Zaostřeno na webovou reklamu

Účinnost reklamních proužků klesá. V analýze zaměřené na budoucnost českých portálů dospíváme ale na straně 8...


Účinnost reklamních proužků klesá. V analýze zaměřené na budoucnost českých
portálů dospíváme ale na straně 8 k závěru, že bannery budou i nadále tvořit
hlavní zdroje příjmů většiny serverů. Není v tom rozpor?
Internetová reklama se nachází tak trochu na mrtvém bodě, a vyžaduje tudíž
inovace. O jednu z nich se právě pokusila organizace Internet Advertising
Bureau, když schválila nové (samozřejmě větší) doporučené velikosti bannerů. Na
řadě webových stránek se již začínají větší reklamní proužky skutečně používat.
Obvykle se sice neobjevují na titulní stránce serveru, ale v jednotlivých
podsekcích. Tak na CNetu se takto v těle článků občas najdou ne už decentní
proužky, ale spíše pořádné reklamní "fláky" o rozměrech 375 x 315 bodů, navíc
ve formátu flash. Stále větší množství bannerů na webových stránkách na jednu
stranu návštěvníky asi lehce otráví, na druhé straně však provozovatelům
serverů umožní nabízet nadstandardní služby ovšem už jako placené. Na tiskové
konferenci firmy Centrum se hovořilo např. o možnosti nabídnout jako placenou
službu webový e-mail očištěný od reklamy.
Změna velikosti reklamních proužků není samozřejmě jedinou inovací na tomto
poli. Stále častěji se používají bannery v jiných formátech, než je klasický
animovaný GIF. Do kategorie "rich media" může podle toho, jakou definici si
stanovíme spadat celá řada technologií, flash, HTML, javové applety, VRML, vše
případně ještě okořeněné nějakým skriptovacím jazykem. Osobně mi na bannerech
tohoto druhu vadí ozvučení, na druhé straně však oceňuji fakt, že nové
technologie umožňují vytvořit opravdu krásné věci řadící potom reklamní objekty
spíše k uměleckým dílům.
Zvláštní kategorií jsou i bannery trikové. Za jejich hlavní vadu bývá
považována neetičnost tohoto způsobu reklamy (je vlastně klamavá), kvůli které
mají podobné proužky problémy třeba ve výměnných sítích. Podle mého názoru je
však na pováženou spíše problematická účinnost trikových bannerů jako taková.
Procento odkliknutí v tomto případě mnoho neznamená, člověk, který se na
stránku obchodu s bílým zbožím dostane v domnění, že právě řeší nějaký dialog
ve Windows, se jen stěží stane budoucím zákazníkem tohoto e-shopu.
V souvislosti s internetovou reklamou zbývá upozornit i na silné konvergenční
trendy. V první řadě budou stále více splývat provozovatelé serverů a on-line
reklamních sítí (v takové koexistenci je dnes např. Telecom/MIA a reklamní síť
IMS). Druhým trendem je pak průnik internetových firem s klasickými reklamními
agenturami. V této souvislosti stojí za pozornost např. poslední zpráva od
Globe Internet, která vytvořila společný subjekt s reklamní agenturou Ark
Thompson.
Jen zcela stručně další dva střípky uplynulého týdne: Zajímavou ukázku
marketingových možností Internetu předvedly společně firmy IBM a eBay: unixový
server (konkrétně eServer pSeries) byl dražen v rámci on-line aukce. Nemáme
však bohužel žádné informace o výsledku tohoto pokusu. A konečně, prezident
Havel poprvé usedl k Internetu, v chatu realizovaném na serveru www.hrad.cz
však poddimenzovaný systém zkolaboval a Havlovi se podařilo zodpovědět pouze
několik otázek.
1 0513 / pah









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.