Vertikální vyhledávání na webech

Internetové vyhledávání, které se zaměřuje na zprostředkování specifického druhu informací. Obrovský úspěch...


Internetové vyhledávání, které se zaměřuje na zprostředkování specifického
druhu informací.

Obrovský úspěch společnosti Google při přeměně jejího vyhledávače na atraktivní
reklamní platformu přinutil mnohé společnosti také zkusit své štěstí na tomto
poli.
Z důvodu silné pozice, kterou má Google a několik dalších na trhu vyhledávačů
všeobecného určení, noví provideři vytvořili takzvané vertikální vyhledávače.
Na rozdíl od svých obecně zaměřených příbuzných (kromě zmiňovaného Googlu jde
třeba o Yahoo) vertikální vyhledávače ve svých indexech obsahují informace o
specifickém tématu.
To znamená, že jsou zaměřeny na cílovou skupinu lidí se zájmem o určitý obor a
oslovují velmi úzkou a velmi přesně zaměřenou klientelu. Například existují
vyhledávače specializované pro veterináře, lékaře, pacienty, lidi hledající
práci nebo dům, pro náborové pracovníky, cestovatele či pro nákupčí firem.
"Co se týče zadavatelů reklamy, například pracovní vyhledávač Indeed.com
oslovuje náborové pracovníky a poskytovatele on-line vzdělávání a výcviku,"
říká Paul Forster, výkonný ředitel této společnosti, která byla založena teprve
v roce 2004.

Značný potenciál
"Inzerovat ve vertikálním vyhledávači je jako rybařit tam, kde jsou skutečně
ryby. Vy jako obchodník potřebujete jít tam, kde vás najde vaše cílová
skupina," říká Scott Virkler, viceprezident pro rozvoj obchodu společnosti
GlobalSpec, která kontaktuje navzájem prodejce a nakupující elektrických,
mechanických a optických produktů a je na trhu od roku 1996.
"Poté, co si společnost najde vertikální vyhledávač podle kategorie svého
podnikání, měla by si rozhodnout, zda inzerce v takovém vyhledávači může
představovat finančně atraktivní přísun nových zákazníků," říká Gary Stein,
analytik společnosti Jupiter Research. "Pro mnoho obchodníků je vertikální
vyhledávač velmi rozumná volba," dodává.
"Inzerenti by také měli určit kvalitu jednotlivých vyhledávačů zaměřených na
jejich odvětví, a to tím, že se budou ptát na velikost jejich indexů a že si
interně určí, nakolik jsou pro uživatele užitečné," říká Stein. "Pokud mají
dobrá data ve velkém indexu, pak lze říci, že je to životaschopný projekt a že
vaši zákazníci budou chodit hledat informace právě tam."

Evoluční vývoj
Experti se obecně shodují na tom, že vertikální vyhledávání není jenom zábavou
jepičí životnosti, ale spíše segmentem trhu s vysokým růstovým potenciálem.
"Nemyslím si, že to je jenom módní výstřelek," říká Greg Sterling, analytik
Kelsey Group. "Trh všeobecných webových vyhledávačů je už značně saturovaný,
takže příležitost vytvořit něco soutěžeschopného leží právě v oblasti
vertikálního vyhledávání."
Dave Hills si je natolik jist tím, že vertikální hledání je přirozenou evolucí
a budoucností vyhledávání, že poté, co se koncem roku 2004 stal výkonným
ředitelem společnosti LookSmart, jeho firma spustila 181 vertikálních
vyhledávačů. Hills, veterán informačního průmyslu, je přesvědčen o tom, že
podobně jako rádio, tisk a televize se rozdělily na spoustu médií oslovujících
specifické publikum, totéž se stane i s vyhledávači. "Můj náhled na vertikální
vyhledávání je asi takový: Pokud chce Google být jako CBS, já chci být Turner
Broadcasting," říká Hills.
"Na vertikálním vyhledávači může společnost mít jinou reklamu než na Googlu,
podobně jako reklama na NBC se liší od té na MTV," dodává Hills. Ostatní
odborníci s ním souhlasí. "Je to, jako by si tiskový inzerent řekl: Wall Street
Journal oslovuje všechny obchodníky v Americe, proč bych inzeroval ještě v
dalších tiskovinách? Ale pravdou je, že inzerce v dalších titulech také
funguje," říká Dan Savage, výkonný ředitel SourceTool.com, B2B vyhledávače
navrženého pro vzájemné kontaktování prodejců a nakupujících.

Konkurence nespí
Vertikální vyhledávání však neuniklo ani radaru společností Google, Yahoo a
dalších významných poskytovatelů obecného webového vyhledávání. Všechny tyto
vyhledávače totiž umožňují prohledávat místní adresáře obchodníků a poskytují
mapy, či dokonce dopravní navigaci. Některé mají vyhledávač pro pracovní
příležitosti, další zase poskytují vyhledávání multimédií na různé úrovni. Ale
všeobecně se soudí, že tyto vyhledávače nejdou ve specifických oblastech příliš
do hloubky, čím se otevírá příležitost pro ostatní.
Nicméně, jak uzavírá Greg Sterling ze společnosti Kelsey Group, to se může
změnit, neboť podle něj Google a další zcela viditelně podnikají konkrétní
kroky s cílem poskytovat služby vertikálních vyhledávačů.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.