Vybíráme telefonního operátora

Doba, kdy bylo možné pro volání z pevné linky používat pouze služby Českého Telecomu, již pominula. Uživatelé si ...


Doba, kdy bylo možné pro volání z pevné linky používat pouze služby Českého
Telecomu, již pominula. Uživatelé si nyní mohou vybírat z nabídek
alternativních operátorů, kteří rovněž poskytují hlasové služby prostřednictvím
fixní telefonní sítě. A mnohdy se značnou úsporou.

Hlasové služby tvoří stále jednu z nejdůležitějších a nejpoužívanějších složek
telekomunikačních sítí. Po dlouhou dobu byl ale jediným fixním operátorem na
našem trhu Český Telecom, takže nebylo moc z čeho vybírat, i když svým
zákazníkům nabízel a stále nabízí bohatý výběr tarifů. S postupem času však
jeho řady doplnili takzvaní alternativní operátoři, kteří nyní mnohdy přinášejí
levnější ceny hovorného, menší měsíční poplatky nebo výhodnější časový
harmonogram. Jejich počet se přitom neustále rozrůstá stejně jako množství
tarifů. Jak se ale vyznat v jejich nabídce a jak zvolit toho správného
telefonního operátora, a tím snížit náklady na telefonování?

Malý háček na úvod
Ještě předtím, než zaměříme pozornost na konkrétní faktory, které by mohly
ovlivnit výběr fixního operátora, je nutno podotknout, že využívat služeb
alternativních operátorů se obecně nevyplatí všem zákazníkům. Zejména pak těm,
jejichž telefonní účet činí měsíčně částku menší než pět set korun (jde
především o domácí uživatele). Operátoři nabízející své služby prostřednictvím
volby nebo předvolby operátora si totiž pronajímají u Českého Telecomu určitou
část jeho sítě, a tudíž je přes něj část hovoru stále uskutečňována. Stále jste
tedy nuceni platit poplatky Telecomu podle vámi zvoleného cenového tarifního
programu (nelze přitom využít tarif Home Mini). Služby alternativních
operátorů, kteří se navíc zaměřují spíše na dálkové hovory, se tedy vyplatí až
v momentě, kdy protelefonujete částku stanovenou dominantním operátorem.

Na co si dát pozor
Ač se to zdá být paradoxní, při využívání služeb alternativních operátorů,
kteří nabízejí své služby převážně malým a středně velkým podnikům, jejichž
telefonní účty se měsíčně pohybují řádově v tisícikorunách, je nejdůležitějším
krokem správný výběr základního tarifu Českého Telecomu. Ten nabízí spoustu
různých cenových programů podle toho, zda voláte nejvíce místně, či
meziměstsky, nebo například večer mimo špičku. Většina z nich navíc obsahuje
volné minuty, což je bonus bezesporu k nezaplacení (převážná část obyvatel
využívá stále tarif Home Standard pro nízký paušál a vysoký volný kredit). Při
výběru operátora je rovněž nutné brát zřetel na rozdíly, které jednotlivé
společnosti rozdělují jde hlavně o minimální provolanou částku (zavázání se k
tomu, že na hovorném utratíte určitý finanční obnos), která se u každého
operátora liší a někteří ji například nežádají vůbec, nebo způsob tarifikace
někteří operátoři účtují hovory po vteřinách, jiní po minutě a další zase po
půlminutě a podobně. Přes určité operátory se navíc můžete připojit také k síti
internet, někteří si účtují aktivační poplatky a jiní zase nikoliv. Výhodou u
některých operátorů mohou být rovněž množstevní, objemové nebo jiné slevy na
volání do vybraných zemí. Každý alternativní operátor nabízí zkrátka něco
navíc, aby se od ostatních dostatečně odlišil.

Příklady nabídek
Jako první začala na českém telekomunikačním trhu pevných linek poskytovat
telefonní služby přes volbu operátora společnost Aliatel, a to v rámci své
služby Business Call Smart se zaměřením na firemní segment. Ta je však skutečně
finančně výhodná pro zákazníky, jež provolají více než 1 000 Kč měsíčně. Stejně
tak i GTS se víceméně soustředí na firemní klientelu (domácnostem nabízí tarif
Volba Doma), přičemž podmínkou užívání jeho tarifu Volba Profi je provolání
minimální částky 200 Kč měsíčně. Naopak společnosti Contactel (Contactel Duo)
či Czech On Line (Volný Volba 1020) se zaměřily především na "domácnosti" či
opravdu velmi malé podniky s měsíčním telefonním účtem kolem 500 Kč. U obou
firem je výhodné především volání do mobilních sítí. Stále více zákazníků si
objednává rovněž telekomunikační služby Českých radiokomunikací (Bluetone Voice
1044), které nabízejí možnost odesílat a přijímat SMS na pevné lince (1,90 Kč
za jednu SMS bez DPH). Dalším hráčem na trhu je společnost eTel (eTel Easy
Call), která svými řešeními šité na míru firmám, nabízí několik tarifů, každý
zaměřený na jinou velikost firmy. Jako provozovatel hlasových služeb může
posloužit i společnost Tele2, která se zapsala do tváře veřejnosti především
masivní reklamní kampaní a popularitu si získala díky levným hovorům do
zahraničí a nulovou nejnižší zpoplatněnou částkou. Zároveň neplatíte ani za
registraci, měsíční paušály ani žádné jiné skryté poplatky. Stejně tak ani
další alternativní operátor Tiscali nepožaduje povinné provolané minimum a
navíc přináší internetová volání, která jsou výhodná zejména pro uživatele
připojující se často přes den ve špičce na kratší dobu. Všichni zmínění
operátoři nabízejí oproti Českému Telecomu levnější hovory ve všech kategoriích
(místní, meziměsto, zahraničí i mobilní sítě). Stále však platí pravidlo, že je
potřeba platit měsíční paušální poplatek Telecomu a alternativnímu operátorovi
za služby.


Jak vybírat?
1Prostudujte své telefonní účty a zjistěte, kam nejvíce voláte.
2Zjistěte, zda je služba v místě vašeho působení nabízena.
3Zvolte správný základní tarif Českého Telecomu.
4Porovnejte konkrétní nabídky operátorů a podmínky poskytování jejich služeb.
5Porovnejte aktivační poplatky; některé firmy je při splnění daných podmínek
vracejí zpět.
6Dbejte na servisní služby, technickou podporu a reference (nebojte se zeptat,
k dispozici jsou bezplatné informační linky).
7Prostudujte možnosti slev a jiných výhod, které vám pomohou snížit náklady na
telefonování.










Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.