Vylaďte si svůj dodavatelský řetězec

Společnosti i jednotlivci někdy nechtějí interní informace předávat partnerům z rozličných důvodů konkurenčních,...


Společnosti i jednotlivci někdy nechtějí interní informace předávat partnerům z
rozličných důvodů konkurenčních, kontrolních nebo prostě jen tak. Pokud je ve
vaší moci přinutit je k tomu, pak je vše v pořádku.

Časopis McKinsey Quarterly (www.mckinseyquarterly.com) přišel se zajímavým
pohledem na výzvy okolo konsolidace dat zásobovacího řetězce a s radami, jak
využívat vlastní IT zdroje tak, abyste zachytili ta nejdůležitější data. Podle
společnosti McKinsey je problém v tom, že společnosti dnes nejen kupují od
vzdálených zdrojů, ve snaze ušetřit, ale také často spoléhají na další smluvní
partnery, které využívají k transportu zboží po celé zeměkouli. Z toho vyplývá,
že kritická data zásobovacího řetězce (kvalita, zásoby zboží, kapacita a
podobně) jsou uzamčena v IT systémech a tabulkových procesorech mnoha
společností (namísto toho, aby byla soustředěna v jediném systému).
Kromě neefektivity nadměrných investic do IT je zde další problém, a to ztráta
horizontálního přehledu společnosti nevidí kompletní obrázek. Při hledání
řešení lidé z McKinsey vyzpovídali několik globálních high-tech společností,
které své výrobní procesy a logistiku ponechaly na outsourcingu, a dospěli k
následujícím tipům pro znovusjednocení dat zásobovacího řetězce:
1. Přizpůsobte informační toky příslušným typům zásobovacích řetězců. U módních
produktů, jako jsou například iPody, se zaměřte na IT spojení, která vám
pomohou rychle se přizpůsobit poptávce tím, že zlepšují koordinaci mezi
návrháři a dodavateli. Pro komodity typu televizních lamp se naopak soustřeďte
na informace o ceně a stavu skladovacích prostor.
2. Implementujte propracovanější monitorovací funkce nebo systémy, které vám
dovolí extrahovat klíčová data jak od dodavatelů, tak ze systémů jejich
zásobovatelů.
3. Myslete multifunkčně a využívejte detailní výsledkové listiny. Vaši nákupčí
mohou být oceňováni za výběr nejlevnějšího dodavatele, zatímco může výrobní
skupina dostávat bonusy za udržování vyváženého poměru zásob. Uspořádejte
setkání obou skupin, kde se domluví na výkonnostním standardu. Jedině tak si
můžete být jistí, že budete vědět, která data potřebujete od svých dodavatelů
získávat.
I když zpráva společnosti McKinsey dává smysl, míjí cíl v jedné klíčové
oblasti: lidské povaze. Společnosti i jednotlivci někdy nechtějí interní
informace předávat partnerům z rozličných důvodů konkurenčních, kontrolních
nebo prostě jen tak. Pokud je ve vaší moci přinutit je k tomu, pak je vše v
pořádku. Jestliže však takovou silou nedisponujete, budete muset přijít s
nějakou lukrativní nabídkou, než bude vašemu IT oddělení umožněno klíčová data
těžit. Nakonec krátká poznámka k outsourcingu. Nedívejte se na tento fenomén
jako na něco špatného. Nakonec totiž zvětší ekonomický koláč pro všechny.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.