Zbyteční klienti

Přelom mezi roky obvykle láká k hodnocení a předsevzetím. Pokud pomineme snahy týkající se vypořádání s různými...


Přelom mezi roky obvykle láká k hodnocení a předsevzetím. Pokud pomineme snahy
týkající se vypořádání s různými zlozvyky, nejvíce pozornosti věnujeme obvykle
otázce peněz. Zdá se, že kromě rozvodných sítí a železnic budou letos v centru
pozornosti i telekomunikační poplatky a operátoři se snaží, abychom měli dost
látky k přemýšlení. Po pár letech, kdy telekomunikacím vévodilo dilema "mobil
ano, nebo ne", jsme přešli do další fáze. Mezi zhruba 10 miliony obyvatel naší
republiky je dnes v provozu více než 7 milionů mobilů (resp. SIM karet) a
pevnou linku má zhruba 3,85 milionu uživatelů. Do popředí se tedy tlačí nová
otázka:
Potřebuji vůbec pevnou linku?
Právě v této době přichází Český Telecom se svojí úpravou tarifů nabídku
nejrůznějších cenových balíčků však zcela zastiňuje jediná informace, sdělující
zdražení paušálu ze 175 na 299 korun u tarifu, který má dnes 90 % domácností.
Výše zmíněná otázka tak získala na naléhavosti.
Český Telecom má na našem trhu stále výlučné postavení. Těžkou zbraní v boji s
konkurencí je jeho zatím téměř monopolní vlastnictví tzv. poslední míle tedy
fakticky drátů, které vedou do všech domácností a většiny firem na našem území.
Je to mocná výhoda, která však jednou skončí tak jako podpora ze strany vlády.
Tato mince má i svůj rub tedy povinnost zřídit telefonní linku každému, kdo si
o ni požádá. A to ať bydlí ve městě nebo na samotě, kde lišky dávají dobrou
noc. Je pochopitelné, že tímto způsobem získal Telecom vedle zlatého dolu i
klienty, kteří pro něj nejsou efektivní. Jak se zdá, rozhodl se s neefektivitou
skoncovat. Na světě jsou nové tarify.
Výsledek? Lidé reptají a Český Telecom zdánlivě nechápe proč. Nakonec, jeho
nabídka je opravdu široká a někde dokonce i zlevňuje! Avšak pro málo
telefonující klienty je zpráva jasná - bude to dražší a ne o málo. Lidé budou
telefony odhlašovat a budou naštvaní. Zdá se, že Telecom s tím počítá, ostatně
v tomto případě jde především o obchodně nezajímavé klienty. Nicméně o
prozíravosti takovéto taktiky je možné diskutovat a to obzvlášť v době, kdy na
dominantního operátora tlačí jak nová konkurence, tak mobilní služby. Myšlenka
lákat celé spektrum uživatelů na rozmanitě konfigurované služby zabrala u
mobilních operátorů na sto procent. Mobil dnes mají vedle podnikatelů a mládeže
i babičky a malé děti. Všichni mají pocit, že se jim vyplatí, i když nestranný
propočet by možná mnohokrát ukázal něco jiného. Telecom také nabízí nové služby
a tarify, přesto však prvotním dojmem je obvykle rozčarování, ne-li rovnou
zlost. Že by lidem chyběl ten možná iracionální, ale velmi příjemný pocit
žádaného klienta?









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.