Velký bratr se dívá

Světové vyhledávače začaly nabízet satelitní mapy. Jaké výhody či nebezpečí přinesou? Přestože je Yahoo prvn...


Světové vyhledávače začaly nabízet satelitní mapy. Jaké výhody či nebezpečí
přinesou?

Přestože je Yahoo první v počtu indexovaných stránek (20 miliard), nejvíce
používaným vyhledávačem je stále Google (indexuje 8 miliard stránek, 2 miliardy
obrázků) s podílem dotazů 59,2 %, což oproti minulému roku znamená nárůst o 14
%. Na druhé příčce se umístil portál Yahoo s 28,8 %, třetí skončilo MSN s 5,5
%. Tyto výsledky za měsíc červenec uveřejnila firma Hitwise. Válka mezi
vyhledávači však pokračuje a každý se snaží v určité oblasti zaujmout
nabídnutím specifických služeb. Jednou takovou oblastí jsou mapy. V tomto
odvětví jsou zatím karty rozdány jinak, dominuje zde totiž Yahoo local se
čtyřikrát větší návštěvností než má Google local. Pojďme se nyní podívat, co
vše lze od dnešních vyhledávačů lokalit očekávat.
Společnost Microsoft uvedla v červenci svůj projekt Virtual Earth (zatím v
betaverzi), umožňující vyhledávat v mapách celého světa. Uživatel si může
vybrat mezi kresleným zobrazením (Road map) nebo satelitními snímky (Aerial
photo). Vybrané území je možno přibližovat. V praxi jsou z pohledu v maximálním
rozlišení rozeznatelné budovy. Pokud se rozhodnete objekt ještě přiblížit,
zobrazí se však místo něho jen zelená plocha se symbolem přeškrtnutého
fotoaparátu. S podobnou službou Google Maps (rovněž ve verzi beta) přišel
Google již v dubnu. Kromě mapy kreslené a satelitní nabízí také jejich hybridní
kombinaci. Na území severní ameriky se možnosti rozšiřují o funkci podrobného
vyhledávání jednotlivých objektů Google local. Pokud zadáte do vyhledávače
město a hledaný typ objektu (např. restaurace, hotel), po levé straně mapy se
objeví odkazy na nejbližší subjekt v dané lokalitě, které jsou pomocí značek
zobrazeny i na mapě.
Ne všem se však nová technologie satelitních map líbí, například australská
agentura pro jadernou energii vyzvala portál Google, aby ze svých stránek stáhl
fotografie atomového reaktoru Lucas Heights. Zvyšuje se tím prý riziko útoku ze
strany teroristů.

Jiný pohled
S jiným pohledem na věc přišel v srpnu portál Amazon. Na adrese maps.A9.com
nabízí k prozkoumání 24 měst Severní Ameriky (např. New York, Los Angeles,
Dallas, Boston, Washington atd.). Po výběru města se v pravé části stránky
zobrazí kreslená mapa s interaktivní lupou, s níž můžete bloudit po
nakreslených koridorech ulic. Na pohyb lupy reaguje okno v pravé části stránky,
kde jsou plynule zobrazovány vzájemně navazující reálné fotografie ulic. Pomocí
snímků z pohledu chodce se tak můžete vydat na virtuální procházku s volbou
sledování obou stran ulic. Dostává se vám tak možnost doslova "projít krok za
krokem celý New york". V srpnu představila i firma Yahoo novou verzi
vyhledávače s implementovanou službou Yahoo Local. Zpracovává více než 60 měst
a jejich blízké okolí. Pokud si například necháte vyhledat Pacific Heights v
San Franciscu, ukáže se místo na mapě a tři sloupce obsahují informace o okolí.
V prvním "Whats Happening Locally" (Co se děje v okolí) najdete odkazy na
právě probíhající akce (koncerty, divadla), ve druhém "Users Favorite
Restaurants" (Oblíbené restaurace) nahlédnete do seznamu restaurací, (včetně
servírovaného menu) a ve třetím "More Local Favorites" je zahrnuto vše ostatní,
co se do předešlých dvou nevešlo (banky, prodejny, půjčovny). Všechna
odkazovaná místa jsou zobrazována na mapě. Po kliknutí se zobrazí stránka s
mnoha údaji, jako jsou poštovní adresa, e-mail adresa, webový odkaz, stručný
popis, typ zařízení, možnost rezervace nebo hodnocení předešlými návštěvníky.
Nabízí se také možnost odebírání zpráv RSS (Really Simple Syndication), s nimiž
budete každý den informováni o dění v okolí (kultura, restaurace, ostatní).
Zajímavým doplňkem mezi zobrazením hotelů, čerpacích stanic, půjčoven aut jsou
Wi-fi hotspoty. Všechny firmy uvedené výše poskytují dané služby zdarma.
Většina vyhledávacích mechanismů však korektně funguje jen v Severní Americe.
Do budoucna firmy plánují zavést do aplikací další virtuální prvky (dopravní
provoz, zvýraznění budov, reklamy atd.), což by mělo provoz stránek z
finančního hlediska zabezpečit.
A jak jsou na tom tuzemské vyhledávače s lokálním vyhledáváním? Seznam.cz podle
svého vedení právě chystá služby podobného druhu. Marketingový manažer Atlasu
Martin Klofanda uvedl, že Atlas již několik let jako jediný nabízí ortofotomapy
největších měst a během září hodlá spustit nový projekt, v němž budou provázány
mapy Atlasu s Atlasem firem. Betaverzi vyhledávače obsahujícího znaky lokálního
vyhledávání provozuje také Centrum.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.