Vytáčený internet by mohl stát 11 Kč za hodinu

V souvislosti s ročním působením na postu generálního ředitele společnosti Český Telecom jsme Gabriela Berdára pož...


V souvislosti s ročním působením na postu generálního ředitele společnosti
Český Telecom jsme Gabriela Berdára požádali o rozhovor.

Co je pro vás v současnosti prioritou číslo jedna?
Samozřejmě zvyšování hodnoty společnosti Český Telecom pro akcionáře. V daném
okamžiku je největší prioritou plnění finančního plánu, který souvisí s
uváděním nových služeb na trh a se získáváním nových zákazníků.
Při řízení tak velké firmy ovšem člověk nikdy nemá jednu prioritu. Nelze se
koncentrovat pouze na jednu věc a říci, že mě nic jiného nezajímá. Počínaje
zkvalitňováním služeb, snižováním nákladů, snižováním počtu zaměstnanců na
optimální míru, zvyšováním efektivity přes informační systémy, rozvoj sítě jako
takové, synergické efekty s Eurotelem a najímáním nového šéfa Eurotelu konče,
to vše jsou dnes mé priority.

Jaké jsou technologické priority Telecomu?
Dnes je takovou prioritou zajištění perfektních služeb ve třech základních
oblastech, tj. obsah, datové služby a hlas. To, na čem dnes pracujeme, je
strategie přechodu sítě na kompletní IP síť, abychom snížili náklady síťového
provozu. Přechod na IP technologii je důležitý i pro zavádění nových produktů a
služeb, které se nad standardem IP dají zajišťovat mnohem snáze než doposud.

Do čeho tedy hodlá Český Telecom v blízké budoucnosti nejvíce investovat a jak
se to projeví na službách?
Investuje se hodně do rozvoje datových služeb a zejména do vysokorychlostního
přístupu k internetu. To je ten základní směr, kterým půjdeme. Nad tím je ještě
řada dalších věcí, např. služby obsahu, s tím související rozjezd digitální
televize či zavádění Ethernetu do domácností. Teď například běží pilotní
projekt, kdy nabízíme zákazníkům využití telekomunikační infrastruktury k
zabezpečení jejich objektů.
Významnou částí investic je zkvalitnění obsluhy zákazníků, protože většina
telekomunikačních společností má jeden problém, kterým je byrokratický přístup
a poměrně složité procesy při obsluze zákazníků.

Český Telecom je první mezi operátory v žebříčku Computerworld TOP 100 ICT
společností, i když mu klesl obrat a všem ostatním operátorům vzrostl. Jak
vidíte další vývoj?
I vývoj na telekomunikačním trhu je určován a regulován trhem. My jsme
několikrát zveřejnili naše výtky vůči umělým regulacím, a ty výtky se ukazují
jako oprávněné. Regulace tady nastavila velmi deformované telekomunikační
prostředí. Je dokonce protizákonná, protože neuplatňuje ani principy
stávajícího telekomunikačního zákona a už vůbec ne principy regulace existující
v rámci Evropské unie. Zabývají se tím samozřejmě soudy a budou se tím zabývat,
pokud bude regulace fungovat tak, jak funguje.
Díky této regulaci dochází k naprosto nesmyslnému přerozdělování peněz. Tedy že
regulátor nutí zejména Český Telecom poskytovat služby pod náklady. Používá
záměrně naprosto nesmyslnou regulaci podle zákona o cenách. Mimochodem, to byla
i jedna z příčin, proč neprošel telekomunikační zákon minulým legislativním
jednáním vlády. Právě kvůli tomu, že na ministerstvu informatiky byla opět
snaha prosadit do telekomunikačního zákona používání zákona o cenách. Podle
zákona o cenách regulátor totiž nemusí zdůvodňovat svá rozhodnutí. To není ve
světě běžná praxe. Není to praxe uplatňovaná ani v Evropské unii.
Trh je tedy výrazně deformovaný jak v neprospěch hráčů, tak v neprospěch
zákazníků, a zbývá jen doufat, že aplikací evropských regulačních principů,
které vypadají velmi rozumně, se nastaví normální fungování trhu.
Další vývoj je velmi těžké predikovat. Bude jistě směřovat k dalšímu růstu
datových služeb a lze předpokládat, že hlas se bude nadále přesouvat k mobilním
technologiím.

Jak byste reagoval na přetrvávající výtky uživatelů, že svou současnou cenovou
politikou se Český Telecom stal brzdou rozvoje internetu v ČR?
To není pravda. Vezměme si například vytáčený internet. Za hodinu vytáčeného
internetu dnes zákazník zaplatí zhruba 17 korun bez DPH. Díky regulacím je
zvýhodněna firma, která funguje jako ISP nebo alternativní operátor. Český
Telecom poskytuje celou síť, nese riziko výběru peněz plus všechny ostatní
náklady na infrastrukturu. ISP nebo alternativnímu operátorovi stačí vlastnit
jen modem nebo běžné připojení k IP síti, a to je všechno. Z jeho strany se
tedy jedná o investici, která není vůbec problematická.
Díky regulaci má z uvedené částky 17 Kč Český Telecom zhruba 8 korun, 9 korun
má ISP. ISP a ostatní alternativní operátoři nemají dokonce problém dělit se o
tuto částku i s ostatními portály. Jsou portály, se kterými se dělí v řádech
kolem 50 % a ještě přitom mají zisk.
Podle našich propočtů a několikrát jsme tento údaj dávali regulátorovi jsou
jejich finální náklady kolem 3 korun. To reálně znamená, že i v případě, kdyby
se nic nezměnilo, by vytáčený internet mohl stát 11 korun za hodinu.

Připadá vám normální, že je tady víc uživatelů mobilního nelimitovaného
připojení k internetu než uživatelů ADSL?
Je nesprávné porovnávat dvě různé technologie. Vysokorychlostní ADSL je určeno
na něco jiného než nelimitované připojení z mobilu. Zkuste si jedno a druhé, a
zjistíte, že každé je na něco určené. Jiný je reálný objem přenesených dat.
Každá technologie má svoje místo a jedná se o nesmyslné porovnání.
Mobilní připojení musíte porovnávat s klasickým vytáčeným připojením k
internetu. To nabízí stejnou rychlost i kvalitu.

Jak do budoucna vidíte synergii služeb mezi Eurotelem a Telecomem?
To, co nabízíme a budeme nabízet dál, je kombinace služeb datových a hlasových.

Lze této synergie vzhledem k plánované privatizaci a případnému opětovnému
dělení opravdu využít?
Případné opětovné dělení je spekulace. V současné době jsou akcionáři
rozhodnuti, že obě společnosti mají fungovat společně. Eurotel je 100% dceřinou
společností Českého Telecomu, což je rozhodnutí akcionářů, a to se musí
respektovat.
Koordinovali jsme společný projekt Eurotelu a Českého Telecomu na výběr
účtovacího systému, abychom dokázali zajistit synergii v technologické oblasti.
Spojili jsme Wi-Fi sítě. Vytvořili jsme pár společných prodejen Eurotelu a
Českého Telecomu, na kterých jsme si otestovali, jakým způsobem lze prodávat
produkty obou společností v jednom místě. Tento pilotní projekt se ukázal jako
velmi dobrý.

Jaký je největší rozdíl ve vašem působení na současné pozici proti původnímu
postu šéfa lokální pobočky Dell?
Mezi oběma pozicemi je velký rozdíl. Přicházím z počítačové branže, která je
orientovaná na výkon a kde existuje velmi intenzivní soutěž. Přicházím také z
branže, která byla podstatně méně regulovaná.
Na rozdíl od Dellu bylo v Českém Telecomu prostředí velmi byrokratické a velmi
hierarchické. Někdy jsem našel bizarní věci z hlediska interního fungování
firmy. Ty jsem musel osobně měnit, a to ve velmi krátkém čase.
Musel jsem vyvíjet osobní tlak na všechno na IT, HR, sítě, prodej i marketing.
Když si to vezmete, tak tady víceméně neexistoval marketing. Segmentace
zákazníků byla poměrně zábavná. Neexistovala analýza trhu či sledování chování
zákazníků. Když jsem šel osobně do obchodu nebo volal na centrum služeb
zákazníkům, marketing se divil, proč to dělám.
Většina lidí, kteří mně v práci zažili, vědí, že se dívám na detaily. V detailu
je skryto, jestli se to povede nebo ne. Někdy jsem proto kontroloval i dopisy
zákazníkům.

Jaké vy osobně využíváte služby společnosti, kterou řídíte?
Využívám data, hlas, konferenční hovory, službu dohledu, jsem člen toho pilotu,
je nejlepší si vše vyzkoušet na vlastní kůži, hraji si se StarZonou. Využívám
asistenční služby, když potřebuji něco sehnat, zajistit, jak se někam dostanu.
Nedovedu si představit službu, kterou nevyužívám, i když nemám doma pevnou
telefonní linku a nevzpomínám si, kdy jsem naposledy volal z telefonní budky.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.