Vyhledávače a podniky

Podobně jako rozmach komunikačních služeb typu instant messaging (IM) uvnitř organizací se nově rozšiřují i desktopo...


Podobně jako rozmach komunikačních služeb typu instant messaging (IM) uvnitř
organizací se nově rozšiřují i desktopové vyhledávače. Novému trendu často
poměrně laxně přihlížejí správci podnikových informačních systémů.
Příval nových vyhledávacích programů v čele s lokálním vyhledávacím nástrojem
od společnosti Google si hledá cestu do stolních počítačů uživatelů. Činí tak
ze stejného důvodu, jako to před lety udělal neschválený software služby IM.
Vyhledávací software je pro mnohé uživatele velmi užitečný.
Lidé stráví nesmírné množství času prohledáváním pevného disku, aby našli
složky, e-maily, soubory, a již prohlédnutých webových stránek, které obsahují
informace potřebné pro práci. Odhady časových ztrát a z nich plynoucí nižší
produktivita práce se u hledajících uživatelů stolních počítačů velmi lišily.
Ve velkých organizacích se postupně ustálily na hodnotě tři hodiny za den a
zaměstnance.
Byly dny, kdy jsem i já trávil čas zahrabán v hledání informací, přesto věřím,
že zmíněný časový údaj je trochu nadsazený. Bez ohledu na přesné odhady není
sporu o tom, že řada pracovníků zejména vědců a ostatních profesí pracujících s
velkými objemy dat potřebuje pomoc. Z toho plyne i tlak obchodníků na vývoj
desktopových vyhledávačů určených pro podnikovou sféru.
Zaměstnanci berou problém do vlastních rukou, minimálně když jde o hledání
informací v jejich stolních počítačích. Hodně lidí, se kterými jsem během
posledních měsíců mluvil, říkalo, že používají vyhledávač Google. Podobné
vyhledávače pro stolní počítače jsou již dostupné nebo budou brzy uvedeny na
trh společnostmi X1 Technologies, METa, Apple Computer, Yahoo, Microsoft a
dalšími. Řada uživatelů se chystá stahovat tyto nástroje a instalovat je do
sdílených počítačů bez ohledu na důsledky. S rostoucím využíváním IM zjistily,
podniková IT oddělení, že široké použití volného softwaru představuje bažinu
vážných bezpečnostních problémů. Rizika zahrnují přenos čistě textových zpráv,
schopnost maskovat se jako jiná osoba a nezajištění dokumentace datové výměny.
Zdá se, že se historie opakuje i s desktopovými vyhledávači. Betaverze
lokálního vyhledávače Google byla dostupná pouze několik měsíců, a již se
vynořují některé znepokojující informace týkající se bezpečnostních rizik s
použitím vyhledávače souvisejících. Nebezpečí spočívá v tom, že vyhledávací
programy kopírují informace v průběhu spouštění a ukončování událostí
týkajících se VPN (Virtual Private Network), které využívají technologie SSL
(Secure Socket Layer). Tyto informace jsou poté přístupné lidem, kteří v
pozdější době používají stejný počítač.
Toto specifické téma nemusí být problémem všech lidí nebo všech organizací. Ale
mělo by sloužit jako budíček pro IT manažery. K rozmístění vyhledávačů pro
desktopy, stejně jako v případě IM softwaru, je třeba přistupovat z perspektivy
podniku.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.