Vývoj (nejen) mobilní telefonie

Penetrace mobily se ve vyspělých zemí blíží 100 %, lidé za ně ale přesto utrácejí nemalé peníze. Lídr v pro...


Penetrace mobily se ve vyspělých zemí blíží 100 %, lidé za ně ale přesto
utrácejí nemalé peníze.


Lídr v prodeji mobilních telefonů, společnost Nokia, očekává, že objem
mobilního trhu vzroste během příštího roku o více než 10 % ze současných 780
milionů přístrojů. Počet zákazníků mobilních služeb by pak podle ní měl v roce
2008 dosáhnout tří miliard, a to přestože firma na začátku roku vzpomínala až
rok 2010. Studie společnosti Gartner zase uvádí, že do konce roku 2009 by více
než 70 % všech prodaných telefonů mělo obsahovat digitální fotoaparát. Do konce
letošního roku by přitom prodej takto vybavených mobilů měl činit téměř 300
milionů, což reprezentuje 38 % prodaných přístrojů po celém světě. Klíčovým
faktorem růstu tohoto segmentu trhu přitom bude pochopitelně cena.

Mobil nejen pro volání
Do konce roku by prodej mobilních telefonů s integrovaným fotoaparátem měl v
západní Evropě dosáhnout 85 milionu kusů, což reprezentuje více než polovinu
všech prodaných mobilních přístrojů v tomto regionu. Do pěti let by pak mělo
toto číslo vzrůst až na 143 milionů telefonů, což představuje téměř 90 %
mobilního trhu západní Evropy. Místo na trhu si najdou také telefony pro sítě
3G, které u nás spustili již dva operátoři, Eurotel a T-Mobile, ačkoliv pokrytí
a zákaznické báze jsou zatím minimální. Podle Miloše Mastníka, ředitele úseku
vývoje a správy produktů společnosti GTS Novera, bude důležité nadále
přesvědčovat zákazníky o výhodách a možnostech nových služeb. Jedna z nich
nabídne mimo jiné možnost sledovat na displeji mobilního telefonu televizi. Má
to však háček. Přestože v Evropě již mnoho operátorů "mobilní televizi"
poskytuje jakožto streamingovanou službu přes síť třetí generace (3G), řada z
nich nabídne komerční provoz broadcastového vysílání přes mobily (DVB-H) až
koncem příštího roku, či dokonce později. Jedním z důvodů může být nedostatek
zařízení. "Pochybuji o tom, že se před koncem roku 2006 v Evropě masivně
setkáme s telefony, které budou schopny přijímat broadcastové mobilní televizní
signály, a to z důvodu nevyřešených problémů ohledně standardů," řekla Ruth
Brännvall ze společnosti NEC.
I přes řadu zejména technologických komplikací se však mobilní telefony staly
opravdovým fenoménem - jejich množství stále roste, stejně jako se zdokonaluje
jejich výbava a možnosti, přičemž zájem o ně zatím neutichá.

Telefonování přes internet
Dalším fenoménem bezdrátové komunikace, o kterém ještě hodně uslyšíme, je
internetové telefonování - VoIP. Podle společnosti Gartner bude dokonce asi 30
% amerických domácností do pěti let používat výhradně mobilní či internetovou
telefonii, která by měla s postupem času nahrazovat tradiční volání přes pevnou
linku. Toho si je vědom i tuzemský provozovatel pevných linek Český Telecom,
který momentálně připravuje nabídku služeb poskytovaných prostřednictvím IP
telefonie. "Firemním zákazníkům nabídneme zajímavou funkcionalitu volání přes
IP síť ePhone, která je určena uživatelům poštovního prostředí Microsoft
Exchange na straně serveru a MS Outlook na straně klienta," uvedl Martin Žabka,
tiskový mluvčí společnosti. Opačného názoru je však firma GTS, která se
domnívá, že zákazník nechce specificky IP technologii pro hlasové služby.
"Zákazník volá po kvalitních a cenově dostupných službách a na technologické
platformě mu většinou nezáleží," uvedl Mastník. Avšak k tomu, že podle Gartneru
bude do roku 2009 téměř třetina všech hlasových přenosů probíhat přes
bezdrátové sítě, se operátoři musejí tomuto vývoji přizpůsobit, aby v
konkurenci obstáli. Pro rozvoj VoIP je také důležité, aby se zvýšila penetrace
širokopásmového připojení, na němž jsou IP služby technologicky postaveny.
Podle Telecomu je pak dalším brzdicím elementem IP telefonie současná kvalita
služeb. "V porovnání s běžným telefonováním je kvalita hlasového přenosu
nepoměrně nižší a kolísavá. Rozdíl mezi Packet Switched a Circuit Switched
spojením je stále markantní," domnívá se také Jakub Hrabovský, tiskový mluvčí
Oskar Vodafone.


Jak vidí vývoj (nejen) mobilních komunikací tuzemští odborníci?

1. Jakou událost v letošním roce považujete v oblasti pevné a mobilní telefonie
za zlomovou?
Český Telecom (Martin Žabka, tiskový mluvčí): Jako jednu z klíčových oblastí
vnímáme rozvoj vysokorychlostního internetu ADSL. Jen od začátku tohoto roku
došlo mezi našimi zákazníky k nárůstu o bezmála 160 % oproti roku předchozímu.
Mezi další zlomové události považujeme pilotní provoz digitální televize, která
se bude komerčně nabízet v příštím roce.
GTS Novera (Miloš Mastník, ředitel úseku vývoje a správy produktů): Zajímavé
je určitě postupné zavádění 3G služeb ze strany mobilních operátorů, z našeho
pohledu pak pochopitelně pokračující konsolidace na fixním trhu, tj. akvizice
Contactelu.
Eurotel (Pavel Kaidl, tiskový mluvčí): Největší událostí roku 2005 je
konsolidace českého telekomunikačního trhu a s tím spojená internacionalizace
českého telekomunikačního prostředí, způsobená vstupem silných nadnárodních
telekomunikačních skupin na náš trh.
n Oskar (Jakub Hrabovský, tiskový mluvčí): Z našeho pohledu je to vstup
nadnárodních telekomunikačních společností, jakými jsou Vodafone nebo
Telefónica, na český trh.
T-Mobile (Martina Kemrová, manažerka externí komunikace): Jednoznačně nový
zákon o elektronických komunikacích, který dává telekomunikacím nový rámec -
například zavádí přenositelnost čísla do mobilních sítí.

2. Jaký bude podle vás další vývoj pevné a mobilní telefonie, řekněme v
horizontu pěti let?
n Český Telecom: Vývoj směřuje jasně k větší konvergenci pevných, mobilních
sítí, videa a multimédií, k masovému rozšíření IP technologií, jako například
internetového volání nebo IP televize. Nebudou chybět ani doplňkové služby jako
videotelefonie, konferenční videotelefonie, ovládání domácnosti na dálku apod.
n GTS Novera: Bude pokračovat konsolidace trhu a postupně zanikne rozdíl mezi
fixní a mobilní telefonií a internetem. Zákazník chce službu a nezajímá jej, na
jaké platformě ji dostane. Vidíme prostor pro konvergenci v tom smyslu, že
chci-li například uskutečnit hlasový hovor, zajímá mě pouze uživatelský
komfort, kvalita a cena. To, jestli je hovor uskutečněn prostřednictvím
internetu, mobilu nebo pevné linky, je mi jedno. Toto platí i pro datové služby
a přístup k internetu. Budu-li doma, použiji zřejmě ADSL, v práci pevné
připojení, na chalupě pak mobilní internet. Nechci však platit tři faktury, ale
vědět, že za tyto služby platím pevně danou měsíční částku, a to logicky
jednomu poskytovateli.

Eurotel: Dojde k výraznému propojování pevné a mobilní telefonie. Zákazníci
přestanou tyto oblasti od sebe oddělovat a budou chtít naplno využívat
telekomunikačních služeb bez ohledu na to, o jakou síť, technologii či typ
připojení se jedná. To jsou velké a nevyhnutelné změny. Navrh budou mít
samozřejmě ti operátoři, kteří dokáží takovéto balíčky konvergovaných služeb
zákazníkům nabídnout. Vedle klasického hlasového volání poroste dále význam
datové komunikace a s ní nejen připojení k internetu, ale také rozličných
multimediálních aplikací, televizního vysílání, stahování videa a hudby a
dalších služeb s přidanou hodnotou.
Oskar: Mobilní telefonie bude pronikat do každodenního života lidí čím dál
hlouběji. Bude přibývat funkcí, obsahu, služeb a samotných telefonů, které
zákazníkům obohatí život. Všechno, co lidé chtějí, budou moci dělat
prostřednictvím mobilních telefonů. Jinými slovy: na všechno by měl stačit
mobil nebo jiné mobilní zařízení. Skrze něj by uživatelé měli mít plný (a plně
mobilní), jednoduchý a rychlý přístup k informacím, zábavě, hudbě, hrám, videu
a k internetu jako takovému.
T-Mobile: Postupně se budou stírat hranice mezi fixní a mobilní telefonií -
diky fixně-mobilní substituci (Pevná+) a fixně-mobilní konvergenci (nabídka
vzajemně provázaných fixních a mobilních služeb od jednoho operátora). Do boje
o zákaznika se zapojí také armáda internetových providerů (např. VoIP ve fixní
síti) a média (poskytovatelé interaktivního obsahu, majitelé práv, filmová
studia atd). Bude stále více multimeiálních aplikací (viz projekt interaktivní
mobilní televize DVB-H) a porostou možnosti průmyslových mobilních aplikací
(telemetrie, lokace, vzdálené odečty dat...). Uživatele všech telekomunikačních
služeb však budou i nadále preferovat nabidku z jednoho zdroje - je to pro ně
pohodlnější.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.