Xerox doufá v pozitivní efekt koalice s IBM

Xerox již nejsou zdaleka pouze kopírovací zařízení. Společnost se začíná orientovat na celý řetězec práce s doku...


Xerox již nejsou zdaleka pouze kopírovací zařízení. Společnost se začíná
orientovat na celý řetězec práce s dokumenty v papírové i elektronické podobě
ať už se jedná o faxy, skenery, tiskárny, ideálně integrované do jediného
zařízení a schopné síťové komunikace...
Vše směřuje na jedné straně k digitální kanceláři a na druhé straně k barvě a
fotokvalitě cenově přístupné i pro oblast SOHO. Tento trh přitom vyžaduje
zařízení s dalšími vlastnostmi (miniaturizace, zákaznická podpora, minimum
"porouchatelných" mechanických součástí...).
Nicméně, toto vše je "pouze" hardware. Je jasné, že aby společnost Xerox
posílila své postavení na úkor svých konkurentů, potřebuje rozšířit nabídku
produktů a služeb a dosáhnout jejich větší komplexnosti. Tento záměr je
realizován jednak vývojem vlastního softwaru (např. lingvistické a vizualizační
nástroje jsou vyvíjeny prostřednictvím dceřiné společnosti Inxight), za druhé
potom strategickou aliancí uzavřenou mezi Xeroxem a IBM. Oba partneři přitom
pochopitelně doufají v synergický efekt.
Protože Xerox se dnes zabývá především koloběhem dokumentů (respektive
realizací sdílení znalostí jedním z hesel společnosti je "sharing knowledge"),
má zájem využívat zejména groupwarové nástroje od Lotusu. Výhledově by mělo být
možné provést s dokumentem téměř cokoliv: napíšete na papír otázku ve svém
rodném jazyce a vložíte jej do víceúčelového zařízení. Zde dojde k naskenování
a přeložení otázky, vyhledání informace na Internetu, pořízení rešerše a její
vytištění na libovolné síťové tiskárně, v libovolném jazyce a uživatelem
nadefinované v grafické podobě.
Vize o konvergenci
Popisovaná vize se pravděpodobně naplní, jiná věc je samozřejmě otázka, jaké
firmy budou na těchto technologiích finálně profitovat. Na vlnách trendu
konvergence nejen produktů, ale i médií, se nesou i novinky bezprostřední
konkurence Xeroxu.
Produkty
Představitelé Xeroxu opakovali cíl, podle kterého se chtějí stát prvním hráčem
na trhu laserových tiskáren. Jinak se ale většina nových produktů nesla v duchu
hesla "šampon a kondicioner v jednom". Zvyšuje se také míra automatizace
procesů. Zařízení určená k tisku brožur dokáží např. výsledný produkt svázat (k
vidění byly i stroje vyrábějící knihy v kvalitě paperbacků, s plnobarevnou
obálkou a V2 vazbou), změny výrobních procesů je u lepších produktů možné
provádět výlučně na softwarové úrovni (včetně vzdáleného přístupu
prostřednictvím webového prohlížeče).
Ke klíčovým novým produktům se podle slov představitelů společnosti řadí
WorkCentre XD100 (tiskne 8 stránek za minutu, kopíruje 10 stránek za minutu,
předpokládaná cena 750 dolarů představuje podle Xeroxu až 40% úsporu oproti
ceně za separovanou kopírku a tiskárnu), WorkCentre XE80 (laserová tiskárna a
digitální kopírka v jednom za 600 dolarů), WorkCentre XE60 (digitální kopírka
za 500 dolarů, která má pracovat ve "fotokvalitě") s WorkCentre řady XD a XE.
Tiskové konference konané v nové budově Xeroxu na newyorské Park Avenue se
přitom účastnily špičky společnosti firmy, včetně zástupce IBM. O vrchol celé
akce se však postarala skutečnost, že zúčastnění novináři si měli možnost
prohlédnout výzkumné středisko firmy, situované v kalifornském Palo Altu (tzv.
Parc).
Vítejte v PARCu!
Výzkumné středisko firmy Xerox není laboratoří v pravém slova smyslu. Spíše než
ultračisté provozy a laboranti v bílých pláštích zde jsou k vidění specialisté
z oblasti společenských věd. Xerox musí dát dohromady poznatky lidí
zabývajících se technologiemi závisejícími na vlnové délce použitého záření s
výzkumy zaměstanců patřících k bývalé umělecké avantgardě.
Vzato kolem a kolem však Xerox představil nejen řadu projektů, ale zejména
ideí. Sem patří např. vize nových reklamních billboardů (interaktivní reklama),
koncepce "chytré" hmoty (s IP adresami), zamýšlená revoluce ve vydávání knih
(revoluční a podle mého názoru speciálně pro český knižní trh velmi potřebná
technologie Book-In-Time), aktivity na poli softwaru a vývoj minidisplejů s
vysokým rozlišením (elektronická podoba dokumentů by měla nabízet totéž co
papír, obě formy by měly výhledově splynout).
K alespoň některým z těchto idejí a technologií se snad ještě budeme mít
možnost vrátit podrobněji na stránkách některého z příštích vydání
Computerworldu.
8 2254 / pah









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.