Vyšší zisky z elektronické zábavy

Na trhu elektronické zábavy letos panuje všeobecné očekávání zvyšujících se zisků. První z konzolí nové gene...


Na trhu elektronické zábavy letos panuje všeobecné očekávání zvyšujících se
zisků.

První z konzolí nové generace už je tu, další dvě dorazí letos. Ve znamení
souboje tří titánů proběhl i tradiční veletrh E3 v Los Angeles. Rozmach herních
konzolí však není jediným trendem v oblasti elektronické zábavy. Microsoft,
Nintendo, Sony. To jsou v poslední době největší hráči na trhu elektronické
zábavy, a díky faktu, že všechny tři společnosti uvedou nebo uvedly konzoli
nové generace v rozmezí jednoho roku, se jejich řevnivost ještě umocní. Stánky
těchto rivalů patřily k tomu nejzajímavějšímu i na letošním Electronic
Entertainment Expo, který proběhl od 10. do 12. května, tradičně v Convention
Center v Los Angeles. Nové generace herních zařízení by měly opět nastartovat
růst stagnujícího trhu. Rok 2005 byl totiž poprvé v historii moderní
elektronické zábavy poklesovým oproti předchozímu roku co se týče počtu
prodaných her a tržeb za ně americký trh zaznamenal pokles z 250 a 228,5
milionu kusů, respektive pokles ze 7,4 na 7 miliard dolarů.

Souboj titánů
Microsoft má před svými soky značný náskok, jelikož jeho Xbox 360 se prodává
již od loňského listopadu. Podle odhadů společnosti bude do letošního léta
prodáno pět milionů kusů a Bill Gates vyjádřil přání, aby se společnosti
podařilo toto číslo zdvojnásobit do doby uvedení konkurenčních přístrojů. K
tomu dojde již na podzim launch PlayStation 3 od Sony je naplánován na 11.
listopadu v Japonsku a 17. listopadu v Austrálii, Evropě a USA. U konzole Wii
od Nintenda sice není ještě úplně přesné datum stanoveno, nicméně má rovněž
proběhnout ve čtvrtém čtvrtletí tohoto roku. U nás bude souboj této trojice o
to zajímavější, že teprve letos na podzim bude na český trh uveden Xbox 360,
který v ČR doposud nebyl oficiálně distribuován a podporován. Herní konzole
obecně získávají stále větší převahu nad PC, alespoň ve světě. Například čísla
z USA hovoří jasně: v minulém roce se prodalo 190,5 milionu kusů konzolových
videoher v ceně přes šest miliard dolarů, oproti "pouhým" 38 milionům kusů PC
her v hodnotě necelé jedné miliardy dolarů. Obliba videoher je dána mimo jiné
snadnou obsluhou; uživatel není na rozdíl od PC zatěžován leckdy složitou
instalací hry, neustálou potřebou aktualizovat softwarové ovladače a nutností
upgradovat jednotlivé komponenty počítače.

Konzole v ČR
U nás je situace trochu odlišná konzole sice získávají na důležitosti, ale
počítačové hry stále vedou. Například významná distribuční společnost Cenega
vykazuje z celkových prodejů her cca 75% podíl PC her v kusech, respektive 63%
podíl v Kč, zatímco konzolové hry představují pouze 25% část kusových prodejů,
respektive 37% obratu. Vyšší podíl konzolových her na obratu nežli na prodejích
v kusech je dán vyšší cenovou hladinou her určených pro konzole nežli
počítačových titulů. V ČR je prudší rozmach konzolových her bržděn několika
faktory. Díky nižší životní úrovni v porovnání se západní Evropou či USA je pro
domácnosti subjektivně snazší pořídit PC určené pro práci i zábavu nežli dva
přístroje pracovní počítač a konzoli pro videohry. Objektivní skutečnost, že
multimediální PC, které je pro hraní her navíc nutno poměrně pravidelně
upgradovat, je dražší nežli herní konzole a pracovní počítač dohromady, nehraje
při nákupním rozhodování mnoha spotřebitelů roli. Svoji úlohu hraje i rozdílná
dostupnost nelegálních kopií herních titulů. Významná část spotřebitelů používá
nelegální kopie počítačového softwaru (podle studie BSA se míra počítačového
pirátství v ČR dlouhodobě pohybuje kolem 40 %), a tedy i her. A vzhledem k
tomu, že počítačový software lze nelegálně pořídit mnohem snáze než pirátské
kopie konzolových her, dávají mnozí uživatelé přednost zábavě u PC.

Nástup handheldů
Poměrně novým herním trendem jsou tzv. kapesní konzole neboli handheldy. Ač se
rozhodně nejedná o nový tržní segment, po loňském uvedení handheldů nové
generace se značně zvyšuje nejen poptávka hráčů po těchto přístrojích, ale i
zájem herních vývojářů a vydavatelů o produkci titulů pro tyto platformy.
Handheldy jsou v současné době reprezentovány zejména produkty PlayStation
Portable (PSP) od Sony a Dual Screen (DS) od Nintenda. Zájem herních vývojářů o
tyto platformy byl dobře patrný i na květnové E3: 49 % vystavovatelů, tedy
téměř dvě stovky, mělo ve svém portfoliu alespoň jeden titul určený pro PSP či
DS.

Windows Vista i pro hráče
Platforma PC je však stále velice silná. Je potřeba si uvědomit, že konzolový
trh je rozdroben na několik platforem, které nejsou vzájemně kompatibilní,
zatímco trh PC her je v tomto ohledu homogenní jednotlivé tituly fungují na
všech počítačích s novějšími verzemi Windows. V této souvislosti není
překvapivé prohlášení Microsoftu, který oznámil, že chystaný operační systém
Widnows Vista bude hry podporovat mnoha konkrétními funkcemi. Některé očekávané
herní tituly jsou navíc již nyní vyvíjeny jen pro tento nový systém; například
válečná hra Brothers in Arms 3 od Ubisoftu či chystané akce od Electronic Arts
produkty Medal of Honor: Airborne a Crysis. Tyto hry se objeví až s launchem
operačního systému Windows Vista, tedy nejdříve začátkem příštího roku.

On-line a licence
Podle studie organizace ESA (Entertainment Software Association) hraje 44 % z
pravidelných hráčů on-line, což je oproti 19 % z roku 2000 velký nárůst. Studie
se sice týká jen Spojených států, rostoucí trend on-line hraní je nicméně
patrný v podstatě ve všech rozvinutých zemích.
Zajímavým trendem, který je k vidění už několik let a v poslední době se stále
prohlubuje, je využívání jmen a názvů z neherních oblastí, zejména knižních a
filmových licencí. Například 11 % všech vystavovatelů na E3 zaštítilo některý
svůj titul hollywoodskou osobností; za všechny jmenujme připravovanou hru
Scarface podle stejnojmenného filmu s Al Pacinem či titul Reservoir Dogs na
motivy filmu Gauneři od Quentina Tarrantina. Ověnčení hry zvučným filmovým
jménem obvykle zaručuje komerční úspěch, stejně jako navázání na úspěšné hry z
minulých let a vytváření druhých, třetích a dalších pokračování.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.