Všední bojůvky o velké peníze

Válka na všech našich trzích pokračuje. To znamená, že je o nás zájem, protože náš potenciál nezmizel. Přicháze...


Válka na všech našich trzích pokračuje. To znamená, že je o nás zájem, protože
náš potenciál nezmizel. Přicházejí zprávy o nových implementacích podnikových
informačních systémů (ERP), také o nahrazení některého z těchto systémů jiným.
Distributoři PC se rovněž mohou pochlubit růstem. Telekomunikační válka o
zákazníky však měla znamenat nabídku rafinovaných minutek připravených
šéfkuchaři, dnes už je ale jasné, že půjde spíše o všední kotlíkový guláš či
"eintopf".
Kde jsou ty doby, kdy jsme hltali zprávy o novinkách týkajících se osobních
počítačů? Za posazení PC v supera hypermarketech do regálu ve výšce očí se dnes
bojuje stejně urputně jako o umístění zboží určeného k akčnímu výprodeji. O
nákupu PC do domácnosti tak může nakonec rozhodovat fakt, zda lze jeho
přepravní krabici za co chytit. U tiskáren určených k použití v domácnosti
uvedený princip platí již delší dobu. Komu by se však snad tyto "pecky"
(rozuměj PC) zdály být pouhou drobotinou, pak ať si uvědomí, že v oblasti
prodeje PC dnes jde o ještě tvrdší byznys než v ERP. Aby firma obstála v
distribuci osobních počítačů, musí prodávat po věrtelích a zisk? Ten může
počítat snad jen po hrstech. Přesto dodavatelé PC rostou i u nás. Za poslední
rok na našem trhu povyrostli kromě těch zahraničních všichni velcí domácí
distributoři. Nejvíce získaly společnosti ATComputers (celkový obrat 1,93
miliardy korun), konkurenční Libra (celkový obrat 1,821 miliardy korun) a
rovněž ProCA (celkový obrat 2,286 miliardy korun, se zahraničními pobočkami
dokonce 2,788 miliardy korun). To znamená více než o kolik rostl trh, který byl
už loni plný. Takže na čí úkor rostly? Největší z největších v oblasti PC,
Compaq, vyslovil před pár lety při vyhlašování svých výsledků prodeje osobních
počítačů názor, že velcí dodavatelé rostou na úkor "stovkařů". Když se však
dnes podíváme na neustále rostoucí prodeje ("numbers") nejviditelnějších firem,
pak už toho na ty naše stovkaře mnoho nezbývá. Kdy se tedy zavře voda nad těmi,
kteří prodávají "pouhé" tisíce PC? Obě tyto skupiny výrobců jsou odsouzeny, tak
jako tak, do role prodejců s minimální marží, kteří se budou muset orientovat
na přidanou hodnotu, tj. na služby spojené s prodejem PC od Compaqu, HP nebo od
některého úspěšnějšího domácího dodavatele. Původně jsem měl na mysli formulaci
"prodávat značková PC" avšak co dnes značka znamená, natožpak u PC? Dnes už
přece není problém vyrobit cokoliv, ani vyrobit toto cokoliv v požadované
kvalitě. Dnes už záleží pouze na tom, pod jakým fetišizujícím názvem se toto
zboží např. Hugo Boss, Adidas, Nike, Ray Ban, nebo Made in Prostějov, China,
Vietnam "pouze" prodá.
Pryč však už od PC, stále se zlevňujícího těžítka na (pracovním) stole. Máme i
jiné, všední starosti, než předstírat, že umíme používat Excel. Žijeme čtvrt
roku po liberalizaci telekomunikací, dané zákonem. V éteru už zaznělo, že deset
let po revoluci sice zákony máme, avšak k dokonalosti právního státu patří
maličkost možnost je naplňovat, včetně toho o deregulaci telekomunikací.
Z rozhodnutí regulačního orgánu, Českého telekomunikačního úřadu, mohly
společnosti Contactel a Aliatel konečně uzavřít dohodu s Českým Telecomem
ohledně cen za propojení. Contactel tímto ohlášením definitivně ztratil možnost
cenného momentu překvapení, daného rychlým prvním úderem. Tohoto taktického
tahu kdysi využila jeho sesterská společnost, švýcarská Sunrise, a na Silvestra
před několika lety odstartovala svůj konkurenční boj se státním Swisscomem.
Podobné plány proto musejí být pro zachování zmíněného momentu překvapení
utajeny.
Kdo tedy u nás umí vydělávat na trhu telekomunikací? Zdá se, že v této oblasti
budou mít navrch spíše mobilní operátoři, a to u všech vrstev obyvatelstva.
Důchodcům připadá být (po právu) placení dvou stovek paušálu Českému Telecomu
za pevný telefon moc, a proto se nově učí venčit svého psa, v nejisté ruce
držíce mobil fungující na předplacenou kartu, mnohdy koupenou jejich dobře
situovanými, více než čtyřicetiletými dětmi. Mobilní operátoři si proto už dnes
mnou ruce a přes probublávající cenovou válku si pořádně pěchují kapsy kapsy
svých akcionářů.
Český Telecom se mezitím stále více orientuje na datové přenosy. Nedávno
ohlásil, že bude kromě běžných (pevných) hlasových a datových služeb pro Škoda
Auto nadále provozovat i její komunikační síť propojující s využitím
technologie Frame Relay celkem 140 obchodníků této značky. Kromě toho se stal
pro tuto společnost hlavním dodavatelem hlasových telekomunikačních služeb,
takže sféru velkých zákazníků ze zřetele nepouští. Volitelné cenové programy
pro podniky, ze kterých vycházely i podmínky podepsané smlouvy, začíná Český
Telecom poskytovat od 1. dubna 2001.
1 0475 / vox









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.