Výroba tenkých displejů nabírá na obrátkách

Zájem o tenké displeje nutí jednotlivé producenty značně investovat do výrobních závodů. Přitom jde o finanční č...


Zájem o tenké displeje nutí jednotlivé producenty značně investovat do
výrobních závodů. Přitom jde o finanční částky v řádu několika miliard dolarů.
Začátkem září hned dvě významné společnosti Samsung a LG Electronics oznámily,
že hodlají v nejbližší době posílit výrobní kapacity v oblasti tenkých
obrazovek s velkou úhlopříčkou. Zatímco LG se soustředí na zařízení typu PDP
(Plasma Display Panel), Samsung vidí svoji budoucnost spíše v zobrazovačích
typu LCD (Liquid Crystal Display).
Strategie obou firem přitom vychází ze dvou předpokladů. Prvním z nich je to,
že trh s uvedenými typy zařízení bude v následujících letech výrazně růst. To
je přitom podle analytiků jisté, neboť konkurence v této oblasti snížila ceny
takových produktů na zatím nejnižší úroveň a v současnosti nejsou žádné známky
toho, že by se trh začal saturovat. Druhým je zaměření na typ zobrazovací
technologie. Oba konkurenti PDP i LCD totiž mají své silné i slabé stránky,
takže vítěze není možné jednoduše stanovit. Pozorovatelé však soudí, že
dominantní by se nakonec mohl stát ten, kdo lépe osloví koncového uživatele.
Nová linka firmy LG dokáže z jednoho skleněného plátu vyrobit až šest displejů
PDP a v nejbližší době má podle mluvčího firmy přejít dokonce na režim až osmi
obrazovek. Měsíčně by přitom závod mělo opustit až 120 000 panelů (v případě
osmiobrazovkového procesu by to bylo okolo 160 000 jednotek).
Výroba LCD v nové hale Samsungu by měla být zahájena již v dubnu příštího roku
a plány předpokládají, že primární plát LCD bude mít rozměr 187 x 220 cm, z
nichž se dá vyrobit osm obrazovek s úhlopříčkou 40 palců, respektive šest
modelů s 46palcovou diagonálou. Podobně koncipovaný závod Samsung otevřel již
letos na jaře, a to ve spolupráci se Sony. Jde o joint venture S-LCD, který má
sídlo v Jižní Koreji.
Philips trh opouští
Například Philips se ale rozhodl jít opačnou cestou. Svou výrobu levnějších
plochých obrazovek a televizí předá čínské společnosti TPV Technology, která se
tak stává jedním z největších výrobců zařízení tohoto druhu na světě. Sám si
přitom hodlá ponechat jen produkci high-endových displejů. Přestože budou
uvedené monitory nižší kategorie vyráběny čínskou společností, i nadále ponesou
označení firmy Philips. Obrat s předanými zařízeními u Philipsu v loňském roce
činil přibližně 2 miliardy dolarů (asi polovinu příjmu činila kontraktační
výroba pro jiné zájemce). Na základě uzavřené dohody se Philips stal mimo jiné
15% podílníkem uvedené asijské společnosti. Po převodu výrobních kapacit bude
TPV produkovat ročně asi o 3 miliony monitorů více, což představuje asi
desetinu celkových dodávek této firmy na trh. Více než polovinu z nich budou
přitom tvořit LCD zařízení.

Situace na trhu
Co se týče celkového objemu, trhu dominují LCD zařízení, částečně i kvůli tomu,
že jejich výroba je oproti plazmovým modelům přece jen o něco levnější a že se
lépe prodávají i jako samostatné televizní přijímače, zvláště ty, jejichž
velikost úhlopříčky zobrazovací části se pohybuje okolo 40 palců. Technologie
PDP je nasazována zejména v televizorech s úhlopříčkou větší než 30 palců, a
pokud si chce někdo pořídit opravdu velkou obrazovku, pak je plazmová varianta
v podstatě jedinou alternativou. Největší konkurenční boj přitom existuje právě
u zobrazovačů, jejichž úhlopříčka se pohybuje na rozmezí 30-40 palců.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.