Voodoo2: Král je mrtev. Ať žije král!

Snad ještě nikdy v herní historii nebyl žádný HARDWAROVÝ produkt tolik očekáván. Snad ještě nikdy neovlivnil žád...


Snad ještě nikdy v herní historii nebyl žádný HARDWAROVÝ produkt tolik
očekáván. Snad ještě nikdy neovlivnil žádný PŘIPRAVOVANÝ produkt takovým
způsobem prodej konkurence. A asi sotva bude mít kterýkoliv jiný 3D akcelerátor
tak neuvěřitelně raketový nástup jako Voodoo2.
V posledním roce a půl hýbe herním světem jediný fenomén 3D akcelerace. Co je
ale podstatnější, skutečným motorem onoho fenoménu se stala jedna drobná, před
dvěma lety téměř neznámá kalifornská firma 3Dfx Interactive, Inc. Vpravdě
fordovsko-baťovská historie, která začala vývojem grafických desek pro coin-op
herní automaty a skončila veleúspěšným čipsetem 3Dfx Voodoo Graphics, jehož
prodej se již počítá v milionech. Voodoo Graphics spatřil světlo světa PC v
létě 96 na 3D kartě Orchid Righteous 3D. Od té doby uplynulo již více než 18
měsíců a bráno podle Moorova zákona, přišel čas pro nástupce.
Tou hlavní a neuvěřitelnou věcí na čipsetu Voodoo je fakt, že teprve ve 2.
polovině roku 97 (tedy více než rok po uvedení na trh) se začaly objevovat
první konkureční čipy se srovnatelným výkonem. Přesto si Voodoo udržel svou
pozici i na přelomu roku 97 a 98, zejména díky OBROVSKÉ (bezkonkurenčně
největší) základně her, podpoře všech základních API (Direct3D, miniport OpenGL
a vlastního GLIDE),
výtečné kvalitě obrazu, a absolutně bezproblémovému provozu. Myslet si, že to
vše je zásluha geniálního hardwaru uvnitř čipsetu Voodoo by ale rozhodně bylo
liché ve skutečnosti má totiž na úspěchu čipsetu lví podíl politika firmy 3Dfx,
která představuje nejširší a nejvstřícnější podporu vývojářů a programátorů,
jakou počítačový průmysl zažil. Ve 3Dfx jako první pochopili starou pravdu
známou všem konzolovým firmám výtečný hardware je nanic, pokud pro něj nemáte
nadbytek softwaru.
Voodoo2 Creative Labs a Diamond
Vývojáři Creative Labs se již mnohokrát spálili, když se pokoušeli vyvinout
herní 3D karty. Nelze jim ovšem upřít primát v podobě 3D Blasteru VLB (ten se
objevil již v roce 95). Tentokrát se ale Creativáci pochlapili a dokázali
nastoupit do vlaku s Voodoo2 jako první. Ano, zní to skoro neuvěřitelně, ale
absolutně prvním výrobcem a dodavatelem karet s Voodoo2 jsou Creative Labs. A
dlužno poznamenat, že jejich 3D Blaster Voodoo2 stojí za pozornost. Ovšem po
pravdě řečeno, s prvenstvím Creativu to není až tak žhavé předběhnout Diamond,
firmu, která symbolizovala pro většinu lidí původní Voodoo, se jim podařilo jen
o několik dní. Dnes vám samozřejmě představíme obě karty a vysvětlíme vám, v
čem se liší, případně která je ta pravá právě pro vás.
Technologie Voodoo2
Jako nástupce čipsetu Voodoo obsahuje Voodoo2 všechny jeho funkce a navíc
přidává i pár novot, některé z nich zavádí dokonce jako vůbec první 3D karta.
Nové vlastnosti čipzetu Voodoo2 (oproti Voodoo Graphics):
ltrilineární filtrování textur
lsub-texel oprava
lBump mapování
lplně bilineární míchání paletizovaných a komprimovaných textur
laž 4MB frame buffer, až 8 MB texturové paměti
lplný hardwarový triangle setup (strips & fans)
ljednoprůchodové trilineární filtrování
ljednoprůchodové zdvojení textur (per pixel)
Z těchto vlastností je (vedle triangle setupu) asi nejdůležitější trilineární
filtrování, spolu s Bump mapováním to jsou funkce, které bude využívat mnoho
her a již dnes je některé tituly podporují, trilineární filtrování můžete navíc
v ovládacím panelu Voodoo nastavit "natvrdo". Nejdůležitější je ale zdvojaž
ztrojnásobení výkonu oproti Voodoo Graphics to je samozřejmě ten
nejpodstatnější přínos. Pokud se hardwaru Voodoo2 týče, je také na co se dívat.
Karta je osazena dvěma procesory TEXELfx (pro nanášení textur) a procesorem
řídicím (Voodoo2
se tedy skládá ze 3 čipů). Každý z texturových procesorů může být osazen 2 MB
(Monster 3D II) nebo 4 MB (3D Blaster Voodoo2) paměti, další paměť pro
framebuffer a Z-buffer má velikost 4 MB. Suma sumárum tedy 8 nebo 12 MB paměti.
Voodoo2 má interní architekturu o datové šířce 192 bitů (pro srovnání, Pentium
II je 64bitové, nejlepší grafické karty jsou 128bitové), což mu dává
neuvěřitelnou interní přenosovou rychlost 2,2 GB(!) za sekundu. Takže shrnutě
po hardwarové stránce je Voodoo2 tím nejtěžším kalibrem.
!BEWARE! POWER
Jak jsme se již zmínili, nominální výkon Voodoo2 oproti Voodoo Graphics je
dvojaž trojnásobný. Karta dokáže vykreslit 90 000 000 pixelů za sekundu (to je
přesně dvojnásobek Voodoo Graphics) a 3 000 000 trojúhelníků za sekundu (to je
téměř trojnásobek Voodoo Graphics), v praxi se ale asi sotva setkáte s přesně
dvojnásobným (či vyšším) výkonem ve hrách. Problém je totiž v tom, že pro
využití maximálních možností Voodoo2 (tedy pro jeho "rozjetí" na plnou
rychlost) je potřeba opravdu silný procesor, slabší systémy prostě pro něj
nedokážou "připravit" data dostatečně svižně a kartu tudíž svým způsobem
zpomalují. Nechápejte to ale špatně výrazný nárůst rychlosti s Voodoo2 se dá
vysledovat již na Pentiu 200 MHz MMX, ovšem skutečných dvojnásobků výkonu
Voodoo Graphics dosáhnete až na počítačích s Pentiem II od 300 MHz a výš.
Všechny tyto skutečnosti lze nejlépe sledovat pomocí benchmarků v Quake II
(mimo jiné proto, že Quake II využívá procesor velmi intenzivně a stejně tomu
bude i u většiny nových her např. Incomingu). Běžná Voodoo Graphics karta
dokáže Quake II
rozhýbat maximálně v rozlišení 640 x 480. V tomto rozlišení podává v závislosti
na procesoru (Pentium 200 MHz Pentium II 300 MHz) a vyladění počítače výkon
okolo 25-35 f/s (f/s = snímků za sekundu), Voodoo2 dokáže ve stejném rozlišení
spočítat (opět v závislosti na procesoru) 45-70 (a víc!!) f/s. U her méně
náročných a komplexních, jako je Forsaken nebo Turok je pak nárůst výkonu ještě
markantnější a na opravdu nadupané mašině s Voodoo2 můžete "napočítat" i
rychlosti nad 100 snímků za sekundu.
SLI
Kdybychom měli určit (kromě vlastního výkonu) asi nejpodstatnější vlastnost
Voodoo2, ani vteřinu bychom nezaváhali a pronesli 3 slova: Scan Line
Interleave. SLI je totiž geniální způsob, jak během několika sekund prakticky
zdvojnásobit výkon Voodoo2. Režim SLI funguje tak, že do počítače nainstalujete
namísto jedné Voodoo2 karty rovnou karty DVĚ. Propojíte je speciálním kablíkem
SLI a o víc se NEMUSÍTE STARAT. Ovladače automaticky rozpoznají dvě karty a
spustí režim SLI. A co že to SLI je? Obě karty si rozdělí obrazovku na 2
poloviny (jedna sudé a druhá liché řádky) a vykreslují obraz střídavě výsledkem
je DVOJNÁSOBNÝ výkon. Tedy abychom byli zcela přesní, výkon se zdvojnásobí jen
ve FILLRATE (ta je ovšem velmi důležitá), rychlost výpočtu polygonů zůstane
stejná. Zisk je ovšem i v rozlišení zatímco jedna karta zvládne maximálně 800 x
600 (omezení framebuffer pamětí 4 MB), v modu SLI se framebuffer paměť sčítá a
můžete používat bez problémů rozlišení až 1 024 x x 768. Naopak faktická
velikost texturové paměti zůstane v režimu SLI nezměněna (tedy 8 + 8 = 8 :-),
protože obě karty musí ve své texturové paměti uchovávat kompletní identickou
scénu.
Kompatibilita
3Dfx nás ujišťovalo, že jejich nový čipset bude na 100 % "softwarově"
kompatibilní s Voodoo Graphics. Skutečnost je taková, že to byla vcelku chytře
podaná polopravda. Situace sice není nějak kritická, ale přesto se najde pár (i
novějších) titulů, které s Voodoo2 nepůjdou, případně půjdou, ale nikoliv přes
GLIDE. Vše je opět způsobeno verzí GLIDE, zatímco poslední verze GLIDE pro
Voodoo Graphics byla 2.43, používá Voodoo2 GLIDE 2.5. Některé hry, zkompilované
pod starší verzí GLIDE, tedy s Voodoo2 nemusí chodit. Pomoc je různá, někdy
stačí překopírovat soubor glide2x.dll u hry verzí od Voodoo2, jindy je již k
dispozici patch a u některých titulů budete muset čekat na patch pro Voodoo2 (a
možná, že bude i jedna či dvě hry, kde se ho nedočkáme...). Pokud bychom měli
být konkrétnější, tak z významných her nechodí bez patche Wing Commander:
Prophecy, Motoracer, F-22ADF, Myth, Uprising, několik dalších her od EA,
Carmageddon, Nuclear Strike, Twisted Metal 2 a mnoho dalších. Na většinu ale
existuje nebo se připravuje patch (např. zmiňovaný Prophecy, Carmageddon či
F-22ADF). Vzato kolem a kolem je to s kompatibilitou Voodoo2 vcelku dobré (tak
na 8/10) momentálně je k dispozici nejméně 67 her, které fungují rovnou, u 35
musíte sáhnout po patchi či úpravách a 16 her se na Voodoo2 hrát nedá.
Creative či Diamond, 12 či 8?
Obě karty jsou si podobné jak vejce vejci. Tedy alespoň na první pohled. Na
pohled druhý jsou tu jisté odlišnosti. Monster II je o fous (2-3 %) rychlejší a
je i o trošku stabilnější při přetaktování. Na druhou stranu je tu fakt, že
12MB kartu zatím u nás nabízí jen Creative. Má 12 MB smysl? Má. Zatím sice
nejsou hry, které by větší texturové paměti využily, ale v brzké budoucnosti se
jistě začnou objevovat, a pak byste mohli litovat svého rozhodnutí ušetřit a
koupit 8MB verzi. Pokud navíc do budoucna plánujete SLI, sáhněte výhradně po
12MB verzi v SLI musí mít totiž obě karty stejnou konfiguraci. Za SLI stejně
utratíte hromadu peněz, takže rozdíl ceny mezi 8 a 12MB verzí již tak velkou
roli hrát nebude. Co vám doporučujeme? 12 MB Voodoo2 kartu pokud budou k
dostání od Creative i Diamondu, rozhodněte se pro tu levnější, nebo třeba pro
tu, která má lepší softwarový bundle.
Suma nebo sumárum
V prvé řadě nutno zdůraznit, že Voodoo2 je opravdu rychlé, nebo radši
opravduzatraceněsakrarychlé. Kompatibilita ve hrách sice není stoprocentní, ale
přesto je tolik titulů, které s Voodoo2 chodí bez problémů, nebo pomocí
jednoduchého opatchování, že není proč si stěžovat, zvláště pokud problematice
alespoň trochu rozumíte. Takže pro Voodoo2 hovoří jak výkon, tak i kvalita
obrazu, a samozřejmě dostupnost her. Jsou tu ale i jistá proti. Výkonu Voodoo2
dosáhnete až s opravdu nadupaným počítačem, vybaveným procesorem Pentium II,
pokud máte PC s "neinteláckým" procesorem, nebo "pomalejšími" Pentii 166 MHz či
200 MHz, dosáhnete (kromě možnosti vyššího rozlišení) téměř stejných výsledků s
klasickým Voodoo Graphics. Voodoo2 má tedy smysl jen pokud Pentium II máte,
nebo si jej hodláte velmi brzy pořídit. Od věci není ani jeho cena. 8-10 tisíc
Kč bez DPH za jednu Voodoo2 kartu je sice adekvátní vůči cenám v zahraničí, asi
stěží to ale bude adekvátní k peněženkám většiny z vás. Ceny ovšem půjdou
postupně dolů (a s nimi i ceny Voodoo Graphics karet což pro vás může být ještě
zajímavější) pokles cen je očekáván zejména s příchodem Voodoo2 karet od
ostatních výrobců (např. STB, Jazz, Miro, Canopus), které by se měly objevit
během května. Rozhodnutí necháme tedy jako obvykle na vás, ale jako pomůcku
jsme připravili ještě "pohled jinam" tedy přehled ostatních dostupných a
připravovaných 3D akcelerátorů.
Pohled jinam
Pokud si myslíte, že Voodoo2 pro vás není to pravé, ať už z důvodů cenových či
jiných, připravili jsme pro vás stručný přehled alternativ, které se vám v
současné době nabízejí.
3Dfx Voodoo Graphics
I když má "jednička" na krku již nějaký ten měsíc, stále existuje mnoho důvodů,
proč se pro tento čipset rozhodnout. V prvé řadě to je stále bezkonkurenčně
nejvíc dostupných her, v druhé řadě pak téměř bezproblémový provoz s velmi
slušným výkonem a v třetí řadě cena. Již dnes kartu Voodoo Graphics seženete za
necelé 4 000 Kč bez daně (ovšem musíte se trošku snažit) a po pravdě řečeno je
prakticky jedno, zda si koupíte značkovou nebo neznačkovou. Cena Voodoo
Graphics by měla již velmi brzy klesnout a v létě by tak karty s tímto čipem
mohly být za méně než 4 000 Kč s daní.
3Dfx Voodoo Rush
Voodoo Rush byl spíše krok vedle. Dnes se s touto kartou setkáte hlavně v
nových sestavách levných "herních PC" u některých firem, což nepovažujeme za
nejšťastnější. Voodoo Rush je sice slušná 3D karta, ovšem na rozdíl od svého
brášky má občas problémy s některými (i novějšími) hrami. Voodoo Rush tedy
berte jen v případě, že bude opravdu VELMI LEVNÁ.
3D Labs Permedia 2
To, že se Permedia 2 dostala mezi herní čipy, byl tak trochu omyl. Permedia 2
byla totiž navržena jako levná akcelerace OpenGL a jiných 3D API v
profesionálních aplikacích (3D studio, CAD programy). Díky tomu má Permedia 2
velmi dobrou 2D akceleraci, výtečnou podporu OpenGL v profesionálních
programech (Quake s ní ale snadno nerozeběhnete) a "jen" slušnou podporu her.
Permedia 2 je tedy ideální v kombinaci s Voodoo nebo Voodoo2 pro ty, kteří
pracují s profesionální vizualizací (3D studio) a zároveň velmi rádi hrají hry.
ATI Rage PRO, Rage PRO Turbo
S Rage PRO se ATI vrátilo mezi "smetánku" výrobců grafických karet. I tak jsou
ale možnosti Rage PRO trošku sporné. 2D část je bez debaty výborná, 3D část je
pak velmi výkonná na jedné straně, ovšem občas i pokulhává na straně druhé.
Příkladem může být Jedi Knight, se kterým Rage PRO dokáže divy (až 1 280 x x 1
024, plynulé to je ještě v 1 024 x 768), na druhou stranu je tu ale Quake,
který na nedávno vydané beta-verzi miniportu není zrovna nejlepší. Mnoho her
pak na Rage PRO běží velmi dobře, ovšem kvalita obrazu je definitivně horší než
u 3Dfx. Pokud ale máte Pentium II s AGP, může pro vás být Rage Pro zajímavý
jako velmi dobrá AGP karta (zvládá režim 2x). Jiný případ velmi dobrého využití
Rage PRO je karta ATI All in Wonder PRO, která má v sobě navíc televizi,
teletext, grabování videa a v budoucnu i dekodér MPEG2.
Intel i740
Vzhledem k tomu, že se již karty s tímto čipem prodávají, je známo i ledacos o
jejich výkonu. Fakta jsou tedy taková, že i740 je velmi slušný ve 2D, ve 3D má
pak sice nebývalou kvalitu obrazu, ovšem výkonem nestačí ani na RIVU 128 ani na
Voodoo2. Přesto je i740 velmi zajímavá volba. Zejména proto, že se jedná o
velmi levný čip (a tedy i karty by měly být levné), i740 se nakonec bude dělat
jen v AGP verzi, a je momentálně jediným čipem, který zvládá plnohodnotné AGP
2x včetně sideband. I740 bude tedy rozhodně vhodný pro majitele Pentií II,
kteří hodlají hrát jen "rekreačně" nebo mají v plánu pořízení dalšího 3D
akcelerátoru (třeba Voodoo2). I740 chodí samozřejmě i s OpenGL hrami (Quake,
Quake II, Hexen II). Obrovskou roli pro i740 by koneckonců mohla hrát i cena.
Pokud by se totiž karty s tímto čipem prodávaly za skutečně rozumný peníz (tj.
okolo 3-4 000 Kč bez DPH), byly by asi nejlepší volbou pro počítače se sběrnicí
AGP.
Nvidia RIVA 128 a ZX
Riva 128 se již také řadí k "držákům", a to i přes fakt, že se objevila celých
12 měsíců po Voodoo Graphics. RIVA 128 je známá svým "hrubým výkonem" tedy
velkou rychlostí ve hrách, ovšem horší kvalitou obrazu ve srovnání s Voodoo
Graphics, Rush či i740 a Verite 2x00. V poslední době se navíc objevují nové
verze ovladačů pro GLQuake i Direct3D, které jsou jednak rychlejší a často
obsahují i nové funkce, jako např. antialiasing. Jedním z nepříjemných omezení
pro RIVU 128 byla maximální velikost framebuffer paměti, 4 MB, a tedy i omezení
rozlišení akcelerovaných her na 800 x 600. To by měla překlenout nová RIVA ZX,
kterou bude možno osadit až 8 MB paměti.
Nvidia TNT (v přípravě)
Nedávno oznámený nástupce čipu RIVA vypadá (alespoň podle dostupných informací)
jako slibný kandidát na budoucího krále 3D karet. Vysoké hodnoty Fill rate (200
mp/s) a Polygon rate (až 8 M/s) slibují velmi dobrý výkon, stejně jako možnost
víceprůchodového renderování, podobně jako u Voodoo2. Zatím bohužel není známo,
kdy přesně bude čip TNT uveden na trh.
Matrox Productiva G100
G100 (kódový název je Twister) bude novou 2D/3D kartou, která má nahradit
Mystique ve střední třídě 3D karet (to je ta úroveň končící výkonem Voodoo
Graphics). 2D výkon by měl ovšem být opravdu výtečný a karta bude k dostání
snad již začátkem května, za velmi dobrou cenu.
Matrox G200
G200 má představovat "nekompromisní" výkon pro náročné uživatele. Pod touto
frází si lze představit 3D výkon pohybující se v intencích Voodoo2. G200 bude
mít velmi mnoho nových funkcí (i když méně než nové PowerVR). Navíc by G200
měla mít i pár fines, jako je KOMPRESE MPEG. Vypadá to velmi slibně, ovšem
půjde spíš o nástupce Millenia II tedy o kartu profesionální, než o ideální
herní zařízení.
Rendition Verite V 2x00
Verite si zatím nevybojovala příliš zvučné jméno, ačkoliv nabízí výbornou
kvalitu obrazu a velmi příznivou cenu. Bohužel V2x00 je velmi slabá, pokud jde
o vlastní výkon (nepomůže jí ani rychlejší procesor) a 2D část je velmi velmi
špatná. Verite je tedy zajímavá jen pro nenáročné hráče, kteří nehrají ŽÁDNÉ
DOSové hry (na V2x00 trhá na P120 i Doom), a chtějí při nákupu 3D karty
ušetřit, cena je totiž opravdu lákavá okolo 3 000 Kč.
Videologic PowerVR
PowerVR nebyla v době, kdy se objevila, vůbec špatná karta. Bohužel, pokud se
týče výkonu a zejména počtu dostupných her, nemohla soupeřit s 3Dfx. Pro
slušnou rychlost bylo navíc nutné alespoň Pentium 200, což bylo mnohem víc, než
co tehdy vyžadovalo 3Dfx. Jediné, čím PowerVR karty opravdu vynikly, byla cena
vzhledem k výkonu opravdu zajímavá.
Videologic PowerVR second (nebo next) generation
Nové PowerVR obsahuje hardwarový Bump mapping, který nezatěžuje 3D čip,
bilineární filtrování v jednom cyklu, trilineární ve dvou a nakonec i
anisotropní filtrování ve čtyřech cyklech. Má možnost plného antialiasingu a
všechny funkce, které budou obsaženy v DirectX 6. Samozřejmostí je podpora
OpenGL, a to nejen herního miniportu ale i kompletní ovladače. Výkon vypadá
báječně (někde nad úrovní Voodoo2), ale na skutečná měření si budeme muset
počkat do června.
A co ostatní
S3 je momentálně mimo. Jejich Virge, jedna z prvních vlaštovek, je momentálně v
době kamenné, a připravované modifikace asi ničemu nepomohou. Firmy Trident a
Cirrus Logic nakonec závody 3D karet vzdaly a celkem chytře se vrhly na výrobu
levných AGP karet, které budou již velmi brzy potřeba pro nové levné systémy s
Pentiem II. Budoucnost je tady jasná levné PCI a AGP karty na 2D za 1-2 000 Kč,
levné ale slušné 3D PCI či AGP karty za 3-4 000 Kč a nad 5 000 Kč zůstane crame
de la crame.
Jak z toho ven?
Karta Voodoo2 je výtečná. Dokázala totiž splnit téměř všechna očekávání, snad s
výjimkou zpětné kompatibility, která je "jen" na 80 %. Je to v současné době
nejrychlejší, nejlepší a také nejdražší herní karta. Ovšem cena okolo 200
dolarů za 8MB verzi není přemrštěná, za své peníze totiž dostanete prakticky
dvojnásobek možností a výkonu Voodoo Graphics zkuste si to porovnat třeba s
procesory. Přesto ale nemůžeme Voodoo2 doporučit úplně všem, rozhodněte se
proto, do které z následujících skupin patříte.
Pokud hrajete hry opravdu náruživě a hodláte být na vrcholku počítačového
potravního řetězce, je pro vás dnes jen jediná možnost Voodoo2. Jako 2D kartu
pak můžete použít třeba ET 6100 (to je levné řešení), nebo RIVU 128 (to je
luxusní řešení), u AGP je zajímavý i740 a ATI Rage Pro, pro profesionály pak
nelze než doporučit kombinaci s Permedií2 nebo MilleniemII. Voodoo2 vám navíc
nechává neustále otevřenou možnost upgradu na režim SLI, tím pádem téměř
zdvojnásobení výkonu i to má něco do sebe.
Náruživý, leč šetřivý hráč má dnes obrovskou příležitost v "klasickém" 3Dfx,
které půjde s cenou jistě rychle dolů (a je zatím nejméně problémové a nejlépe
fungující řešení), zajímavá je stále i RIVA 128. Šetřiví majitelé Pentia II
jistě najdou zalíbení v i740.
Pokud stále nejste rozhodnuti, případně jste již vybaveni Voodoo "jedničkou" a
nevíte, zda máte jít do Voodoo2, pak možná (stejně jako já) počkáte na letní
nášup karet, zejména na slibný PowerVR, který by nám všem mohl ušetřit pořádnou
hromadu peněz a o ty vždycky jde, ne?
Článek vznikl ve spolupráci s časopisem Score.
8 1049 / kat









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.