Vítězství patří digitálním kamerám

Ještě před nedávnem byla sama digitální kamera drahým zázrakem. Dnes je dostupnou samozřejmostí a během příštíc...


Ještě před nedávnem byla sama digitální kamera drahým zázrakem. Dnes je
dostupnou samozřejmostí a během příštích let nebo spíše už jen měsíců nastane
patrně soumrak klasických analogových kamer. Ze světa vymizí stejně tak, jako
jsou v nenávratnu např. domácí filmové kamery. Vývoj technologií nám nyní
nabízí zařízení, jejichž využitelnost přesahuje samotný pojem slova kamera.
Neomezují se jen na "pouhý" obraz, přidávají množství efektů a důmyslných
pomůcek, které vám nikdy dřív analogové systémy nabídnout nemohly. Mezi novinky
patří bezesporu možnost využívat kamery jako digitálního fotoaparátu. Starší
kamery fotografovaly v rozlišení PAL (768 x 576), ty současné, digitální,
umožňují tuto činnost zvládnout v rozlišení (v případě Sony DCR--TRV30E) až 1
360 x 1 080 bodů. A ne pouze na videopásku, ale přímo na paměťovou kartu!
Všechny fotografie jsou taky okamžitě přístupné díky USB komunikaci mezi
kamerou a vaším PC. To ale není všechno, náruživí uživatelé Internetu jistě
uvítají možnost uložit na paměťovou kartu nejen fotografie, ale i videozáznam
např. v MPEGu. Záznam v malém rozlišení (u testovaných kamer v maximálním
formátu 320 x 200 pixelů) a standardizovaném tvaru je pro zasílání e-mailem
naprosto ideální. Navíc je takový soubor hotov v reálném čase, bez jakéhokoliv
zdržování se střihacími programy a zdlouhavým exportem do souboru patřičného
formátu a rozlišení (vhodného právě pro e-mail).
Dalším pokrokem ve vývoji kamer je i optika, ta díky novým technologiím
dovoluje mnohá netušená kouzla. Čočky s daleko vyšší propustností světla
umožňují miniaturizovat nejen CCD prvky, ale i celé kamery.
Budoucnost jednoznačně patří digitálním kamerám, proto přinášíme průřez tím, co
na našem trhu můžete získat již dnes. Produkty, které vám představujeme, patří
do třídy handicam, přesto se však různé z nich hodí pro různé uživatele.
Canon MV450i
Malá kamerka MV450i se může pochlubit DV vstupem i výstupem.
Model MV450i patří k nejvyšší řadě série MV a konstruktéři jej obdařili
zajímavými rozměry 57 x 102 x x 134 mm při hmotnosti 540 gramů. Nezanedbali
však ani design a kameru "zahalili" do stříbrného lesku. Hned na první pohled
nás zaujaly ovládací prvky pro přehrávání a posun pásku se záznamem. Jsou
plastové a jejich barevné podsvícení lze v menu měnit a volit mezi modrou či
zelenou. V přední části kamery je umístěn objektiv o průměru 30,5 mm a také
stereo mikrofon. Z levé části těla kamery je možné vyklopit barevný LCD
displej. Úhlopříčka 2,5 " dokáže s přehledem vyčarovat obraz vytvořený 112 000
pixely. Jestliže chcete šetřit baterie a spokojíte se s hledáčkem (který je
barevný), je samozřejmě také k dispozici (velikost 0,44 ").
Kamera je typu DV, pracuje tedy s digitálním záznamem na kazety miniDV. O to,
aby ukládaný materiál byl v co možná nejlepší kvalitě, se stará CCD prvek s
rozlišovací schopností 540 000 bodů. Po elektronické stabilizaci jich je
efektních 360 000, což dnes bohužel není až tak mnoho.
Na miniDV kazetu se vejde cca 30 min nahrávky v nejlepší kvalitě (standard DV).
Pokud potřebujete uložit delší záznam, je možné využít režim LP anebo dokonce
ELP. Menší problémy jsme zaznamenali při kopírování "zhuštěných" záběrů do
počítače pomocí rozhranní FireWire. Běžný záznam (SP) se zkopíroval na
jedničku, kamera se ihned po připojení chovala korektně a ani jednou
nezazlobila. Se záznamem v ELP si ovšem naše střižna neporadila. Chyba
samozřejmě není ve špatné funkci kamery, ale v tom, že program obsluhující IEEE
1394 si s inovovaným formátem záznamu ELP neporadí. Toto obecně platí u všech
kamer, které jsou výrobcem vybaveny nadstandardními formáty. V těchto případech
můžete použít analogový výstup z kamery. MV450i nabízí zmíněný výstup ve svou
variantách. V podobě kompozitního videa (konektoru cinch) i Y/C (konektoru
S-Video).
Velmi užitečnou funkcí Canonu je, jak napovídá písmenko "i" v názvu, vstup do
kamery. Tedy možnost nahrávat na pásek z externího zdroje videosignálu. Dokonce
nejen přes rozhranní FireWire, ale je možné jako zdroj připojit i analogové
zařízení, např. běžný videorekordér.
Další příjemnou funkcí, kterou u této kamery naleznete, je možnost fotografovat
statické snímky. Proto je vybaven Canon slotem na SD/MMC kartu. Ukládání snímků
probíhá v rozlišení 768 x 576 (pro normu PAL). Obrázky na SD Card lze posléze
díky speciálním funkcím klíčovat do videozáznamu. Dalšími efekty, kterými
MV450i disponuje, jsou již celkem běžné záležitosti, jako např. sépie, stmívání/
roztmívání, mozaika a podobně.
Abychom jen nechválili, zmíníme i ty slabší místa. Mezi ně lze zařadit indikaci
stavu baterie a zvlášť při dobíjení, kdy je stav udáván pouze blikáním oranžové
kontrolky, je situace poněkud nepřehledná. Druhým úskalím je natáčení v šeru a
v noci, protože technologií nočního vidění Canon není vybaven vůbec.

Panasonic NV-MX7
Malá a šikovná kamerka formátu miniDV s vytříbeným designem.
Výrobek pocházející z dílny společnosti Matsushita je dalším zástupcem z řady
kamer využívajících záznam DV. Její vzhled je velmi poutavý a s malými rozměry
68 x 86 x 159 mm si nezadá s elegancí kamery Sony DCR-TRV30E. Dokonce by se
dalo říci, že je její přímou konkurencí. Stejně tak jako Sony má i Panasonic
NV-MX7 co nabídnout.
Rozlišovací schopnost CCD prvku kamery je 1,08 MP, je tedy o něco nižší než u
DCR-TRV30E, ovšem to ještě neznamená, že by byla kamera horší. Dokonce v
rozlišení statických fotografií nabízí snímky 1 200 x 900 bodů. Druhým režimem,
ve kterém NV-MX7 fotografuje, je rozlišení 640 x 480. Škoda, že Panasonic
neosadil přístroj integrovaným bleskem, přínos pro uživatele by byl rozhodně
znatelný. Naštěstí je kamera vybavena držákem pro rozšiřitelné periefie, tudíž
si například externí světlo či blesk můžete dokoupit.
Jak již bylo v začátku řečeno, používá NV-MX7 k ukládání videa záznam typu DV.
To znamená, že jako vždy je použita kazeta miniDV. Pokud ovšem použijete
speciální typ kazety označený jako DVM80, lze dosáhnout až 80minové nahrávky v
režimu SP. V normě LP (long play) je to pak celých 120 minut, což už je doba
záznamu více než dostačující.
Pro ukládání fotografií zvolila společnost Panasonic paměťovou kartu SD Card.
Slot na tuto kartu a současně i na starší MMC lze proto na těle kamery
jednoduše objevit. Umístěn je v horní části kamery, těsně pod "botičkou" na
připevnění externích zařízení.
Z vybavení firmware, který vám produkt nabízí, je třeba vyzdvihnout velmi
zdařilé efekty, např. zrcadlení, picture in picture (obraz v obraze) nebo mnoho
prolínacích efektů.
Oproti tomu jistým nedostatkem je skutečnost, že při sledování natočeného
záznamu na vyklopeném panelu je nevhodné umístění ovládacích prvků pro
přetáčení a spouštění pásky. Vícepolohové tlačítko je sice pěkně provedené, ale
nachází se přesně "za panelem LCD", takže pokud jej sledujete, nevidíte
současně na ovládání. Na tento "nedostatek" si jistě častým používáním zařízení
zvyknete, nicméně pokud se s kamerou teprve sžíváte, zřejmě nám dáte zapravdu.
Mezi poslední výhody, které ještě zmíníme, patří způsob realizování možnosti
manuálního režimu. To ocení především hloubavější povahy a nadšení
videoamatéři. Stejně tak jako v případě TRV30E i Panasonic nedoporučujeme
pasivním uživatelům, ale spíše těm, kteří si s obrazem skutečně rádi hrají.

Sony DCR-TRV730E
Kamera pro náročného uživatele, který upřednostňuje záznam Digital8.
Produkt skrývající se pod názvem DCR--TRV730E je "hi-endovým" zástupcem kamery
využívající záznam ve formátu Digital8. Svými rozměry 89 x 102 x 227 mm se sice
stále řadí k větším handicamům, ale na rozdíl od nižších modelů vám toho
nabídne o mnoho víc.
Na první pohled je vzhled kamery sice obdobný jako u předchůdců, přesto však
rozdíly najít lze. Začněme u objektivu, na jehož obvodu je z vnější strany
umístěno ostřící kolečko. Způsob manuálního ostření je daleko pohodlnější a
preciznější než pomocí standardních ovládacích prvků menu. Z konstrukčního
hlediska je kamera vybavena kvalitnějším hledáčkem i LCD panelem. Oboje je na
rozdíl od levnějších modelů (např. TRV130E, na jejíchž recenzi se můžete těšit
v některém z příštích čísel) vyrobeno v barvě. Hledáček má velikost úhlopříčky
0,44 " a disponuje 113 tisíci body. Vyklápěcí LCD panel je samozřejmě větší,
vybaven je úhlopříčkou 2,5 " se 123 tisíci pixeli. Samozřejmě také Sony
vybavila své modely paměťovou kartou, která se v našem případě nachází v zadní
straně v blízkosti napájecí baterie. Jedná se zcela logicky o slot na paměťovou
kartu typu Memory Stick, která je vlastním produktem společnosti Sony. V balení
při koupi jednu také obdržíte, její kapacita činí 4 MB a naleznete na ní také
pěkné šablony obrázků použitelné pro efekty s obrazem. Pomocí klíčování je
totiž možné smíchat obrázek z paměťové karty s obrazem snímaným kamerou. V
praxi to vypadá tak, že se váš záznam na pásku obohatí o barevné obrázky, např.
narozeninový dort, slavobránu apod.
Sony však počítá i s dalšími možnostmi využití Memory Sticku. První z nich je
možnost fotografování, na výběr jsou rozlišení 1 152 x 864 a 640 x 480 bodů. V
menu kamery jsou i volby pro nastavení kvality JPEG formátu (kompresní poměr)
ve třech stupních (standard, fine, superfine). Foto režim umí nejen jednotlivé
fotografie, ale i "mazanosti" typu fotopuška či indexované obrázky v jednom
náhledu.
Mimoto dokáže kamera ukládat záznam nejen na videopásku, ale i na Memory Stick.
Pro tyto účely byl zvolen formát MPEG v rozlišení 320 x 200 nebo dle uvážení
160 x 112 bodů. Celý obsah paměťové karty je jednoduše přístupný s PC pomocí
USB rozhraní, kterým je kamera vybavena. Díky tomu lze využívat Memory Stick
nejen pro uchování videozáznamů a fotografií, ale i jako "sklad" pro libovolné
soubory.
V neposlední řadě je vybavena také možností vstupu do kamery z externího zdroje
dat. Nahrávat signál jde jak z PC (FireWire), tak i z analogového zdroje
(cinch, S-Video).
Ke kameře DCR-TRV730E je možno za příplatek (cca 2 000 Kč) dokoupit kit pro
zpracování digitálního záznamu na počítači, obsahující FireWire PCI kartu a
příslušný software.

Sony DCR-TRV30E
Kamera pro nejnáročnějšího uživatele s technologií DV.
Bezesporu nejluxusnějším modelem z kategorie handicamů je výrobek nesoucí
označení DCR-TRV30E. Už jeho velikost je naprosto zarážející. Rozměry 71 x 95 x
168 mm jsou pro klasicky stavěnou kameru vážně dobré, zvlášť v kontextu toho,
co všechno vám kamera dokáže nabídnout. Miniaturizace se totiž v žádném případě
nedotkla množství funkcí. Naopak, přestože je DCR-TRV30E velmi malá, padne
skvěle do ruky a nabídne uživateli ten nejvyšší komfort, který lze u třídy
handicam nalézt.
Už na první pohled je patrné, že se jedná o produkt Sony. Ovšem kazetu Digital8
byste jen marně v jejích útrobách hledali. Zde vsadili tvůrci na záznam formátu
DV. K tomuto je zřejmě vedla snaha o co možná největší úsporu místa, protože
rozměrově je přece jen miniDV kazeta o něco málo menší než Digital8. Z toho
také plyne délka záznamu na nejběžnější kazetu, v režimu SP činí 30 minut
jestliže pak potřebujete záznam delší, je možné použít úspornější režim LP
(long play).
Z konstrukčního hlediska je kamera vyšperkovaná na velmi vysokou úroveň.
Barevný LCD hledáček sice disponuje běžnou úhlopříčkou 0,44 ", ale počet bodů v
něm dosahuje velmi příjemného čísla 180 000. Stejně tak, je dobrý i LCD
výklopný panel, úhlopříčka činí 3,5 " s celkovým počtem 246 000 pixelů. Obraz
se tak sleduje parádně i včetně detailů. Možná se na první pohled zdá náš
důraz, který klademe na zobrazovací prvky kamery. Ale v případě, že se s
videotechnikou seznámíte hlouběji, brzy oceníte výhody plynoucí z kvalitního
hledáčku i panelu např. v případě manuálního režimu při ostření.
Nejdůležitější částí kamery je však bezesporu CCD snímač, tedy samotné srdce
produktu. Na něm velmi (ve spojitosti s optikou) záleží, jak bude výsledný
záznam kvalitní. Model DCR--TRV30E je vybaven CCD prvkem s celkovým počtem 1,5
miliónů bodů. Je samozřejmé, že ne všechny tyto body jsou využity aktivně.
Zvlášť pokud uvážíte, že počítačově zpracovávaný obraz v rozlišení PAL 768 x
576 obrazových bodů (tj. 442 368 pixelů). Přesto však se vysoká rozlišovací
schopnost na výsledné kvalitě projeví. Velký rozdíl v kvalitě zaznamenáte při
fotografování. DCR-TRV30E dokáže fotografovat v rozlišení ještě vyšším než
konkurence, 1,5 MP se přece jen projevil. Konkrétně máte na výběr režimy 1 360
x 1 080 a 640 x x 480 bodů. Pro nastolení co nejlepších světelných podmínek při
fotografování je kamera vybavena integrovaným bleskem (stejně tak jako např.
malý Thomson VMD170). Kamera je rovněž vybavena slotem pro paměťovou kartu
Memory Stick. Při koupi získáte médium o kapacitě 8 MB (v každém případě
doporučuji přikoupit si ještě jednu větší). Další vybavení, které naleznete u
nižších modelů, je pro DCR-TRV30E naprostou samozřejmostí. Mezi výbavu kamery
patří tedy i množství digitálních efektů, velmi pokročilé možnosti manuálního
nastavování parametrů a také i široké využití paměťové karty. Lze také klíčovat
obrázky JPEG z karty, fotografovat v několika režimech (Single, Normal, High
Speed, Multi Screen) a pořizovat záznam na paměťovou kartu ve formátu MPEG.
Produkt DCR-TRV30E je bezesporu výrobek určený do rukou filmových nadšenců,
kteří dokáží ocenit výhody, které tato kamera dokáže nabídnout. Doporučit ji do
rukou začátečníků v oboru videotechniky by bylo přinejmenším pošetilé.

Thomson VMD170
Titěrná kamerka Thomson nabývá velikosti spíše fotoaparátu než plnohodnotného
miniDV systému, kterým je.
V našem přehledu se jako nejmenší představila miniaturní kamerka Thomson.
Zařízení vás na první pohled rozhodně přivede k zamyšlení, zda nejde o nějaký
omyl. Protože to, co vidíte, přece nemůže obsahovat vše, co digitální kamera
obsahovat má. Přesto je však situace naprosto jiná.
Thomson VMD170 s rozměry 51 x 120 x 97 mm je plnohodnotnou kamerou systému DV.
Tělo je úzké, postavené na výšku a tvarované tak, aby bylo možno zařízení držet
jednou rukou a zároveň palcem manipulovat s ovládacími prvky. Toto řešení jak
se ukázalo v praktickém provozu, není příliš ideální. Pokud máte větší dlaň, s
jistotou budete konečky prstů zakrývat (tedy rušit) pravý kanál stereo
mikrofonu umístěného na horní části přístroje. Ovšem jinak nelze vzhledu VMD170
nic vytknout. Design vyvedený v "chromu" je reprezentativní a poutavý.
Průměr objektivu je také poměrně zajímavý, vzhledem k miniaturizaci je použit
menší průměr než u většiny běžných handicamů. Z toho ovšem plyne vyšší
náchylnost na světelnost snímané scény. Tudíž kamera není příliš vhodná pro
točení ve tmavých prostorách. To i přes funkci pro noční režim NightMode,
kterou VMD170 disponuje.
Z další firmwarové nabídky je nutno pochválit množství prolínaček a digitálních
efektů. Bezesporu v tomto ohledu patří mezi špičku. Množina služeb je díky
slotu na SD kartu rozšířena i o oblast digitálních fotografií a dokonce i
videozáznamů tzv. e-clipy.
Pro vstupy a výstupy z kamery slouží konektory DV i analogové s velkým důrazem
na digitální rozhraní. To se projevilo i tím, že konektor S-Video a USB získáte
až po vyjmutí baterie a zasunutím speciálního modulu. Získáte tak nejen oba
zmíněné konektory, ale i synchronizaci střihu a editace (Lanc). Nevýhodou
tohoto řešení je nutnost elektrické sítě v dosahu.
Kameru VMD170 lze doporučit pro turistiku i dlouhé, např. pěší cesty, kde
oceníte miniaturní rozměry a minimální hmotnost produktu.
1 1541 / zaj









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.