Žádný strach před velkými zvířaty

Ne, nejedná se mi o vzpomínku na starou německou filmovou komedii se slavným Heinzem Riemannem v hlavní roli, ale spíše...


Ne, nejedná se mi o vzpomínku na starou německou filmovou komedii se slavným
Heinzem Riemannem v hlavní roli, ale spíše o vypůjčení si tohoto nevšedního
titulu k povzbuzení menších a středně velkých firem v jejich věčném boji o
přežití.
Vezměte si kupříkladu firmu Be Inc. Tato zpočátku nevelká společnost totiž
vytvořila operační systém BeOS, který odvážně postavila proti programu Windows
od samotného Microsoftu. Její zakladatel a šéf Jean-Louis Gassée se k celé této
záležitosti vyjadřuje způsobem, který může být zajímavý zejména pro mnohé
nesmělé podnikatele, bez ohledu na obor jejich činnosti.
"Pustit se do konkurenční soutěže s obří společností je možno srovnat se
starověkými bitvami mezi barbary a císaři," říká Gassée a pokračuje: "Barbaři
začínali obvykle někde na okraji říše, zakládali malé národní celky a spojovali
je do větších celků. A jednoho dne vítězně vstoupili do Říma. Také Gates byl
kdysi takovým barbarem. Z jeho příkladu se lze věrohodně přesvědčit, že i
barbaři se mohou stát silnými. Ale nesmějí se dopustit chyby a začít hned s
čelním útokem.
S tímto vědomím jsme se pustili do boje s Windows. Nejdříve jsme zkoumali
jejich slabou stránku. Zjistili jsme, že má potíže s omezeními architektury
systému, které přináší nový trh digitálních médií. A tak namísto útoku proti
nejsilnější pevnosti ve Windows tedy proti jejich trhu s kancelářskými
softwarovými balíky jsme vytvořili nejlepší systém pro digitální média. Jinak
řečeno, neudeřili jsme přímo proti Windows, nýbrž jsme je doplnili. Přežili
jsme, protože nepředstavujeme žádnou hrozbu."
Další příklady
Užitečné zkušenosti z kontaktů s "velkými zvířaty" z podnikatelské oblasti má i
Deborah Rosadová. Tato příslušnice španělsky mluvící menšiny v newyorské čtvrti
Jižní Bronx je zakladatelkou a ředitelkou firmy Umbrellas Plus, která se
specializuje na prodej exteriérového nábytku a módních doplňků. Obdobně jako
shora uvedená firma Be Inc., tak i ona se odvážně pustila do soutěže se
společnostmi, které představují v jejím oboru mimořádně velké pojmy.
"Abych vůbec mohla jako hispánská žena z Jižního Bronxu uspět a stát se vlastní
pílí milionářkou, musela jsme překonat celou řadu bariér," vzpomíná paní
Deborah Rosadová. "Musela jsem vymyslet hru, ve které by jediným vítězem nemohl
být nikdo jiný než já. A tak jsem začala psát články o tom, jak je pro byznys
důležité vytvářet aliance ve španělsky mluvící komunitě. A jednou to přišlo.
Ozval se samotný Wal-Mart a zeptal se mě: Kdo vlastně jste? Chceme s vámi dělat
obchody."
Nejeden úspěšný podnikatel z řad menších a středně velkých firem je přesvědčen,
že průmysloví a obchodní giganti jsou objektivně na vymření, asi jako dinosauři
z éry druhohor. A také otevřeně říká, že není důvod se jich bát, ale naopak
snažit se jejich odchod ze scény usnadnit společným úsilím všech menších, ale
pružnějších a veřejnosti lépe sloužících firem. Jedním z nich je i David
McCourt, vrcholový manažer společnosti RCN, která svádí smělé konkurenční bitvy
s takovými obry jako Bell Atlantic nebo Time Warner či AT&T. Na adresu těchto a
dalších "velkých zvířat" říká:
"Kdykoliv dojde k nějakému vlnobití, jak se tomu nyní děje s Internetem, tak
dominantní role těchto lidí vždy zaznamenává pokles. Úspěch sice plodí recepty
na úspěch, ale tyto úspěšné recepty vedou k neúspěchu. A právě velké
společnosti lpějí na takových receptech. Na všechno mají svoji politiku a své
postupy. Mohou si najímat průměrné lidi a stále vykazovat úspěch, protože
fungují jako dobře promazaný stroj. Ale čím se stávají většími, tím
průměrnějšími se stávají i jejich zaměstnanci."
Kdo přežije?
Jednou z variant, jak mohou slabší obstát v soutěži s velkými, je jistě i
strategie soužití jeden vedle druhého. Je to případ firmy Xando, která se
nebojí konkurovat velké potravinářské společnosti Starbucks Corporation. Její
šéf Andrew Stenzler se domnívá, že je třeba zvolit zvláštní způsob v rámci
soutěžení, za který pokládá takovou filozofii přístupu, která praví, že právě
proto, že Starbucks znamená jejího hlavního konkurenta, je třeba s ním vycházet.
Za zmínku jistě stojí i případ firmy FaxNet. Ta se snaží svými internetovými
faxovými službami ve prospěch telefonních společností konkurovat velkým
podnikům od AT&T až po MCI. Keith Cooper, generální ředitel firmy FaxNet, se
rozhodl orientovat svůj tým na vyhledávání slabin v práci konkurence. Brzy
zjistili, že jejich konkurentem v oblasti poskytování internetových faxových
služeb telekomunikačním společnostem je firma Computer Science Corporation
(CSC). Nebyl problém nalézt jejího klienta, kterým je USWest, a druh služby,
jaký mu poskytuje. Cooper však usoudil, že by jeho FaxNet byla schopna
poskytnout kvalitnější služby za méně peněz. A tak se na USWest obrátil s
patřičnými návrhy.
"Ukázalo se totiž, že poskytování internetových faxových služeb vůbec není
hlavní náplní činnosti konkurenční firmy CSC," říká Keith Cooper a dodává:
"Velice pochybuji, že by se někdo od CSC někdy posadil k jednomu stolu s lidmi
od USWest a společně našli cestu, jak si vzájemně usnadnit život. My jsme to
udělali a přesvědčili lidi od USWest, že internetové faxové služby tvoří hlavní
náplň našeho života. Také jsme kontaktovali lidi z divize internetových
faxových služeb v konkurenční CSC, abychom spojili síly a nabídli jim naše
akcie. V konečné fázi jednání se USWest rozhodl pro nás. Jakmile v CSC viděli,
že se USWest od nich odklání, jejich byznys už nebyl životaschopný. Proto z
trhu odešli a svoji divizi internetových faxových služeb prodali nám."
9 3476 / pah









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.