zobrazit 125 barev a používá bistabilní pasivní matici; díky ní
vývojáři dokáží sestrojit displeje s takovým počtem pixelů, jaký bude třeba.
Prototyp tenký jako nehet přesně reprodukoval obrazy z nejslavnější kolekce
Londýnské galerie a vývojáři vyjádřili přesvědčení, že tuto technologii dokáží
použít i pro daleko větší displeje. Oznámili rovněž, že podrobnější plány pro
využití této zobrazovací technologie lze očekávat asi během tří let, až práce
na ní pokročí dále.

Důležitý mezník
"Myslíme si, že jde o důležitý mezník v oboru kvalitních levných velkoplošných
displejů," říká Huw Robson, ředitel digitálních médií laboratoří HP. Jakmile se
displeje dostanou na velikost přibližně formátu A2, očekávají vývojáři jejich
zlevnění asi na pětinu cen současných skleněných LCD displejů. "Už jsme
provedli modelování nákladů, abychom zjistili, jestli vzniknou dostatečné
úspory," přiznal Geisow.
Nadšení vývojářů nepramení jen z rozměrů a z potenciálně nízkých nákladů na
displeje, nýbrž i z toho, že vyvinuli zcela nový postup jejich výroby, který je
odlišný od současných technologií a podobá se spíše tisku na plast. Výrobní
postup je daleko jednodušší a méně náročný než výroba skleněných LCD displejů
pomocí fotolitografie a blíží se spíše postupům při tvorbě filmů, díky nimž se
vyrábí matrice pro obraz. Kromě toho tato technologie umožňuje dosáhnout
hustoty 200 i více pixelů na palec, čímž získají obrazy rozlišení normálně
používané na papíře. Proto se tato technologie hodí podle vývojářů pro umělecké
účely i pro text.
"Tato technologie se zaměřuje na tisk a na aplikace podobné využití papíru,"
vysvětluje Geisow a dodává, že ani jedna ze současných zobrazovacích
technologií nedokáže v kvalitě zobrazení soupeřit s papírem. "Doufáme, že díky
této technologii otevřeme dveře úplně novým možnostem."
I když jsou obchodní plány s touto technologií ještě hudbou budoucnosti,
připravuje si společnost HP jejím vývojem silnou pozici na trhu tiskovin.
"Neustále pátráme po bílých místech na trhu, kam bychom mohli proniknout,"
uzavírá Robson.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.