Vývojáři českých her dobývají svět

Tvorba počítačových her již dávno není tím, čím bývala za pionýrských dob osmdesátých a počátku devadesátýc...


Tvorba počítačových her již dávno není tím, čím bývala za pionýrských dob
osmdesátých a počátku devadesátých let. Osamělé nadšence typu Richarda Garriota
(Origin), kteří doslova na koleně vytvářeli z dnešního pohledu jednoduché, leč
mnohdy velmi zábavné hry, vystřídali tvrdí byznysmeni, kteří povětšinou v
životě žádnou hru nehráli. Pracují pro mamutí koncerny poskytující obživu
desítkám "nezávislých" (těžko můžete být zcela nezávislí, když vám někdo
poskytuje na vývoj titulu finanční prostředky) vývojářských studií.
Ve slovníku tvorby a především distribuce her se usídlily výrazy jako budget,
harmonogram, marketing či fúze a reklamy na nejnovější hry okupují atraktivní
vysílací časy a obálky zahraničních médií. Jak jsme na tom u nás? I když se to
možná na první pohled nezdá, i v Česku existuje několik špičkových vývojářských
studií, jejichž díla prorazila na světové trhy nebo mají úspěch téměř jistý
díky smlouvě s významným zahraničním vydavatelem.

Na startu v jedné lajně
Pokud jsem se v úvodu tohoto článku zmínil o světových průkopnících vývoje
počítačových her, neměl bych opomenout ani československé počátky. Již během
osmdesátých let se na osmibitech objevilo několik desítek vcelku zábavných
textovek, mezi jejichž nejznámější autory patřil František Fuka. Jeho série
Podraz či Indiana Jones jsou zlatými hřeby amatérské herní tvorby u nás.
Zatímco Fuka se svého koníčku vzdal a nyní se věnuje filmům, mnoho jeho
souputníků dodnes hry tvoří. Většina z nich stále z nadšení, ale dílem, stejně
jako jinde ve světě, i pro velké vydavatelské společnosti, které disponují
tolik potřebným kapitálem.

Na tom našem písečku
V Čechách v současné době existuje více než desítka vývojářských studií.
Některá po vydání jednoho či dvou regionálně úspěšných titulů ustrnula v
nečinnosti (Napoleon Games), jiná se pravidelně hlásí o pozornost vydávanými
tituly. Do této skupiny bychom mohli zařadit např. Zima Software, kteří tento
rok vydávají již třetí pokračování adventure hry Polda. Jejich tituly jsou sice
u nás díky ceně a jazyku nejprodávanější, ale ve světě zkrátka nemají šanci.
Budoucnost ukáže, zdali se tito vývojáři spokojí s malým, ale jistým domácím
trhem, či zda získané zkušenosti zúročí na mezinárodním poli. Velký koláč láká
O kategorii výše a pro tento článek rozhodně zajímavějšími jsou "elitní" čeští
vývojáři, jejichž tituly mají podporu zahraničních vydavatelů. Mezi nimi hraje
prim brněnská firma Illusion Softworks, která se ve světě proslavila kvalitní
takticko-strategickou akční hrou Hidden & Dangerous. Ta se setkala s vysoce
pozitivní kritikou západních periodik, získala nominaci na nejlepší hru BAFTA
Interactive Entertainment Award 1999, ocenění Best Action/Simulation Game na
EMMA Awards 1999 a prodej dosáhl 400 000 kusů. Avšak ani po tomto úspěchu
neusínají v Brně na vavřínech. Po datadisku Fight for Freedom a akční hře
Flying Heroes by v příštím roce světlo světa měly spatřit tituly Hidden &
Dangerous 2 a Mafia: The City of Lost Heaven, které jsou již delší dobu v
hledáčku západních odborných periodik a jejichž vydání zajistí opět Take 2
Interactive. Podle informací uváděných na internetových stránkách
(www.illusionsoftworks.cz ) patří mezi další aktivity brněnského studia také
otevření nových poboček a snaha dostat své akcie na burzu. Trochu negativní
stín na počínání firmy vrhá fakt, že ač sídlí v Čechách, své dosavadní tituly v
češtině nevydala. Podle vyjádření Petra Vochozky, ředitele firmy, se tento
trend v budoucnu změní. Dalšími týmy, které chystají své hry spíše pro
zahraniční trhy, avšak na svůj první zásah do černého teprve čekají, jsou Altar
Interactive se svou realtimovou strategií Original War a Bohemia Interactive
Studio s akčně strategickou hrou Operation Flashpoint.

V jámě lvové
Abychom získali představu, v jakých podmínkách takové průměrné české vývojářské
studio působí, navštívili jsme sídlo BI Studia na Praze 5. Ve čtyřech nevelkých
místnostech zde působí cca 10 lidí a pilně se věnuje své práci, povětšinou
programátorské, designérské a animátorské. Hardwarové vybavení pracoviště není
nijak závratné (od PII 266 po Athlon 1 GHz), podle slov Marka Španěla,
vedoucího týmu, však dostačující pro práci s potřebným softwarem. Ten tvoří dva
vlastní nástroje na tvorbu modelů a prostředí, ale občas se sáhne i k
osvědčeným prostředkům (3D Studio Max v případě motion capturingu). Pracovní
doba je spíše volná a někteří programátoři pracují i doma, avšak, jak
poznamenává jejich "velitel", v domluvených termínech musejí odevzdávat
výsledky své práce. Trochu jiné je to u Illusion Softworks, kteří svých 80
pracovníků za peníze získané úspěchem hry Hidden & Dangerous přestěhovali do
nových prostor, kde najdeme mnoho kanceláří, vývojářských "dílen" i zasedací
místnost.

Na návštěvě u bohatého strýčka
Důležitým faktorem vývoje her je jeho financování. V případě začínajícího týmu
(Altar, BI Studio) probíhá financování vývoje první funkční verze hry především
z vlastních kapes. Toto stadium vývoje může, jak dokazuje případ Flashpointu,
trvat déle než rok, a teprve pokud mají autoři v ruce něco, co by mohli
předvést zahraničním firmám, vydávají se na lov. Nejčastějším místem pro
navázání kontaktu s vydavateli bývá londýnská výstava ECTS, avšak může se stát,
že firma zareaguje i na preview z tištěných periodik podložená informacemi z
internetových stránek, či na prosté zaslání demoverze s dokumentací do svého
sídla. Pravděpodobnost úspěchu je však mizivá velké společnosti dostávají
měsíčně i stovky různých nabídek.

Ještě není vyhráno
Pokud se firmě projekt zalíbí, začínají jednání o smlouvě, v nichž se bojuje o
každý centimetr prostoru (finance, termíny, představy) a která přibližně po půl
roce v lepším případě končí podpisem. Od této chvíle se tým stará o plnění
závazků a vydavatel o marketingovou stránku. Pravidelně probíhá i vzájemná
komunikace, přičemž někteří vydavatelé se snaží hru doplnit o vlastní nápady.
Zde může být kámen úrazu, a stává se, že kvůli neshodám bývají smlouvy i
vypovídány. Pokud nastanou prodlevy v časovém plánu, přicházejí další jednání,
která obvykle končí shodou. Je totiž v zájmu obou partnerů, aby hra vyšla co
nejdříve.

Máme to za sebou
V případě, že se hra zdárně dostane na pulty obchodů a dosáhne slušných
prodejních výsledků, je vyhráno. Úspěch přinese další smlouvy na nové tituly,
případně konverze úspěšných titulů na jiné platformy (PlayStation 2, Dreamcast,
X-Box), avšak tentokrát již všechna jednání probíhají trochu jinak. A tak
zatímco BI Studio a Altar Interactive vyrazí ve šlépějích Illusion Softworks,
na jejich místo se budou snažit dostat další a další nové týmy. Příkladem za
všechny budiž začínající 7fx, kteří rozjíždějí vývoj akčně-taktické týmové hry
Team Factor. A jsou z nás boháči
Pokud si myslíte, že po vydání hry si každý z tvůrců hry oddychne a odjede
utratit vydělané miliony někam k moři, mýlíte se. I když platy našich
špičkových programátorů jsou poměrně vysoké, stále to není na drahá auta a
luxusní vily. Podle průzkumu Kolik si vydělají herní vývojáři u nás (GameStar
17/2000) si špičkový programátor u Illusion Softworks po odbytí tříměsíční
zkušební lhůty přijde měsíčně na zhruba 40 000 Kč, poněkud méně pak dostávají
grafici, přičemž u všech platí, že platové ohodnocení je individuální. Další
příjmy představují procenta z prodeje, ta se však zřídkakdy týkají celého týmu
a jejich výše je stanovena ve vydavatelské smlouvě. Oproti tomu hlavní
programátor s praxí si ve Velké Británii vydělá až 32 000 liber měsíčně. Jdete
do toho?
Pokud náhodou zvažujete myšlenku podílet se nějakým způsobem na vývoji nové
hry, pak vězte, že to má své klady i zápory, a jak tvrdí někteří čeští autoři,
je to krajně riziková záležitost. Tvorba her je kreativní činnost, kterou
většina tuzemských vývojářů dělá stále ještě s velkou dávkou nadšení, avšak
zároveň to jsou lidé, se zkušenostmi. Je tedy nemyslitelné, aby se nový projekt
rozhodl rozjet někdo, kdo nikdy nic podobného nezkoušel. Navíc je potřeba si
uvědomit, že v případě vlastní tvorby se budete více než rok věnovat pouze
svému projektu, na nic jiného nezbude čas a v případě, že byste chtěli najmout
několik programátorů, počítejte minimálně s roční mzdou pro každého z nich.
Navíc i po úspěšném zrodu první demoverze nemusíte mít vyhráno. Jen několik
málo her proleze sítem výběru distribuční společnosti. Pokud se vám to podaří,
máte napůl vyhráno.

Kdo vlastní Illusion Softworks?
Lídr mezi českými vývojáři, brněnská firma Illusion Softworks, s. r. o.,
rozhodně není skupinou nadšenců a v jejím pozadí stojí vlivné finanční skupiny.
V grafu můžete vidět složení společníků, jejich podíl ve firmě a výši
finančních vkladů.
zdroj: obchodní rejstřík čr, http://www.justice.cz









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.