Vize přímo od Dellu

Věta, že Internet zjednodušuje distribuční kanály, se již zvolna stává frází. Společnost Dell měla však svoji ko...


Věta, že Internet zjednodušuje distribuční kanály, se již zvolna stává frází.
Společnost Dell měla však svoji koncepci přímého prodeje hotovou před nástupem
Internetu. A proč vlastně Dell tímto způsobem fungoval? Aby byl blíže svým
zákazníkům.

Tato odpověď, na první pohled opět s přídechem něčeho, co bylo řečeno již
mnohokrát, je základem obchodní vize, kterou nám dříve zakladatel a dnes
prezident a výkonný ředitel Michael Dell přináší ve své knize Přímo od Dellu.
Důležitý je však druhý pohled: zatímco řada lidí o nějaké věci mluví, ne každý
ji úspěšně zrealizuje. Pan Dell je tedy jedním z lidí, od něhož zní obhajoba
obchodního modelu přímého prodeje přinejmenším věrohodně. Jeho kariéra navíc
dobře zapadá i do "amerického snu": začínal s 1 000 dolary na koleji texaské
univerzity.
Publikace nás provádí historií společnosti, včetně momentů a etap, které pro ni
nebyly příliš úspěšné. Do této kategorie patřily např. krizové okamžiky, kdy
došlo k hromadění draze nakoupených zásob, jejichž cena vzápětí klesla (dnes má
tudíž Dell zásob hardwaru ne více než na týden), stejně tak jako nevydařený
vstup do distribučních kanálů reprezentovaných maloobchodními řetězci.
Hlavním krédem knihy je neustálý kontakt se zákazníkem. Michael Dell je spíše
podnikatelem než vědcem a výzkumníkem, proto v knize najdeme řadu věcí, které
se technologickým nadšencům (což je živočišný druh typický právě pro tuto zemi)
nemusí právě líbit, ale pro úspěch v podnikání jsou zřejmě klíčové. Sem patří
např. fakt, že jen málokdo ocení, pokud váš produkt poskytne o 2 % lepší výkon
než konkurence. Autor také varuje před přílišnými investicemi do výzkumu a
vývoje, který se z prostředku stane snadno cílem, naproti tomu neustále horuje
pro častá formální i neformální setkávání s partnery všech možných úrovní.
Kniha Přímo od Dellu nám ukazuje situaci, která s příchodem Internetu skutečně
nastala. Hlavní konkurenční výhodou se místo zboží stávají informace. V pojetí
Dellu to však nejsou ani tak revoluční myšlenky a originální nápady, ale spíše
kontakty a pověst, kterou máte u zákazníků. Upřímně řečeno, takovými postupy se
buduje úspěšná firma, ale nenastartuje se technologická revoluce. Pokud
podnikáte tímto způsobem, musíte být prostě připraven na to, že vás řada lidí
bude pokládat prostě za "překladače krabic".
Nejcennější na publikaci se mi zdá poměrně originální popis fungování
vnitrofiremních mechanismů, k němuž se posléze v Dellu dopracovali. Uvedu dva
příklady: Při přijímání lidí je třeba vycházet z toho, že by měli po čase
zvládnout jinou pozici, než na jakou byli přijímáni. Odměnou za úspěch manažera
je paradoxně snížení jeho zodpovědnosti, tj. pracovní místa se s růstem firmy
neustále segmentují.
Co se týče českého vydání knihy, zbývá ještě dodat drobnou výtku k překladu a
pravopisu (mně/mě, ji,ni/jí,ní apod.). Jinak se však text čte dobře a třebaže
některé věty mají příchuť frází, nepřekračuje jejich frekvence rozhodně
akceptovatelnou míru. Celkově lze tedy publikaci rozhodně doporučit.
(Michael Dell, Catherine Fredmanová: Přímo od Dellu, vydaly Management Press a
Softwarové noviny) 0 1669/pah









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.