Virtuální realita místo navigace

Systém GPS provede letadla i písečnou bouří Současná letadla disponují čím dál dokonalejšími navigačními systém...


Systém GPS provede letadla i písečnou bouří
Současná letadla disponují čím dál dokonalejšími navigačními systémy. Bez
větších problémů mohou nejen létat, ale i startovat a přistávat v noci nebo v
mlze. Do potíží se dostanou pouze za takových povětrnostních podmínek, se
kterými si neporadí ani nejlepší navigační přístroje. V těchto případech by
mohla být řešením virtuální realita.
Vědci z NASA a amerického vojenského letectva se zřejmě nechali inspirovat
leteckými simulátory. V obou institucích totiž nezávisle na sobě vyvíjejí tzv.
syntetický zrak, který umožní létat za jakéhokoli počasí. Jde o palubní
počítač, jenž dokáže sestavit digitální obraz krajiny v případě nulové
viditelnosti. Aby byl systém funkční, v první řadě potřebuje znát přesnou
polohu (a tedy mít spojení se systémem GPS). Současně s tím musí mít v paměti
uloženou trojrozměrnou mapu povrchu naší planety. USA mají z této mapy k
dispozici už 80 % většinu z dostupných dat v roce 2000 pořídil raketoplán
Endeavour. Tyto údaje jsou průběžně aktualizovány za pomoci záznamů z civilních
družic disponujících dobrým rozlišením.
Výsledný obraz okolí letounu je skládán ze všech dostupných zdrojů aktuální
polohy podle GPS, uložené mapy a údajů z radaru, infračerveného snímače a
echolokátoru. Pilot může tento obraz sledovat různě na displeji kapesního
počítače, na monitoru vestavěnému do palubní desky, v průzoru přilby nebo
dokonce přímo v oknech svého letounu. Počítače současnosti již disponují
dostatečným výkonem, takže jsou "nereálnou realitu" skutečně schopné vytvářet v
reálném čase. Největší omezení tak prozatím představují směrnice amerického
leteckého regulačního úřadu, který povoluje podobné přístroje používat a
testovat pouze za dobré viditelnosti.
Směrnice ovšem neplatí pro armádu, kde již vývoj spěje k ověřovací fázi, jež má
proběhnout již v červnu letošního roku. Jestliže se systém osvědčí, lze
očekávat, že syntetický zrak bude po čase povoleno používat i k civilním
účelům. Potom budou moci letadla a vrtulníky létat například i v písečné bouři
samozřejmě pokud jim extrémní klimatické vlivy nepoškodí motory.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.